PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrL3VqLWtvbmEtZWxlY3RyaWMvIiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL2h5dW5kYWkuaHUvbW9kZWxsZWsvdWota29uYS1lbGVjdHJpYy8nLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1lZ3llYi1vbmxpbmUtZXZ6b2xkYXV0b2phYmFubmVyLTYwMHg1MDBweC5qcGciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1lZ3llYi1vbmxpbmUtZXZ6b2xkYXV0b2phYmFubmVyLTE5NDB4NTAwcHguanBnIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wNC9oeXUtZWd5ZWItb25saW5lLWV2em9sZGF1dG9qYWJhbm5lci0xOTQweDUwMHB4LmpwZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+
auto
2024. 04. 19. péntek

Új radarral és 11 kamerával érkezik a Tesla HW4

önvezetés

Gyakorlatilag azóta lehet tudni, hogy érkezik majd a HW4 (hardware 4), a Tesla vezetéstámogató és önvezető rendszereihez szükséges hardver legújabb generációja, amióta 2019 márciusában gyártásba került a HW3.

A frissítés azonban jóval több, mint a számítógép cseréje.

Új agy

Amikor a Tesla 2019 tavaszán bemutatta a HW3-as konfigurációt, a rendszer a már korábban is használt 8 külső kamerát, 12 ultrahangos szenzort és egy darab első radart vette igénybe, de az agyat az Nvidia hardveréről az autógyártó saját chipjére cserélték.

Az FSD számítógép első generációja kettő, 14 nm-es technológiával készülő, 260 mm2 alapterületű szilíciumlapkát tartalmaz, amelyben 6 milliárd tranzisztor van. A megoldás legnagyobb újítása az volt, hogy nem egy általános, a videókártyákból ismert GPU-t használt a mesterséges intelligencia futtatásához, hanem kifejezetten a neurális hálók hatékony kiszolgálásra terveztek egy chipet.

A gyártástechnológia azonban fejlődik, és egy ilyen új architektúrán is bőven van mit finomítani, módosítani, hogy kiaknázzák a lehetőségeit, ezért már akkor tudható volt, hogy a cég nem fogja az idők végezetéig változatlan formában gyártani a hardvert.

A HW4 központi egysége így már nem 14, hanem 4 nm-es csíkszélességgel, és nem a Samsungnál, hanem a TSMC-nél készül, a számítási teljesítménye pedig valószínűleg jóval nagyobb, mint az előző generációé volt.

A frissen napvilágot látott fotókat a HW4  számítógépről Green az ismert Tesla hekker tette közzé, és egy Model X-ből kiszerelt egységről készültek. Így most már elég nagy biztonsággal kijelenthetjük, hogy

már gyártásban is van a Tesla új FSD számítógépe.

Amióta a vállalat áttért az AMD Ryzen alapú infotainment rendszerre az FSD és szórakoztató rendszerek számítógépe egy szendvics szerkezetben egybe van csomagolva, köztük pedig egy a hűtést szolgáló folyadékhűtéses lap található. Az infotainment rendszerben azonban eddig a Radeon GPU egy külön áramköri lapon volt, ám most ezzel a váltással azt is ráintegrálták a Ryzen processzor NYÁK-jára, mint egy laptopban.

Főnix radar

Amióta a Tesla 2021 nyarán kivette a radart az autók rendszeréből, sok találgatás és félreértés kering az interneten a témában.

Musktól gyakran idézik, hogy azzal magyarázta a lépést, hogy a radar túl pontatlan, és amikor nem ugyanazt látja, mint a kamerák, akkor a rendszernek azt is el kell döntenie, hogy melyik szenzornak adjon igazat, ezért többet árt, mint használ.

Azonban a Tesla vezetője azt is hozzátette, hogy a radarnak emiatt sokat kell javulnia ahhoz, hogy érdemes legyen vesződni vele. Nem ekkor beszélt erről először, már más interjúkban is elmondta hogy egy a hagyományosnál nagyobb felbontású radar valóban hasznos lenne, és az évek alatt többször nyilvánosságra kerültek szabadalmak és belsős pletykák, amelyek arra utaltak, hogy a Tesla dolgozik egy HD radarnak nevezett eszközön.

