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
auto
2024. 04. 28. vasárnap

40.075 kilométer: ennyi a Föld kerülete, és szinte pontoson ennyin, 40.049-en állt az autóm kilométer számlálója az átvétel második évfordulójának napján.

Egyéves teszt már készült az autóról, de érdemes most ismét áttekinteni, milyen hibák, költségek, és akkudegradáció jelentkezett eddig a gyártó legolcsóbb autóján.

Félidőben

Ha pár év múlva nagyon sok kívül fehér, belül fekete, kisakkus Model 3 lesz a piacon, akkor nem kell megijedni, nem az egyik taxivállalat dobta piacra elnyúzott flottáját. Egyszerűen csak arról van szó, hogy az utolsó villanyautós állami pályázatot kevéssel azután nyitották meg, hogy a Tesla 2021 májusában hivatalosan is megjelent a magyar piacon, a legolcsóbb autójuk 15 milliós indulóára pedig – nem véletlenül – még pont befért a felső határ alá. A másfél milliós támogatás ára azonban az volt, hogy az érdeklődők nem választhattak nagyobb akkut, más külső, vagy belső színt, esetleg nagyobb felnit, hiszen akkor már kicsúsztak volna a pályázat felső határából.

A most már a HUMDA által kezelt támogatás egyébként azóta is sok fejfájást okoz mind a kereskedőknek, mind a pályázóknak, hiszen a szervezet rendszeresen, két év késéssel találja ki, hogy mégsem fogad el valami eredetileg benyújtott igazolást, papírt, és küld százakat ügyfélszolgálatokra, pecsétet gyűjteni a Lutra albumba. Az is kiderült idő közben, hogy bár elméletileg a lebonyolító hozzájárulásával el lehetne adni az autókat a hároméves moratórium vége előtt is, de a gyakorlatban ezt a támogatás arányos, de kamatokkal terhelt visszafizetéséhez kötik.

Ezekre a Teslákra alapvetően 4 év / 80.000 kilométer teljes körű garancia van, amely lejárta után várható egy nagyobb értékvesztés – most még nagyjából annyiért lehet eladni az autót, mint amennyiért támogatással vásároltuk.

Így a két fenti halmaz metszeteként valószínűleg nagyjából egy év múlva, a kocsi hároméves kora után, de negyedik születésnapja előtt kell meghozni a döntést, hogy eladjuk-e, vagy inkább hosszabb távon, akár 5-10 évig használjuk. (Hasonló döntésre lesz majd szükség a 8 év / 160.000 kilométer akkugarancia végén, de az még odébb van).

De ezek egy másik nap problémái lesznek, most még nem tartunk itt. Arra viszont remek alkalom az évforduló, hogy megnézzük, hogyan alakultak a költségek és milyen állapotban van az autó, így félidőben.

Örökké friss

Az első két évben több, mint 50 kisebb-nagyobb frissítés érkezett automatikusan az autóra, ebből az utóbbi 12 hónapban 24 jött, amiből 9-et hívhatunk nagyobb lélegzetvételűnek, a többi kisebb módosítás volt csak.

Gyakorlatilag egy külön cikket felölelő lista lenne ezeken mind végig menni, de van pár olyan újdonság, ami nekem különösen tetszett ezért kiemelném.

Biztonság

Az autó már egy ideje a nappali menetfénnyel együtt bekapcsolja a hátsó lámpákat is, ami a mögöttünk jövőknek tesz minket láthatóbbá, ha pedig eső van és működik az ablaktörlő, akkor automatikusan bekapcsolódik a tompított fényszóró is. Ha túlságosan tele van, vagy túl hideg az akku, akkor az autó most már automatikusan hozzáadagolja a mechanikus féket is, amikor csak levesszük a lábunkat a gázról, így elkerülhető, hogy az egypedálos vezetéshez szokott autóst kellemetlen meglepetésként érje, hogy nem lassul úgy, ahogy szokott.

Az autó belső kamerája már figyeli azt is, hogy a sofőr az utat nézi-e és jelez, ha lankad a figyelmünk. Nemrég már arra is kiképezték a rendszert, hogy észlelje, ha kezdünk fáradni, álmosodni. Frissült a központi kijelzőn látható grafika is a körülöttünk lévő világról, így például már pirossal kiemeli és jelez, ha egy parkoló autó ajtaja nyitva van.

Forrás: Tesla

Kényelem

Régebben választani kellett, hogy bekapcsoljuk a Sentry Mode biztonsági kameráit, vagy a légkondit/fűtést hagyjuk a kocsiban várakozó házi kedvencnek, de egy ideje már ez a két szolgáltatás is használható együtt, és a beltéri kamerával is ránézhetünk a blökire a telefonunkról. Tavaly érkezett kényelmi funkcióként az automata index, ami magától kikapcsol a sávváltás, vagy előzés végén akkor is, ha véletlenül nem a kényelmi, hanem a normál állásba toltuk a kart. Ez eleinte nem volt túl ügyes, de mostanra már kb. 90 százalékos pontossággal működik. Szintén kényelmi újítás, hogy az ülésekéhez hasonlóan automata funkciót kapott a kormányfűtés is, aminek én nagyon örültem, mert számomra korábban pár perc után már túl sok volt a jóból, de most magától lejjebb, vagy teljesen kikapcsol egy idő után.

