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 Az Erópai Unió erős zöld törekvései nem kizárólag az elektromobilitás területén jelentenek kihívást a cégeknek és a polgároknak. A városokat érintő döntések nyomán a jövőben egyre kevesebb lesz a parkolóhely a már most is túlzsúfolt területeken, ami azokat az autósokat is érinti, akiknek a következő években, évtizedekben kevesebb esélyük lesz elektromosra cserélni az autójukat. Párizs 2020-ban döntött úgy, hogy 70 ezer parkolóhelyet szűntet meg annak érdekében, hogy élhetőbbé tegye a szerelem városát, de még Európa egyik legzöldebb fővárosa, Koppenhága sem elégedett meg az aktuális állapotokkal, és egy helyi rendelet nyomán a központban lévő 1050 közterületi parkolóhely több, mint felét, 600 darabot szabadít fel, hogy más célokra használhassák a helyi lakosok. Ezek a törekvések – ha kissé késve is, de hazánkat is el fogják érni, így – komoly kihívás elé állíthatják a budapesti autósokat is, főleg azokon a területeken, ahol jelenleg is drámaian kevés a parkolóhelyek száma. Budapest területe több parkolási övezetre van felosztva, s ennek megfelelően az egyes kerületekben más-más díjtételek vannak érvényben (óránként 175 és 440 Ft között). / forrás: budapest.com Eljöhet a Transformers-ek kora Hogy mi lesz a jövő befutó megoldása, azt még nem tudjuk, de egy izraeli start-up, a City Transformer felvette a kesztyűt a kihívással szemben. CT-2 nevű elektromos kisautójuk, úgynevezett városi módban mindössze egy méter széles, így elég karcsú ahhoz, hogy negyedmagával is elférjen egy sztenderd parkolóhelyen. Ez azt jelentené, hogyha mindenki ilyen, vagy ehhez hasonló méretű autókat használna egy adott belvárosi részben, akkor a parkolóhelyek száma akár megnégyszereződhetne és „tízszer gyorsabban lehet majd parkolóhelyet találni” – állítja a cég. Menet közben a két darab 7,5 kW teljesítményű motor által hajtott kis Transformers 1,4 méterre képes növelni a nyomtávját és akár 90 km/h sebességet elérve a városi körülmények között akár 180 km-es hatótávot is elérhet. Ezt többek között az igencsak ésszerű 450 kilogrammos teljes súlyának köszönheti, ami kevesebb, mint egy Tesla Model 3 akkumulátorcsomagjáé. Utóbbi alig 1,7 tonnás súlyával egyébként sem számít nehézsúlyú versenyzőnek, így a két jármű súlykülönbsége jól mutatja, hogy mennyire feleslegesen nehezek a ma gyártott villanyautók. Ahogy azt a cég vezérigazgatója, Asaf Formoza megjegyzi: Nem sok oka lehet annak, hogy egy átlagos ember egy olyan két tonnás autóval manőverezgessen a városban, ami 600-800 kilós akkucsomagot cipel magával. A CT-2 tandem elrendezésben akár két személyt is szállíthat, de futárautónak sem utolsó. A gyártást valahol Nyugat-Európában szeretnék elindítani, első körben 15.000 darabos éves tervek mentén, de a pontos helyszín még nem ismert. Sajnos az akkumulátor kapacitásról nincs hír, de azt már tudjuk, hogy mennyibe kerülhet majd. Az ára a nyilatkozatok szerint 16.000 EUR körül alakulhat, amit a City Transformers tovább csökkentene egy erős EU-s lobbival. A cél, hogy a CT-2-höz hasonló elektromos kisautók a közösség költségvetéséből támogatásban részesüljenek, figyelembe véve, hogy nála jóval nagyobb és feleslegesen nehéz fejlesztések is kaptak forrást hasonló célokra. Habár sok hasonló start-up virágzott már fel és bukott meg, a CT-2 akár nyerő is lehet, hiszen olyan kategóriában indul csatába, amelyet a hagyományos gyártók szinte teljesen feladtak már, tekintve, hogy jóval több hasznot termelnek a SUV-okon. A CT-2 egyébként nincs egyedül. A Spanyol NTD Energy Lakota nevű Transformers-e is képes kompakt méretűre összecsuknia magát, így – habár ebből a típusból mindössze három fér el egy hagyományos parkolóhelyen – szintén a parkolási helyzetet kívánja forradalmasítani. Az 580 kilogrammos Lakota szintén nem mondható nehéznek. A motorokat a kerekekbe behúzó technológia lehetővé teszi, hogy a 3 méteres autó 2 méteresre zsugorodjon, a sofőr pedig elől tud ki- és beszállni. A vállalat elsősorban az autómegosztók számára fejleszti mini kétszemélyesét. Bár az átalakulás gyorsaságában talán a CT-2 a nyerő, tekintve, hogy az menet közben is képes összecsukódni, a Lakota olyan technológiákat vonultat fel, ami valóban sokféle megoldást kínálhat a szűkös manőverezésre. Tovább szedi az áldozatait a belváros zöldmezős fekete lyuka 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 Zvara SzabolcsHiszek abban, hogy a legkisebb tettnek is lehet óriási hatása ezért villanyautót használok, amit napelemről töltök. Igyekszem a háztartást műanyagmentesíteni, a hulladékot szelektíven gyűjteni, az elhasznált dolgokat újra felhasználni és amit lehet a saját kertben megtermelni. Jó érzés tudni, hogy ez nem csak nekem számít, ezért csatlakoztam a Villanyautósok.hu csapatához. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!