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 A tengeri madarak szándékosan elkerülik a tengeri szélturbinák rotorlapátjait – ez a fő megállapítása egy új tanulmánynak, amely több ezer madár repülési útvonalát térképezte fel az északi-tengeri szélturbinák körül. A legfontosabb, hogy a két évig tartó, kamerákkal és radarral végzett megfigyelés során egyetlen madár sem ütközött a lapátokkal. Donald Trumptól Gulyás Gergelyig sokan érvelnek a szélenergia ellen arra való hivatkozással, hogy a turbinák rengeteg madarat ölnek meg. Most egy új jelentés – az eddigi legátfogóbb – kimutatta, hogy az Egyesült Királyság partjainál a tengeri madarak ügyesebben kerülik el a szélturbinák lapátjait, mint azt korábban gondolták. A kutatók radarok és kamerák segítségével két éven keresztül követték nyomon, hogyan viselkednek a madarak a Skócia keleti partjainál lévő északi-tengeri Aberdeen-öbölben található szélturbinák közelében. Az ezüstsirályok, a szulák, a csüllők, és a dolmányos sirályok mozgását április és október közötti időszakban tanulmányozták, amikor a madarak aktivitása a legnagyobb. Az eredmények azt mutatják, hogy a madarak mozgása körülbelül 120 méteres közelségben kezd alkalmazkodni a turbinalapátokhoz, és ahogy csökken a távolság, annál pontosabb ez az alkalmazkodás. A vizsgált tengeri madarak között is voltak eltérések. Az ezüstsirályok és a csüllők a lapátoktól távolabb, 90-110 méterre, illetve 140-160 méterre kezdtek kitérő manővert, míg a szulák és a dolmányos sirályok 40-50 méterre is megközelítették őket, mielőtt irányt változtattak. A vizsgálat során egyetlen ütközést sem regisztráltak, pedig a madarak esetében ennek valós a veszélye. „Ez a legfontosabb megállapítás” – nyilatkozta Henrik Skov, az Aarhusi Egyetem professzora, és a projekt vezetője. „Az emberek azt gondolják, hogy nagyon költséges megoldásokra lenne szükség ahhoz, hogy a madarak elkerüljék az ütközést, de az általunk nyomon követett fajok nagyszerűen megoldják a problémát. Úgy tűnik, nagyon is képesek túlélni a szélerőművek környezetében” – tette hozzá Skov. Ezüstsirály (Larus argentatus). Kép: John Haslam/Wikimedia Korábban nehéz volt ezt a témát kutatni a tengeri szélerőművek esetében. A szárazföldön viszonylag könnyű a turbinák hatásait nyomon követni, de a tengeren, a gyakran zord időjárási körülmények között ez a feladat nehezebb. A tanulmány egyedülálló, eddig nem alkalmazott technikai megoldása az volt, hogy a radaradatokat kamerákkal kombinálták a tengeri madárfajok azonosításához, és háromdimenziós képet készítettek a madarak repülési mintáiról, és arról, hogyan kerülik el a rotorlapátokat. „A kettő kombinációjának érdekessége, hogy mindig tudtuk, hol tartózkodnak az egyes madarak, ami fontos, ha meg akarjuk érteni, hogy mit csinálnak, és hol vannak egy szélfarmon belül” – magyarázta Skov. „Két és fél másodperces időközönként pontos adatokat kapunk, hogy a madarak hol vannak egy háromdimenziós térben, és le tudjuk írni, hogy mit csinálnak a szélturbinákhoz képest, milyen távolságra vannak tőlük, és milyenek az aktuális időjárási viszonyok. A turbinák hátsó, szélárnyékos oldala turbulenciát okoz, ami befolyásolja a madarak viselkedését. Ez tehát egy újabb tényező, amelyet az időjárás és a szél mellett figyelembe kell vennünk a számításokban. Ilyen részletes tanulmányt még soha nem végeztek.” Az eredmények alapján később akár egyszerűbb lehet a tengeri szélenergia engedélyeztetési eljárása is. Csüllő (Rissa tridactyla). Kép: Boaworm/Wikimedia Robin Cox, a Vattenfall projektvezetője szerint jelentős bizonytalanság övezi a környezeti hatásvizsgálatokban az ütközési kockázatok előrejelzését. „Ez a kérdés szükségtelenül óvatos megközelítéséhez vezetett, és többé-kevésbé minden projektben eltúlozták a lapátokkal történő ütközések kockázatát. A kutatói körében úgy vélik, hogy az ütközéseknek ez a halmozott hatása nagyobb, mint amennyit e tengeri madarak populációja el tud viselni, ami egyértelműen negatív hatással van az engedélyezési folyamatokra. Ezzel a projekttel olyan adatokat tudtunk gyűjteni, amelyek reményeink szerint felhasználhatóak az ütközési kockázatok előrejelzésének javítására, és ezentúl reálisabb lehet az északi-tengeri szélerőművek hatásának becslése.” Cox szerint az ütközés kockázatának modellezése eddig statikus inputokat és alapfeltevéseket használt. Az új tanulmány részletesebben tudott az egyes madarak repülési viselkedésére összpontosítani. A projektet emellett jelentős időn keresztül végezték, hogy a lehető legpontosabb legyen. „Azt akartuk, hogy a projekt két éven át tartson, hogy láthassuk az aktivitás és a viselkedés időbeli változásait” – magyarázza Cox. „Számítottunk arra is, hogy a projekt kezdeti szakaszában a technológiával gyermekbetegségek adódhatnak, amelyeket úgy próbáltunk kezelni, hogy már a projekt tényleges megkezdése előtt elkezdtük az adatgyűjtést. Ez sikerült is, bár az első hónapokban voltak technikai és logisztikai problémák. Ezért volt jó, hogy a projektre két év állt rendelkezésre. A második évben sikerült jobb nyomonkövetési eszközöket is bevezetnünk, amelyek lehetővé tették, hogy több és jobb adatot gyűjtsünk.” Skov azt is hangsúlyozta, hogy eddig ugyan csak négy madárfajt vizsgáltak, a modell azonban több tengeri madárfajra, illetve a szárazföldi szélenergiára is alkalmazható, ami megerősíti a projekt jelentőségét. „Ez az első alkalom, hogy bármilyen madárfajt ilyen közelről és részletesen tanulmányoztak egy tengeri szélfarm esetében. És ezek a madarak nagyon jól elkerülik a turbinákat. Ezután még több fajra ki kell terjesztenünk a vizsgálatokat” – mondja Skov, hozzátéve, hogy a madarak viselkedéséről szóló felmérések részei annak az átfogó célnak, hogy elkerüljék a szélerőművek építését a repülési folyosókon. Így lehetne Magyarországnak is tengeri szélenergiája 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 dr. Papp László (Sol Invictus)Technológiai elemző, és a Villanyautosok.hu csapatának megújuló energiákkal, energiatárolással, illetve piaci trendekkel foglalkozó szakértője. Célja, hogy minél többek számára tegye egyértelművé, hogy a fenntartható jövő gazdaságilag is a legracionálisabb választás. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!