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
auto
2024. 07. 27. szombat

Akár 100 milliárd dollárt is érhet a Tesla töltőhálózata

üzlet

Amióta a Tesla elkezdte megnyitni töltőhálózatát, illetve különösképp miután a Ford és a GM döntései követően egyre valószínűbb, hogy a vállalat töltőszabványa lesz a domináns Észak-Amerikában, egyre többen gondolkodnak el azon, hogy ez vajon mekkora bevételt jelenthet a vállalatnak a jövőben.

A Morgan Stanley most négy szcenárión át számolta ki, részvényenként mit jelenthet a Supercharger hálózat.

Sokváltozós

Adam Jonas, a híres befektetési bank és pénzügyi szolgáltató egyik ismert elemzője, aki évek óta a Tesláért felelős szakember a cégnél. Jonas négy szcenárióval modellezte végig a Supercharger hálózat értékét, amelyek 2030-ról szólnak, és annak függvényében változnak, hogy mennyire terjednek el a villanyautók az Egyesült Államokban, illetve mekkora szeletet hasít ki magának a Tesla a villámtöltők piacán, és mekkora nyereséget tud realizálni a szolgáltatáson.

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

Bár az autógyártó már ma is 100 százalékban megújuló energiát használ a villámtöltői működtetéséhez, ennek nagy részét vásárolja. Jonas azonban úgy gondolja, 2030-ra a Tesla már saját maga állítja majd elő – és tárolja- a töltésekhez szükséges áramot, így a beruházások költségei után, a karbantartások díján felül szinte ingyen tudja majd üzemeltetni azt.

Érdekes elmélet, nem biztos, hogy reális, de ezt az alapfeltételezést figyelembe véve nézzük a négy modellt.

A legpesszimistább, észszerű néven futó szcenárióban

  • a levezetett kilométerek 10 százaléka történik majd villanyautóval,
  • 50 százalékos lesz a Tesla részesedése a villámtöltők piacán,
  • és 30 százalékos adózás utáni haszonkulccsal működik majd a hálózat.

Így részvényenként 3 dolláros nettó jelenértéket kalkuláltak a töltőhálózatnak, ami, a 3,166 milliárd kibocsátott TSLA részvénnyel számolva 9,5 milliárd dolláros értéket jelent.

A második, valószínűnek titulált szcenárió szerint

  • a levezetett kilométerek 20 százaléka történik majd villanyautóval,
  • 70 százalékos lesz a Tesla részesedése a villámtöltők piacán,
  • és 50 százalékos adózás utáni haszonkulccsal működik majd a hálózat.

Itt már 14 dolláros részvényenkénti nettó jelenértéket hozott ki az elemző, ami 44 milliárd dolláros értéket jelent.

A harmadik szituációt dominánsnak nevezték el, arra utalva, hogy jobban terjednek a villanyautók és a Tesla lesz a villámtöltések piacának meghatározó szereplője. Ekkor

  • a levezetett kilométerek 30 százaléka történik majd villanyautóval,
  • 80 százalékos lesz a Tesla részesedése a villámtöltők piacán,
  • és 70 százalékos adózás utáni haszonkulccsal működik majd a hálózat.

Így részvényenként 33 dollárt, azaz összesen 104 milliárdot kaptak, ami a vállalat jelenlegi piaci értékének nyolcada.

Végül a monopóliumnak nevezett szcenárió azzal számol, hogy mindent letarolnak a villanyautók, és a Tesla gyakorlatilag egyeduralkodó lesz a villámtöltők piacán. Ezzel modellezve

  • a levezetett kilométerek 50 százaléka történik majd villanyautóval,
  • 100 százalékos lesz a Tesla részesedése a villámtöltők piacán,
  • és 80 százalékos adózás utáni haszonkulccsal működik majd a hálózat.

Ez már egészen elképesztő, részvényenként 57 dolláros számot hozott ki, ami 180 milliárdra értékeli a töltőket.

A fenti gondolatkísérlet jól mutatja, a Wall Street hogyan áraz be új cégeket, szolgáltatásokat, üzletágakat, ám ez természetesen csak modellezés, és pár év múlva, amikor már szemmel láthatóak lesznek a valós számok, sokat fog még finomodni.

Ha a harmadik és negyedik szituáció nem is tűnik túl valószínűnek, a laikus – európai – szemlélő valószínűleg már az elején fennakad azon, hogy magas, 50 százalékos szintről indul a Tesla villámtöltő-részesedésének kalkulációja már a legpesszimistább forgatókönyv szerint is. Ez viszont nem annyira őrültség, mint elsőre gondolnánk. Az Egyesült Államokban 2022 végén mintegy 28 ezer DC oszlop (csatlakozó) létezett, és ebből a supercharger.info adatai szerint mintegy 17,5 ezer a Tesláé volt (62%). Ennél is nagyobb fegyvertény talán, hogy a Tesla oszlopok 85 százaléka 150 kW feletti teljesítménnyel bírt, és mindegyik plug & charge élményt nyújtott, no meg, hogy a villanyautók piacán még mindig 60 százalék feletti a vállalat amerikai részesedése, a saját flottájuk pedig nyilván eleve hajlamosabb a saját hálózatukat igénybe venni.

Dőlnek a dominók: a GM is a Tesla töltőire vált

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.