Most úgy néz ki már el is készült a Phoenix (főnix) kódnéven emlegetett új radar, amelyet Green már az FSD kódjában is megtalált, és az amerikai hírközlési hatóság is jóváhagyott a gyártásra.

Új GPS, több kamera

Az új központi egység elemzése azt is megmutatta, hogy a Tesla új GPS modult szerelt az áramköri lapra, amely állítólag nagyobb pontosságot tesz lehetővé.

A HW2 rendszerektől kezdve nyolc kamera figyeli az autó környezetét és a HW3 ezt csak egy utastéri kamerával egészítette ki, azonban, most ebben nagy változás lesz.

Jelenleg az autó szélvédőjének közepén egy hármas kameraegység helyezkedik el, amelyet a két első sárhányó, a B-oszlopok és a hátsó csomagtérajtó kamerája egészít ki. Ennek az elrendezésnek a tapasztalatok szerint hátránya, hogy amikor az autó felhajtana egy útra, vagy átmenne egy kereszteződésen, eléggé be kell tolnia az orrát, hogy lássa, mi közeledik.

A korábban lencsevégre kapott prototípusok már árulkodtak arról, hogy a Tesla több megoldással is kísérletezik, és az is közismert volt már egy ideje, hogy az 1,2 megapixeles kamerákat új, 5 megapixeles modellekre cserélik.

Új kamerákat kaphatnak a Teslák

A most kiszerelt HW4 számítógép már 12 kameracsatlakozóval rendelkezik, amelyből egy tartalékként van megjelölve, egy pedig valószínűleg az utasteret figyeli. Ez 10 kamerát hagy a jelenlegi 8 helyett az autó környezetének érzékelésre.

Az áramköri lapkára nyomtatott rövidítések arra engednek következtetni, hogy a két új kamera az első lökhárító oldalaira kerül, korábbi hírek pedig arról szóltak, hogy az első hármas kameraegység egyik érzékelője a lökhárító közepére költözik.

Ez valószínűleg pontosan fenti vázolt helyzetekben segíti a szituációk gyorsabb érzékelését. Érdekesség, hogy állítólag a szélvédő központi – most már dupla – kameraegységének háza egy ventilátort is kap.

Lesz FSD a HW3-on?

Amióta az első hírek megérkeztek a HW4-ről, a szkeptikusok azóta kongatják a vészharangot, hogy ez bizony azt is jelenti, hogy a HW3 képtelen lesz a teljes önvezetésre. A Tesla azonban minden alkalommal – amikor ez felmerült – határozottan cáfolta.

Musk többször is úgy fogalmazott, hogy a HW3 is alkalmas lesz az önvezetésre, de mondjuk csak egy nagyságrenddel lesz biztonságosabb, mint egy emberi sofőr, míg a HW4 újabb nagyságrendet ugrik majd.

A fenti példával élve, a HW3 is át tud hajtani a kereszteződésen, csak kicsit lassabb, óvatosabb lesz, úgy csorog majd előre ahogy azt mi emberek tesszük, amikor nehéz belátni a keresztezendő utat. A HW4 új kamerapozíciói viszont előbb látják majd, hogy jön-e autó, mint az ember, a nagyobb teljesítményű számítógép pedig még gyorsabban dönti majd el, hogy befér-e két elhaladó autó közé.

A jelenlegi információk alapján egyébként nem lesz lehetséges a HW3 rendszerek HW4 frissítése.

A Tesla a számítógép fizikai kialakítását is áttervezte, ezért nem lenne egyszerű a csere már itt sem, de az új kamerákhoz új kábelkorbácsok is kellenének, amelyek beszerelése egészen biztosan nem lenne rentábilis.

Hamarosan elkészül a Tesla legújabb processzora – ez lenne a HW4?

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.