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
auto
2024. 06. 22. szombat
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

Ahogy azt már két hete megírtuk, a Shell és a Tesco bejelentette, hogy a jövőben együttműködnek annak érdekében, hogy minél több Tesco üzlet parkolójában legyenek elektromos autó töltők. A héten a Shell első nem benzinkúton lévő kávézójának budaörsi megnyitóján kiderültek a részletek is.

Pálinkás Zsolt, a Tesco Magyarország vezérigazgatója (bal) és Kapitány István, a Shell globális alelnöke (jobb)

A Shell elektromobilitás terén Nyugat-Európában már egyre látványosabb aktivitása lassan kezd elérni Magyarországra is. Idén tavasszal már írtunk róla, hogy a Shell az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz első közlekedési pályázati felhívás (CEF2) keretében 2220 helyszínen, helyszínenként legalább kettő darab 150 kW-os töltőoszlop magyarországi telepítésére pályázott, de a magyarországi terveknek ez csak egy kis részét fedi. A Tescoval kötött megállapodás keretében 100 Tesco áruház parkolójába kerülnek Shell elektromos autó töltők. Ezeket a Shell célállomás töltőknek tekinti, de nem csak AC, hanem a vásárlás időigényéhez jobban igazodó 50 kW-os DC töltők is lesznek a parkolókban. Ezzel a Shell a hazai Tesco áruházak több, mint negyedében fog 2025 végéig elektromos autó töltést biztosítani, elsősorban azoknak a vásárlóknak, akik sem otthon, sem a munkahelyükön nem tudják megoldani a villanyautójuk töltését. A Tesco áruházaknál a teljesítmény már rendelkezésre áll, ami remélhetőleg jelentősen egyszerűsíti és meggyorsítja a telepítési folyamatot.

 

Természetesen a Shell nem hanyagolja el a saját hálózatába tartozó 193 egységet sem. A hosszabbtávú tervek között szerepel, hogy minden állomáson legyen nagy teljesítményű villanyautó töltő – mondta el kérdésünkre Vecsey Sarolta, a cég Mobilitási üzletágának vezetője. Agresszív terjeszkedésre készülnek, ezért sok helyszínen párhuzamosan zajlanak az adminisztratív és technikai előkészületek. Tíz töltőoszlop már a raktárban várja a telepítést, ahogy megérkeznek az engedélyek és elkészül a teljesítménybővítés, azonnal telepítik is az oszlopokat. Első körben a gyorsforgalmi utak budapesti bevezető szakaszait vették célba, azokat tervezik lefedni, de a CEF2 keretében 22 autópálya-menti helyszínre is kerül helyszínenként legalább kettő töltőoszlop. Ahol szükség van több töltőre, ott természetesen bővíteni is fognak, így a nemrég telepített vecsési helyszínre hamarosan további töltőket is telepítenek, hogy ki tudják szolgálni a repülőtérre igyekvő autósok és taxisok igényeit.

A Shell töltőit továbbra is a Mobiliti applikációból lehet majd indítani. A megfelelő hálózat eléréséig a Shell nem kíván elektromobilitás szolgáltatóvá válni Magyarországon, de hosszabb távon elképzelhető, hogy a már most is Shell Recharge márkanévvel üzemelő magyarországi töltőket is beintegrálják a Shell Recharge nemzetközi hálózatába. Addig is a töltőket a Shell üzemanyagkártyát használók számára is elérhetővé fogják tenni. A tervek a régió többi országában is hasonlóan ambiciózusak, a szlovén töltőhálózat kiépítését szintén Vecsey Sarolta irányítja. Az Ionity hálózattal való együttműködés a jövőben a már meglévő helyszínekre korlátozódik, további Shell helyszíneken már nem telepítenek Ionity töltőket Magyarországon.

Fotó: NLQ

Az elektromos autó töltők mellett a Shell állomásokon várható napelemes rendszerek megjelenése is, sőt ahol rendelkezésre áll a megfelelő terület ott akár napelem farmok telepítése is szóba jöhet. Ezeken a terveken a cégen belül egy frissen létrehozott csapat dolgozik. A töltőoszlopok mellé, ahol indokolt tervezik konténer kávézók kialakítását is, az M3-as mentén a geleji pihenőben már üzemel egy ilyen egység a villanyautósok kiszolgálására.

Az alternatív üzemanyagok szempontjából az LNG átjárhatóság biztosítását fontosnak tartja a vállalat, ezért is vették meg a Shell szigetszentmiklósi állomása melletti LNG töltőállomást, de hidrogén üzemanyagtöltő állomások telepítését egyelőre nem tervezik Magyarországon. A Németországban futó pilot projekt egyelőre nem hozta meg a várt eredményeket, az eladott hidrogén üzemanyagcellás autók alacsony száma miatt a töltésszám is elmarad a várakozásoktól. Magyarországon egy ilyen kút üzemeltetését az ellátási lánc kiépítetlensége is nehezítené.

A Shell 85 országban 46 ezer kereskedelmi egységet működtet. Elektromobilitás terén az Egyesült Királyságban, Norvégiában és Kínában a legaktívabbak, ez utóbbi helyszínen az elmúlt három hónapban már alig nyitottak új hagyományos állomást. Eközben a kínai nagyvárosokban sorra nyitják a száznál is több nagyteljesítményű, 60 kW-os oszlopokat tartalmazó állomásokat – mondta Kapitány István, a Shell globális alelnöke.

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

Antalóczy Tibor

A Villanyautósok.hu alapítója és főszerkesztője, e-mobilitás szakértő. 2014 óta elektromos autó használó, és külső tanácsadóként számtalan hazai elektromobilitási projekt aktív segítője.