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 Egy évvel ezelőtt a battery-news.de nevű szakportál gyűjtése alapján már bemutattuk, hogy aktuálisan hogyan is állnak az európai akkumulátorgyártásra vonatkozó tervek. Akkor azt írtuk, hogy a következő években várható beruházásokkal együtt 1,1 TWh-ra fog nőni az európai gyártókapacitás, amiből Magyarország 77,3 GWh-t mondhat magáénak. Az azóta eltelt időben azonban belföldön és külföldön is rengeteg új beruházási döntés született, ezért eljött az ideje, hogy egy év után ismét elővegyük a témát, és frissítsük a listánkat. A legújabb állás szerint Európa már meglévő, fejlesztés alatt álló, és tervezett akkucella-gyártó kapacitásai 1,9 TWh-t fognak elérni, ami körülbelül 70%-os növekedésnek felel meg az egy évvel ezelőtti állapothoz képest. A legnagyobb növekedést Magyarország könyvelhette el, ahol tavalyhoz képest 140 GWh-val emelkedtek a célszámok. Az egy év alatt bevonzott új beruházások tekintetében Németország nem sokkal marad el a hazánk mögött (+122 GWh), így a tervezett gyártókapacitásuk már a fél TWh-t is meghaladja (545,5 GWh), de Svédország és Spanyolország sem panaszkodhat, hiszen mindkét ország 70 GWh-s növekedést mondhat magáénak. Szinte minden, a tavalyi listán szereplő országban történt új beruházásokra vonatkozó bejelentés, ebben a tekintetben csak Szlovákia és Oroszország számít kivételnek. Abszolút értékben továbbra is Németország áll az élen 545,5 GWh-val. Magyarország a tavalyi ötödik helyről rögtön a képzeletbeli dobogó második fokára ugrott 187,3 GWh-val, a harmadik helyzett pedig Norvégia 125 GWh-val. Az idei listán több új ország neve is szerepel: Portugália, Csehország, Svájc, Belgium és Hollandia is az elmúlt egy évben került a beruházók célkeresztjébe, Portugáliának ráadásul rögtön egy 45 GWh-s gyárat sikerült behúznia. Kép: battery-news.de Az Egyesült Királyság az egyetlen olyan európai ország, ahol csökkent a tervezett kapacitások mértéke, a Britishvolt nevű cég ugyanis nemrég csődöt jelentett, így az ő 30 GWh-s beruházásuk lekerült a listáról, és ezt a kiesést a skót Amte újonnan bejelentett 5 GWh-s bővítése csak részben tudta ellensúlyozni. Ami Magyarországot illeti, a német szakportál szerint a Samsungnak az elmúlt évben sikerült 10 GWh-val megnövelni a gödi üzemének gyártókapacitását, amely így már 40 GWh-nál tart. Az SK Innovation a komáromi és iváncsai gyáraiban 2028-ig 40 GWh-s bővítéssel számol, így összesen évi 77,3 GWh-s kapacitással fognak rendelkezni. A CATL debreceni beruházása egymaga 100 GWh-t hoz a konyhára, amivel meg is van a táblázatban szereplő 217,3 GWh, de a fentieken túl az EVE-nek és a Samsungnak is vannak olyan bővítési tervei, amelyek számai még nem ismertek, ezért ez még valószínűleg nem is a végső szám. Európában 2019-ben 19 millió autót gyártottak - az 1,9 terawattórányi akkumulátorból mindegyikbe juthatna 100 kWh. A Magyarországra tervezett akkumulátorgyárak évi több, mint kétmillió autóhoz elegendő cellát lennének képesek előállítani, miközben az éves autógyártásunk évi 400-500 ezer között mozog. Viszlát akkumulátorhiány? Végre felpörög az európai gyártás dr. Papp László (Sol Invictus)Technológiai elemző, és a Villanyautosok.hu csapatának megújuló energiákkal, energiatárolással, illetve piaci trendekkel foglalkozó szakértője. Célja, hogy minél többek számára tegye egyértelművé, hogy a fenntartható jövő gazdaságilag is a legracionálisabb választás. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!