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
auto
2024. 03. 29. péntek

Három új villanyautóval készül a Škoda

üzlet

Nem osztottak túl jó lapokat a Škodának 2022-ben, ugyanis nem csak az ellátási láncban keletkeztek zavarok, de orosz gyárát is be kellett zárnia.

A veszteséget leírták, most pedig előre néznek.

Feltörekvő piacok

2021-ben még Németország után Oroszország volt a márka második legfontosabb piaca, akkor 90 ezer autót adtak itt el, de a háború miatti kivonulás 700 milliós veszteséget okozott a cégnek, amelynek gyára is volt a szankciókkal sújtott országban. Így 2022-ben, 21 milliárd eurós bevétel mellett mindössze 415 milliós nyereséget tudtak felmutatni a csehek.

Hogy nem lett teljesen mínuszos az év, az annak is köszönhető a vállalat éves sajtótájékoztatóján elhangzottak szerint, hogy „optimalizálták a termékmixet”. Segítek fordítani, a szűkösebb gyártási kapacitásokból a drágább modellekre beérkező megrendeléseket vették előre, az olcsóbb konfigurációknak pedig várniuk kellett, vagy ki is kerültek a kínálatból. Így összességében, annak ellenére, hogy az eladások 16,7 százalékkal 731 ezerre csökkentek, 19 százalékkal növelték a bevételeket.

A vállalat egyébként két ázsiai országra fókuszál most nagyon. Ahogy azt már korábban megírtuk, Kínában nem sikerült igazán megvetni a lábukat, ezért a központ azt fontolgatja akár el is hagyhatják ezt a piacot a cseh márkával. Erről a mostani eseményen nem nagyon beszéltek, de azt megerősítették, hogy India áll most a középpontban, ott sikeresnek számít a terjeszkedés és ezt szeretnék meglovagolni. 2022-ben itt 127 százalékkal, 52 ezerre növekedtek a Škoda eladásai.

De van még egy kicsit számunkra talán váratlan piac is, mégpedig Vietnám, ahol helyi együttműködést is kötöttek, és akár évi 40 ezer autó eladását is elképzelhetőnek tartják.

Felgyorsított elektromos váltás

A Volkswagen Csoport többi márkájához hasonlóan a csehek is arról beszéltek, hogy felgyorsítják elektrifikációs terveiket.

2030-ra már európai eladásaik 70 százaléka lehet tisztán elektromos autó.

Ezért 2026-ig három új elektromos modellel készülnek, és a fejlesztések nagy része is ebben az irányban történik – tavaly például 850 millió eurót költöttek a cégnél a k+f programra. Bár részleteket most nem árultak el az új típusokról, úgy hírlik a Volkswagen ID.2 Spanyolországban fog készülni, és a gyártósorról Seat/Cupra és Škoda változatok is legördülnek majd, így valószínű az egyik modell ez lesz. A cégnél azt is ígérik, 20 százalékkal növelik az Enyaq kiszállításokat.

A villanyautó testvérek egyébként már jelenleg is sikeresek, öt európai országban vezették tavaly az elektromos eladási listákat.

A vállalat arról is beszélt, hogy gyáraik már jelenleg is 35 százalékban megújuló energiát használnak, de a cél az 50 százalék elérése. Saját számításaik szerint 2010-hez képest már most is 43 százalékkal csökkentették a gyártás környezeti terhelését (CO2, energiaigény, vízhasználat, stb.) és a céljuk a 70 százalék elérése.

A cég sikerként könyveli el, hogy az Enyaq vásárlók közel 100 százaléka aktiválta a telefonról elérhető digitális szolgáltatásokat, és, hogy továbbra is elégedettek legyenek a felhasználók, három újítással is készülnek a mobil applikációban. Lesz egy új hírek rovat, illetve egy olyan menüpont is, ahol a megrendelt autóra várva nyomon követhetjük hol tart a jármű leszállítása és tippeket kaphatunk arra, hogy készüljünk fel, például otthoni töltő telepítésével. Emellett bevezetnek egy hűségprogramot is, amit szintén az applikációban tudunk nyomon követni.

Idén a villanyautók kapcsán azt emelték ki, hogy az Enyaq testvérek megkapják a Laurin & Klement prémium felszereltséget is, valamint belengették, hogy pár héten belül egy külön eseményen beszámolnak a felgyorsított elektromos stratégia részleteiről is.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.