auto

Ahogyan azt vártuk a Monterey Car Week kaliforniai autókiállításon mutatta be vadonatúj modelljét a Lamborghini, amely egy 2+2 személyes GT crossover, teljesen elektromos meghajtással.

Formáját tekintve a Lanzador átmentetet képez a Lamborghini első és egyetlen SUV-ja, az Urus, valamint a portfóliájának zömét adó középmotoros szupersportautók között. Az olasz márka közleményében hangsúlyozza, hogy az új modell különlegessége abból fakad, hogy a Lamborghinire jellemző összetéveszthetetlen stílust, vezetési élményt, és sportosságot megőrizve kínál páratlan sokoldalúságot.

A Lanzador nem csupán egy dizájngyakorlat volt cég tervezői számára, hanem egy konkrét vízió arról, milyennek képzelik a márka 2028-ban érkező legelső villanyautóját. Arra a kérdésre, hogy miért mutatnak be most egy olyan tanulmányt, amely csupán öt év múlva kerülhet gyártásba, a cég igazgatója azt felelte, hogy mielőtt új szegmensbe lépnek be, fel akarják készíteni a piacot. Ráadásul a következő fél évtized egy pufferzóna lesz, amit a Lamborghini arra használ, hogy új ötletekkel álljon elő, miképpen tud jellegzetes karaktert létrehozni elektromos modelljei számára.

A gyártásra érett változat messzisége miatt műszaki adatokról sok értelme nincs is beszélni, de annyit elárult a vállalat, hogy a Lanzadort két villanymotorral és összesen 1 MW teljesítménnyel, azaz 1341 lóerővel képzelték el, az autóba telepített nyers erő maximális kiaknázását pedig aktív aerodinamikai funkciók segítik. A Lamborghini Lanzadorról az aktív felfüggesztési rendszer sem maradt el, légrugók, adaptív lengéscsillapítók és a hátsó tengely kormányzása is javítja a teljesítményt és a stabilitást. Emellett precíz nyomatékvektoros technológia segíti a teljesítmény elosztását az elülső és a hátsó motorok között a gyorsabb kanyarodás és kiegyensúlyozottabb kezelhetőség érdekében.

A Lamborghini jellegzetes „pilóta” utastér-koncepciója a Lanzadorban is felbukkan, ahol a vezető és az anyósülésen utazó utas egy Y alakú műszerfal mögött ül, és egy lebegő középkonzolhíd választja el őket. A digitális műszercsoport és az utasoldali kijelző kezeli az információs és szórakoztató funkciókat, a központi érintőképernyő pedig a kialakításból adódóan teljesen hiányzik. Ehelyett számos gomb és kapcsoló szolgálja a különböző funkciók vezérlését.

A modell gyártása a vállalat központi gyárában, Sant’Agata Bolognese-ban készül majd 2028-tól, amit a Lamborghini a telephely bővítésével és további alkalmazottak felvételével fog megvalósítani.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.