Több, mint 500 GWh akkumulátort ettek meg a villanyautók
A világ legnagyobb akkugyártói közötti most is csak ázsiai cégeket találunk – három koreai és egy japán cég mellett, a világ akkugyártásának kétharmadát hat kínai vállalat uralja.
72 százalékos volt a növekedés – számolt be róla az SNE Research koreai kutatóintézet.
Egyre ismerősebb nevek
A világ legnagyobb akkugyártója továbbra is a kínai CATL, amely 92 százalékkal közel 200 GWh-ra emelte termelését 2022-ben, és 33-ról 37 százalékra növelte piaci részesedését.
Az LG tartja a második helyét, bár súlya, hat százalékponttal 13,6 százalékra esett. Harmadik a BYD, amely hatalmas, 167 százalékos növekedésen van túl, jórészt azért, mert az autógyártó egy éve felhagyott a tisztán belsőégésű motoros típusok gyártásával, és már csak plug-in hibrideket és villanyautókat forgalmaz. Ezekhez pedig maga állítja elő az akkumulátorokat is.
f
Negyedik az egykori óriás Panasonic, mely épp most tervez amerikai gyárat építeni, illetve japánban meg kívánja kezdeni a 4680-as cellák gyártását is, de termelése tavaly alig emelkedett, ezzel pedig piaci részesedése 7,3 százalékra csökkent.
Az ötödik a Komáromban és Iváncsán is jelenlévő SK On, amely 61 százalékkal növelte eladásait és 5,4 százalékosra emelte piaci részesedését. A koreai vállalatot egy másik koreai, a Gödről is ismert Samsung SDI követte 68,5 százalékos növekedéssel és 4,7 százalékos részesedéssel.
A lista második felét itthon kevésbé ismert, kisebb szereplők foglalják el.
A kutatók szerint idén 50 százalékos növekedés mellett, 749 GWh-ra emelkedhet a világ akkutermelése.
Ki kivel?
A CATL több márkával is kapcsolatban áll, celláit megtaláljuk többek között a Tesla Model 3/Y kis akkus kiadásaiban, a GAC Aion Y-ban, de a világrekorder, 1000 kilométeres hatótávú ZEEKR 001-ben is. Az LG a kínai gyártású Tesla Model 3/Y Long Range és Performance változataihoz, a Volkswagen ID. 4-hez és a Ford Mustang Mach-e részére szállít akkumulátorokat.

A BYD-ról már említettük, hogy magát látja el, de hírbe hozták már a Teslával is - bár ebből a frigyből autót még nem láttunk, még ha a vállalat egyik fejese kotyogott is a tervekről tavaly. A Panasonicot nem kellett hírbe hozni, mindenki tudja, hogy termelése jelenleg szinte kizárólag a Tesla amerikai gyártású Model 3/Y, valamint S/X típusaiba megy. Szinte kizárólag, mert ők gyártják a Toyota Bz4X celláit is.
Az SK On számos ismert típus, így a Hyundai Ioniq 5, a Kia EV6, a Ford F-150 Lightning és a Volkswagen ID. sorozat beszállítója is. A Samsung SDI aksijat többek között az Audi e-tron, a BMW i4 és a BMW iX modelljeiben találhatjuk meg.