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
auto
2024. 04. 19. péntek

Több, mint 500 GWh akkumulátort ettek meg a villanyautók

elektromos autó

A világ legnagyobb akkugyártói közötti most is csak ázsiai cégeket találunk – három koreai és egy japán cég mellett, a világ akkugyártásának kétharmadát hat kínai vállalat uralja.

72 százalékos volt a növekedésszámolt be róla az SNE Research koreai kutatóintézet.

Egyre ismerősebb nevek

A világ legnagyobb akkugyártója továbbra is a kínai CATL, amely 92 százalékkal közel 200 GWh-ra emelte termelését 2022-ben, és 33-ról 37 százalékra növelte piaci részesedését.

Az LG tartja a második helyét, bár súlya, hat százalékponttal 13,6 százalékra esett. Harmadik a BYD, amely hatalmas, 167 százalékos növekedésen van túl, jórészt azért, mert az autógyártó egy éve felhagyott a tisztán belsőégésű motoros típusok gyártásával, és már csak plug-in hibrideket és villanyautókat forgalmaz. Ezekhez pedig maga állítja elő az akkumulátorokat is.

f

Negyedik az egykori óriás Panasonic, mely épp most tervez amerikai gyárat építeni, illetve japánban meg kívánja kezdeni a 4680-as cellák gyártását is, de termelése tavaly alig emelkedett, ezzel pedig piaci részesedése 7,3 százalékra csökkent.

Az ötödik a Komáromban és Iváncsán is jelenlévő SK On, amely 61 százalékkal növelte eladásait és 5,4 százalékosra emelte piaci részesedését. A koreai vállalatot egy másik koreai, a Gödről is ismert Samsung SDI követte 68,5 százalékos növekedéssel és 4,7 százalékos részesedéssel.

A lista második felét itthon kevésbé ismert, kisebb szereplők foglalják el.

A kutatók szerint idén 50 százalékos növekedés mellett, 749 GWh-ra emelkedhet a világ akkutermelése.

Ki kivel?

A CATL több márkával is kapcsolatban áll, celláit megtaláljuk többek között a Tesla Model 3/Y kis akkus kiadásaiban, a GAC Aion Y-ban, de a világrekorder, 1000 kilométeres hatótávú ZEEKR 001-ben is. Az LG a kínai gyártású Tesla Model 3/Y Long Range és Performance változataihoz, a Volkswagen ID. 4-hez és a Ford Mustang Mach-e részére szállít akkumulátorokat.

ZEEKR 001

A BYD-ról már említettük, hogy magát látja el, de hírbe hozták már a Teslával is - bár ebből a frigyből autót még nem láttunk, még ha a vállalat egyik fejese kotyogott is a tervekről tavaly. A Panasonicot nem kellett hírbe hozni, mindenki tudja, hogy termelése jelenleg szinte kizárólag a Tesla amerikai gyártású Model 3/Y, valamint S/X típusaiba megy. Szinte kizárólag, mert ők gyártják a Toyota Bz4X celláit is.

Az SK On számos ismert típus, így a Hyundai Ioniq 5, a Kia EV6, a Ford F-150 Lightning és a Volkswagen ID. sorozat beszállítója is. A Samsung SDI aksijat többek között az Audi e-tron, a BMW i4 és a BMW iX modelljeiben találhatjuk meg.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.