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
auto

Több, mint 500 GWh akkumulátort ettek meg a villanyautók

elektromos autó
PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly93d3cua2lhLmNvbS9odS9tb2RlbGxlay9ldjkvYmVtdXRhdG8vP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1sZWFkYmFubmVyJnV0bV9jYW1wYWlnbj12aWxsYW55YXV0b3NvazIwMjUmdXRtX2lkPXZpbGxhbnlhdXRvc29rMjAyNSZ1dG1fY29udGVudD1ldjkiIG9uY2xpY2s9ImphdmFzY3JpcHQ6d2luZG93Lm9wZW4oJ2h0dHBzOi8vd3d3LmtpYS5jb20vaHUvbW9kZWxsZWsvZXY5L2JlbXV0YXRvLz91dG1fc291cmNlPXZpbGxhbnlhdXRvc29rJnV0bV9tZWRpdW09bGVhZGJhbm5lciZ1dG1fY2FtcGFpZ249dmlsbGFueWF1dG9zb2syMDI1JnV0bV9pZD12aWxsYW55YXV0b3NvazIwMjUmdXRtX2NvbnRlbnQ9ZXY5JywgJ19ibGFuaycsICdub29wZW5lcicpOyByZXR1cm4gZmFsc2U7Ij48cGljdHVyZT48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNS8wMS92aWxsYW55YXV0b3Nvay1sZWFkLW0tdjMuanBnIiBtZWRpYT0iKG1heC13aWR0aDogNzAwcHgpIj48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNS8wMS92aWxsYW55YXV0b3Nvay1sZWFkLXctdjMuanBnIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNS8wMS92aWxsYW55YXV0b3Nvay1sZWFkLXctdjMuanBnIiBhbHQ9IiI+PC9waWN0dXJlPjwvYT4=

A világ legnagyobb akkugyártói közötti most is csak ázsiai cégeket találunk – három koreai és egy japán cég mellett, a világ akkugyártásának kétharmadát hat kínai vállalat uralja.

72 százalékos volt a növekedésszámolt be róla az SNE Research koreai kutatóintézet.

Egyre ismerősebb nevek

A világ legnagyobb akkugyártója továbbra is a kínai CATL, amely 92 százalékkal közel 200 GWh-ra emelte termelését 2022-ben, és 33-ról 37 százalékra növelte piaci részesedését.

Az LG tartja a második helyét, bár súlya, hat százalékponttal 13,6 százalékra esett. Harmadik a BYD, amely hatalmas, 167 százalékos növekedésen van túl, jórészt azért, mert az autógyártó egy éve felhagyott a tisztán belsőégésű motoros típusok gyártásával, és már csak plug-in hibrideket és villanyautókat forgalmaz. Ezekhez pedig maga állítja elő az akkumulátorokat is.

f

Negyedik az egykori óriás Panasonic, mely épp most tervez amerikai gyárat építeni, illetve japánban meg kívánja kezdeni a 4680-as cellák gyártását is, de termelése tavaly alig emelkedett, ezzel pedig piaci részesedése 7,3 százalékra csökkent.

Az ötödik a Komáromban és Iváncsán is jelenlévő SK On, amely 61 százalékkal növelte eladásait és 5,4 százalékosra emelte piaci részesedését. A koreai vállalatot egy másik koreai, a Gödről is ismert Samsung SDI követte 68,5 százalékos növekedéssel és 4,7 százalékos részesedéssel.

A lista második felét itthon kevésbé ismert, kisebb szereplők foglalják el.

A kutatók szerint idén 50 százalékos növekedés mellett, 749 GWh-ra emelkedhet a világ akkutermelése.

Ki kivel?

A CATL több márkával is kapcsolatban áll, celláit megtaláljuk többek között a Tesla Model 3/Y kis akkus kiadásaiban, a GAC Aion Y-ban, de a világrekorder, 1000 kilométeres hatótávú ZEEKR 001-ben is. Az LG a kínai gyártású Tesla Model 3/Y Long Range és Performance változataihoz, a Volkswagen ID. 4-hez és a Ford Mustang Mach-e részére szállít akkumulátorokat.

ZEEKR 001

A BYD-ról már említettük, hogy magát látja el, de hírbe hozták már a Teslával is - bár ebből a frigyből autót még nem láttunk, még ha a vállalat egyik fejese kotyogott is a tervekről tavaly. A Panasonicot nem kellett hírbe hozni, mindenki tudja, hogy termelése jelenleg szinte kizárólag a Tesla amerikai gyártású Model 3/Y, valamint S/X típusaiba megy. Szinte kizárólag, mert ők gyártják a Toyota Bz4X celláit is.

Az SK On számos ismert típus, így a Hyundai Ioniq 5, a Kia EV6, a Ford F-150 Lightning és a Volkswagen ID. sorozat beszállítója is. A Samsung SDI aksijat többek között az Audi e-tron, a BMW i4 és a BMW iX modelljeiben találhatjuk meg.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.