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
auto
2024. 04. 27. szombat

Bányavállalatot vásárolhat a Tesla, megőrült a tőzsde

üzlet

A Tesla jelenleg Texasban készül megépíteni első saját lítium finomítóját, mivel az értékes érc feldolgozásának szűk keresztmetszetét érzik az egyik legnagyobb problémának, és úgy érzik, hogy a piac nem reagál elég gyorsan a kapacitások kiépítésével. De arról is többször beszéltek már, hogy ha kell, attól sem riadnak vissza, hogy saját bányáik legyenek.

Úgy néz ki, hogy kell.

Nem szeretnék, de meglépik

A Tesla vezérkara elemzői kérdésekre az elmúlt években már több konferenciahíváson fogalmazott úgy, hogy nem feltétlenül szeretnének még egy új feladatot magukra rántani, és mondjuk beletanulni a bányaiparba is, de ha úgy látják, hogy ez elengedhetetlen a terveik eléréséhez, akkor az sem kizárt, hogy bányát, vagy bányavállalatot vásárolnak a jövőben.

A múlt hét végén robbant a hír az amerikai tőzsdén, hogy a Tesla tárgyalásokat folytat a Sigma Lithium felvásárlásról, amely egy 3 milliárd dolláros bányavállalat. A hírt a Bloomberg szellőztette meg.

Az információk alapján a kanadai vállalat nagyon közel áll hozzá, hogy megkezdje a mennyiségi kitermelést a barzíliai bányájában, amely idén áprilisban nyílhat meg. A projekt egy 50 kilométerre lévő vízerőműből kapja majd az áramot a működéshez, ami jelentősen csökkenti majd a kitermelés szén-dioxid lábnyomát – írja a Reuters híre.

Forrás: Sigma Lithium

A Sigma 191 km2-en négy terület bányászati jogait szerezte meg, és ezek legnagyobbján 2018 óta már egy pilot projekt keretében folyik a termelés próbafázisa. A hamarosan induló ipari méretű kitermelés az első fázisban évi 36.700 tonna lítium-karbonátnak megfelelő mennyiségű ércet termel majd, ám 2024 közepére, a második és harmadik fázis indulásával ezt évi 104.100 LCE, tehát lítium-karbonát ekvivalens mennyiségre növelik majd, amivel a világ negyedik legnagyobb lítium előállítói lesznek.

Forrás: Sigma Lithium

A vállalat azt ígéri, hogy a feldolgozójuk olyan eljárással üzemel, amely nem alkalmaz veszélyes vegyi anyagokat, a melléktermék pedig 100 százalékban felhasználható a kerámiaiparban. A bányavállalat adatai alapján nagyjából 13 évre elegendő készletek vannak a területen.

Hogy ez a mennyiség mennyire elég azt nyilván pontosan nem tudjuk, de korábbi adatok alapján kevéssel évi 2 millió 78 kWh-s akkumulátornak felelhet meg a mennyiség.

A hírek szerint a Tesla még nem állapodott meg az eladókkal, mivel sokallja az árat, amit a Sigma legnagyobb tulajdonosa kér, ám a hír elég volt ahhoz, hogy tőzsdezárás után 24 százalékkal erősödjenek a bányavállalat értékpapírjai. (A Tesla részvényei érdemben nem mozdultak meg).

A hír kapcsán egyébként az is felmerül, hogy a Tesla felvásárlásának milyen hatása lehet más autógyártókra. A Sigma Lítium egyik prezentációja szerint például az egyik ügyfelük a z LG lenne, amely utána a GM, a Stellantis, az Audi és a Porsche számára készítene az alapanyagból akkumulátorokat. A Tesla egy korábbi akvizíciója, a német Grohmann Engineering 2017-es megvétele komoly fejfájást okozott a leányvállalat egykori autóipari ügyfeleinek, amikor a szerződéseket nem újították meg. Így az is kérdés a Sigma milyen meglévő szerződésekkel bír és azok még felmondhatók-e.

Megérkezett az akkumulátor-útlevél

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.