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
auto
2024. 05. 02. csütörtök

Villámgyorsan tölthető népakkumulátort jelentett be a CATL

elektromosautó-akkumulátor

ShenXing – újabb kínai szóval bővült a szótárunk, ez állítólag egy ősi kifejezés ami a sebességre utal. De gyorsan tölthető akkumulátorokat már eddig is láttunk, több gyártónak van ilyen, ám azok többnyire a drágább modellek kiváltságai.

A CATL új aksija állítólag a népautóknak készül.

Új LFP

A vállalat új akkumulátora alapvetően egy LFP kémia, tehát valóban a jó ár-érték arányra van kihegyezve, ám ezeket a cellákat jellemzően nem lehet azokkal a szalagcímeket generáló sokszáz kilowattos teljesítményekkel tölteni, mint a drágább nikkeles aksikat. Azért persze a CATL LFP cellái a kisakkus Teslákban, köszönik szépen, elviselik a 170 kW-ot is, de ez nyilván nem az a 300-400 kW amivel most a legújabb (prémium) autók megjelennek.

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

Hogy a ShenXing akkut pontosan hány kilowattal lehet tölteni azt a bemutató során nem árulta el a cég, ez nyilván sok mindentől, többek között az akkukapacitásától és töltöttségétől is függ, de 4C töltési teljesítményről beszéltek.

A vállalat szerint, ideális körülmények között 10-ről 80 százalék eléréshez mindössze 10 perc szükséges, és még -10 fokos akku esetén sem kell több, mint fél óra.

Utóbbi nyilván akkor lényeges, ha télen, utcán parkolva, jól áthűlt akkuval megyünk a villámtöltőhöz, hiszen normál esetben, hosszú utak során, maga a használat, illetve, ha van, akkor az akkufűtés a úgyis a megfelelő hőfokon tartja az aksit. Az LFP cellák azonban eléggé érzékenyek a hőmérsékletre, nem szeretik a hideget, így mindenképp fontos fejlesztés ez is.

Az új cellák megalkotása során a vállalat a katódon, az anódon és az elektroliten is csiszolt, hogy elérje ezeket az adatokat, de még a formázás folyamatán is módosítottak, hogy a SEI réteg vékonyabb és kisebb ellenállású legyen.

A CATL azt is kihangsúlyozta, hogy kiemelt figyelmet fordítanak a biztonságra, a gyártás során 6800 ellenőrzőpont van beépítve és valós időben folyik a hibakeresés a cellákon. Így a gyártás után hibák csak milliárdos legyártott darabszámra vetítve jelentkezhetnek.

Az új cellák gyártása már az év vége előtt megkezdődik, és bár konkrét típusokat nem nevezetek meg, egy videoüzenetben vagy egy tucat kínai márka vezetője üdvözölte az új fejlesztést, így nagy számú partnerrel számolnak.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.