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 A holland Ebusco megkezdte új, harmadik generációs elektromos buszai sorozatgyártását, amelyek műszaki paraméterei jelentős előrelépést jelenetnek. Például egy egész napot kibírnak a városi útvonalakon. Kompromisszumok nélkül A nagy, drága és nehéz akkumulátorok korábban kompromisszumok megkötésére kényszerítették azokat a tömegközlekedési vállalatokat, amelyek elektromosra akarták cserélni flottájukat – és akkor még az egyes buszokban használt akkupakkok tűzveszélyéről nem is beszéltünk. Az Ebusco új 3.0-ás architektúrája azonban úgy tűnik a legtöbb ilyen problémára rendelkezik megoldással. Ebusco 3.0 12M solo A vállalat szénszálas kompozit karosszériát fejlesztett járműveihez, az akkucellákat pedig nikkel és kobaltmentes LFP cellákra cserélte, amelyek nem csak nagyon tartósak, de rendkívül nehezen gyulladnak csak ki. A cég szerint évente akár 80.000 kilométert is beléjük lehet tekerni, anélkül, hogy ebből probléma lenne. Ebusco 3.0 gyártósor Az új kompozit konstrukció 27 százalékkal könnyebb járművet és 25 éves tervezett élettartamot eredményezett – mindezt a fokozott városi igénybevétel mellett. Az új, 12 és 18 méteres buszok a fejlesztéseknek köszönhetően 575, illetve 700 kilométeres hatótávval rendelkeznek (a nagyobbik akkuopcióval), ami a gyártó szerint szükségtelenné teszi a napközbeni töltést, így meg lehet spórolni ezt az infrastruktúrát, és elég, kisebb teljesítménnyel, a garázsban, üzemen kívül feltölteni a járműveket. Ebusco 3.0 12M solo Igyekeztünk összevetni az itthon is népszerű Mercedes-Benz és Volvo modellekkel az Ebusco 3.0 paramétereit, és a legszembeötlőbb az, hogy az új platform gyakorlatilag a belsőégésű motorosok specifikációit hozza. Így a városi közlekedésben népszerű 12, illetve 18 méteres modellek, ugyanúgy 95, illetve 150 fő szállítására alkalmasak, mint ma használatos dízeles testvéreik. Ebusco 3.0 12M solo – beltér Az akkupakkok a padlóba kerültek, ami rendkívül alacsony súlypontot eredményez és sokkal szimpatikusabb megoldás, mint amikor a tetőre is kerülnek cellák, hiszen stabilabb tőle a busz, és nem kell különlegesen megerősített, nehéz és drága tetőt sem gyártani. Kérésre panoráma üvegtető is elérhető a járműveken. A busz legszűkebb részén, a kerékjáratok között 90 cm tér van. Ebusco 3.0 18M csuklós Ennek akár az is lehetne a következménye, hogy nagyon magas a busz padlója, ami megnehezítené a fel és leszállást. Ám az Ebusco 3.0 alacsonypadlós kialakítású, 340 milliméteren van az első lépcsőfok, ami mindössze 2-3 centivel magasabb, mint amiket a Volvo és Mercedes-Benz városi buszok prospektusában találtunk. A 12 méteres solo verzió 9500 kg, míg a 18 méteres csuklós 14.500 kg össztömegű – az internet szerint ez kevesebb, mint a hasonló méretű dízel városi buszok menetkész súlya. Mivel az elektromos hajtáslánc kicsi, a kettő darab, egyenként 125 kilowattos villanymotor is elfér a padlózat alatt, így az utastér padlólemeze belül teljesen sík, és a motortér sem türemkedik be az utastérbe. A 12 méteres változat 250, illetve 350, a 18 méteres 350 és 500 kWh akkukapacitással rendelhető. Ebusco 3.0 gyártósor A gyártó 3000 darabos éves gyártási kapacitással számol, és az első sorozatban gyártott példányok kiszállítását már meg is kezdte egy holland közlekedési társaság számára. Már több elektromos buszt vásárolnak az európai városok, mint dízelest Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!