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 Nem csupán az új technológia és anyagösszetétel bevezetésével lehetséges a szélturbina lapátok (blade) újrahasznosításának kérdését kezelni, de a jelek szerint van mód arra is, hogy a már a hulladéklerakóban lévő, vagy néhány éven belül oda készülő blade-ek is új életre készülhessenek. Legalábbis ez derült ki a világ egyik meghatározó szélerőművi gépészeti gyártója, a Vestas friss bejelentéséből. Az Electrek olvasatában a dán cég azt állítja: olyan megoldást talált, mely a jellemzően epoxigyanta felhasználásával gyártott szélerőmű lapátokat az anyagösszetétel megváltoztatása nélkül is bevezethetővé teszi a körforgásos gazdaságba. Vagyis: nincs hulladék; illetve: amit eddig netán akként is kezeltek, az is újra felhasználhatóvá válik. A Vestas Zero-Waste programja valójában arról szól, hogy a dán központ által kidolgozott policy alapján a világméretűvé nőtt, több kontinensen is gyártó, fejlesztő, kutató cégnél 2040 a hulladékmentes szélturbinagyártás elérésének céldátuma. Ehhez elviekben nem kell már hosszú utat megtenniük, mivel jelenleg, egy átlagos Vestas szélturbina tömegének a 85 százaléka már most is újrahasznosítható, illetve újra felhasználható részekből áll. Azonban eddig éppen a fennmaradó 15 százalék jelentette a legnagyobb kihívást: a szélturbina lapátok. 100%-ban újrahasznosítható turbinalapátot készítettek A jellemzően könnyű-ultrakönnyű, strapabíró epoxigyanta, üvegszál és más kompozitanyagokból különböző kémiai és préselési megoldással készült lapátok esetében – éppen a hatékony munkavégzésre tervezés következményeként – a reciklikálás az egész iparág számára nagy fejtörést jelent és jelentett, mivel az egyre nagyobb méretű lapátokkal a 20-30 évre tervezett működés után nem nagyon tudtak mit kezdeni. Mivel a szélerőművek is a kibocsátásmentességbe, a karbonsemleges gyártásba – üzemelésbe – újrahasznosítási körforgásába neveztek, megoldást kellett találni arra, hogy a zöldenergia termelés végül ne hagyjon maga után szennyezést, hulladékproblémát. A cementipari felhasználásnál és a köztéri, játszótéri újrahasznosításnál azért is van szükség jobb, környezethatékonyabb megoldásra, mert a blade-ek első nagy nyugdíjazási hulláma néhány éven belül kezdődik majd meg Európában. Nos, a Vestas bejelentette: megtalálta azt az eljárást, amivel a régi lapátok újrafelhasználása is megoldható. A hír nem előzmény nélküli, mivel a Vestas annak a CETEC-projektnek (Circular Economy for Thermosets Epoxy Composites) az egyik oszlopa, amely az Aarhusi Egyetemmel, a Dán Technológiai Intézettel és az epoxi gyártó Olinnal azt a célt tűzte maga elé évekkel ezelőtt, hogy kémiai megoldást talál a blade-ek alapanyagra bontására. A cég ennek részeként már 2020 januárjában bejelentette, hogy dolgoznak a hulladék nélküli turbinák kifejlesztésén; nem egészen egy éve pedig a Siemens Gamesa jelentette be, hogy gyártani és telepíteni is kezdi az első újrahasznosítható lapátokat, miután a Dániában végzett tesztek azt az eredményt hozták, amire számítottak. A szélturbina lapátok újrahasznosításia folyamata a dán CETEC-projekt alapján (forrás: epoxy-europe.eu) A most bejelentett új eljárás kémiai alapú, a „szétszerelési folyamat” pedig a technológián kívül a gazdasági vetületre is nagy hangsúlyt fektet. Ez utóbbit egy új értéklánc kiépítésével teszik, melyben az epoxi specialista Olin mellett a svéd, körforgásos gazdaságra fókuszáló Stena Recycling is központi szerepet vállalt. A Vestasnál úgy látják, hogy ezzel, a megoldás kereskedelmi dimenzióba lépve, a munkafolyamat gazdasági működtetését is lehetővé teszik. A kulcs az epoxi visszanyerése – és így, ahogyan Lisa Ekstrand, a vállalat alelnöke és fenntarthatósági vezetője fogalmazott: „a továbbiakban a régi epoxi alapú lapátokra nyersanyagforrásként tekinthetjük”. Az Electrek előásta, hogy az európai szélenergia szövetség, a WindEurope számításai szerint 2025-re évente mintegy 25 ezer tonna, 2030-ra pedig már 52 ezer tonna cserére, leszerelésre érett szélturbinalapát lesz Európában. A Vestas megoldása – ha valóban, nagyipari méretben is működőképesnek bizonyul – jobbkor nem is érkezhetett volna. Nem várt helyről kapott támogatást a hazai szélenergia 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 Szabó M. István Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!