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
auto
2024. 05. 03. péntek

Már több elektromos buszt vásárolnak az európai városok, mint dízelest

Néhány hónappal ezelőtt már megírtuk, hogy 2022-ben a világon eladott buszok 49%-a tisztán elektromos meghajtással rendelkezett. Ez az eredmény elsősorban Kínának volt köszönhető, ahol a zéró emissziós buszok 90% feletti piaci részesedést értek el. Ehhez a trendhez igyekszik felzárkózni Európa is, ahol az idei első negyedévben forgalomba helyezett városi buszok között a tisztán elektromos járművek relatív többséget értek el, letaszítva a trónról a dízelüzemű buszokat, adta hírül a Tiszta Közlekedés Nemzetközi Tanácsa.

Az Európai Unióban az újonnan forgalomba helyezett autóbuszok körülbelül 60%-a kerül városi forgalomba, míg a maradék 40%-a a távolsági közlekedést szolgálja, illetve egyéb célokra használják őket. Egy-egy ilyen városi busz, amennyiben dízelüzemű, kilométerenként hozzávetőleg 1 kg CO2-t bocsát ki, ami a tízszerese a személyautók kibocsátásának, cserébe viszont jóval több embert képes szállítani. A városi buszjáratokat ugyanakkor viszonylag könnyen át lehet állítani elektromos üzemmódra, hiszen kiszámítható a napi futásteljesítményük, éjszaka pedig az üzemeltető telephelyén parkolnak, ahol megoldható a töltésük.

A sajtó szeret felkapni minden olyan hírt, amely arról szól, hogy egy közlekedési vállalatnak nem jöttek be az elektromos buszok, és inkább visszatérnek a dízelhez, a kárörvendők pedig sokszor felnagyítják ezeknek a beszámolóknak a jelentőségét, a valóságban azonban az elektrifikáció megállíthatatlanul halad tovább.

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

Az EU 22 tagállamában (Bulgária, Horvátország, Szlovákia, Ciprus és Málta nem szolgáltat negyedéves adatokat), illetve az Egyesült királyságban 2023 első negyedévében – az előző évhez hasonlóan – 30% körül alakult a tisztán elektromos hajtás aránya az új városi buszok piacán, ami ebben az időszakban elegendőnek bizonyult a ranglista első helyéhez. A trónfosztás elsősorban annak köszönhető, hogy a hibrid buszok eladásai is gyors növekedésnek indultak, ez pedig a dízeles járművek piaci részesedését csökkentette. A tisztán elektromos és a hibrid buszok eladásai együttesen így már 50% felett járnak, miközben csak minden negyedik új busz használ kizárólag dízelt. A gázbuszok aránya enyhén emelkedő trendet mutatott az elmúlt években, és jelenleg 15-20% között mozog.

Forrás: The International Council On Clean Transportation.

Néhány tagállam és több nagyváros is azt tervezi, hogy az elkövetkező években fokozatosan zéró emissziós buszokra áll át. Hollandia és Dánia messze a legambiciózusabb, ezekben az országokban 2025-től már egyáltalában nem helyeznének forgalomba belső égésű motoros buszokat, míg Írország 2030-tól, Ausztria pedig 2032-től tervezi ugyanezt. Az országok mellett sok nagyváros is komoly vállalásokat tett, így például Európa fővárosainak több mint fele tervezi azt, hogy 2040-re kizárólag zéró emissziós buszok közlekednek majd az útjaikon.

A tiszta járművek használatának előmozdításáról szóló, 2021-ben hatályba lépett EU-s irányelv is fontos szerepet játszott a fenti eredmények elérésében. A jogszabály értelmében a tagállamoknak 2021 augusztusa és 2025 decembere között 24-45%-ban kell alternatív üzemanyaggal működő buszokat (azaz mindent, ami nem kizárólag dízelüzemű) beszerezniük. Ennek hatása jól látható a kizárólag dízelüzemű buszok értékesítésének 2021 végére bekövetkező meredek visszaesésében. E célok felét nulla kibocsátású hajtásláncokkal kell elérni. A célok 2026-ban 33%-65%-ra emelkednek, így néhány éven belül újabb visszaesésre kell számítani a dízel esetében.

Az alábbi ábrán látható az egyes hajtásláncok országonkénti részesedése. Négy ország – Hollandia, Dánia, Litvánia és Írország – kizárólag nulla kibocsátású buszokat vásárolt, bár nagyon alacsony értékesítési volumenben, ami jóval kevesebb, mint a szokásos éves eladásaik negyede (lásd az ábra jobb oldali oszlopát). A hibrid járművek fontos szerepet játszanak Európa legnagyobb országaiban, de Franciaországban, Spanyolországban és Olaszországban még mindig komoly összegeket fordítanak gázbuszok beszerzésére, amelyek kevés éghajlati előnyt nyújtanak a kizárólag dízelüzeműekkel szemben.

Forrás: The International Council On Clean Transportation.

Az Európai Bizottság nemrégiben azt javasolta, hogy 2030-ra csak nulla károsanyag-kibocsátású városi buszokat lehessen értékesíteni az Unióban. Bár ez kétségtelenül ambiciózus cél, a zéró emissziós buszok eladásainak az előző években megfigyelhető növekedése azt mutatja, hogy nem elérhetetlen.

A buszokat és a motorokat az autóknál is gyorsabban cseréljük elektromosra

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

dr. Papp László (Sol Invictus)

Technológiai elemző, és a Villanyautosok.hu csapatának megújuló energiákkal, energiatárolással, illetve piaci trendekkel foglalkozó szakértője. Célja, hogy minél többek számára tegye egyértelművé, hogy a fenntartható jövő gazdaságilag is a legracionálisabb választás.