A navigációs rendszer is fejlődött az elmúlt évben, a Google adatai alapján a képernyőn előhívható az útvonal melletti főbb látnivalók fotója, leírása, illetve ezek közösségi értékelése is, de ha boltba, vagy étterembe tartunk az is látszik, mikor zár a célpont, és a rendszer pirossal kiemeli, ha már nem érünk oda időben. A Superchargerekről is több információt oszt meg már a kocsi és a telefonos applikáció is, így az árak és az elérhetőség mellett látszik az is, mely napszakban mennyire szokott terhelt lenni az adott helyszín. A legújabb frissítés már elvileg azt is megtippeli, hogy a töltőhöz tartó autók száma, érkezési ideje, és az éppen ott töltő kocsik függvényében, vajon lesz-e nekünk szabad hely mire odaérünk. Ez sajnos még a magyar Superchargerekkel nem működik, de ez nyilván csak késik, nem múlik.

Apró, de hasznos újdonság, hogy ha a kocsi kihangosítóján telefonálunk, a klíma automatikusan lejjebb veszi a ventilátor fordulatszámát, hogy jobb legyen a hangminőség, és nemrég jelentősen javult a kamerák képminősége és színhűsége is.

Hatékonyság, töltés

Javult a villámtöltés hatékonysága, kevesebb a veszteség, mint korábban, ha pedig valaki Tesla Powerwall tulajdonos, akkor beállíthatja, hogy autója akkor töltsön az otthoni Tesla töltőn, amikor felesleges napenergiát termel a háza.

Akkudegradáció

A hosszú távú tapasztalatok gyűjtése ezzel a Model 3 változattal nem csak azért érdekes, mert a világ egyik legnépszerűbb elektromos típusáról van szó, de azért is, mert ez a verzió az egyik első, nagy darabszámban eladott, nagy töltési teljesítményre és nagy hatótávra tervezett LFP akkus személyautó.

Az én autómba élete során 8733 kWh energia lett betöltve és 8217 elhasználva 170 (teljes) töltési és 160 merítési ciklus során. A különbség még úgy is 466 kWh, hogy beleszámoltam, hogy a mérés pillanatában tele aksival álltam. Az 5 százalékos eltérés talán az aksi belső veszteségének számlájára írható.

Tájékoztató jelleggel a táblázat tartalmazza az autó által tippelt megtehető kilométerek számát is 100 százalékos töltöttségénél, de ez egy kalkulált érték, ráadásul az algoritmust a Tesla frissítheti is. A pontos adatokhoz így inkább a BMS, azaz az akkumendzsment adatai alapján mutatott bruttó és nettó kapacitást vegyük figyelembe. Ezt OBD olvasóval és a Scan my Tesla applikációval olvastam ki.

Emlékeztetőül az első 12 hónapban 3,8 százalékos degradációt mértünk, és a lítiumion-aksikat ismerve előzetesen azt lehetett várni, hogy a második évben csökken ennek az üteme.

Ahogy arra számítottunk, a második évben a degradáció üteme lassult, nagyjából feleződött, négyről két százalékra csökkent. Reméljük ez a tendencia tartós lesz, egyelőre csak annyi biztos, hogy a Teslafi adatai alapján az általuk követett hasonló életkorú és akkukémiájú flotta hatótávjának 99 százalékát hozza az autóm, azaz nincs egyedi hiba, úgy viselkedik a kocsim CATL akkupakkja, ahogy a többieké. Az elmúlt 12 hónapban egyébként kicsit több, mint 21 ezer kilométert tett meg a kocsi.

Ennyi idő még kevés a hosszú távú következtetésekhez, de egyelőre a várakozásoknak megfelelően alakulnak az értékek. Más típusokkal összevetve azért érdemes észben tartani, hogy vannak olyanok, amelyek hajlamosak évekig 100 százalékos adatot füllenteni, mivel a bruttó/nettó különbség tologatásával eldugják a sofőr elől a valós veszteséget. Ha valaki tényleg nulla degradációjú kémiával állna elő, akkor nem kellene sokat gondolkodni a következő év kémiai Nobel-díján.

Praktikusan nézve a hatótávból két év alatt eltűnő 20 kilométer nem igazán érzékelhető, mivel, ha egy mód van rá, az ember nem centizi ki az érkezést.

Még egy adat a degradációhoz, ami remekül át is vezet minket a következő témára, a töltésre. Általános tanács szokott lenni a lítiumion-akkukhoz, hogy ha lehet csak hosszabb utak előtt töltsük őket 100 százalékra, a hétköznapokban inkább csak 80-ig menjünk fel. Az LFP akkuknál azonban a gyártó kérése, hogy legalább hetente egyszer töltsük tele, mert a BMS csak így tudja pontosan előre jelezni a hatótávot. A lítium-vas-foszfát kémia elvileg eléggé strapabíró ahhoz, hogy ez a gyakorlat ne készítse ki, de hogy ez tényleg így van-e az majd évek múlva derül csak ki.

Az ajánlásnak megfelelően az én töltéseim 73 százaléka 100 százalékig ment, és 84 százalékuk volt az ökölszabályként funkcionáló 80 százalék felett. A fentiek alapján úgy néz ki, hogy ez egyelőre nem okozott rendkívüli károsodást az akkuban.

Töltés

Az autó fedélzeti rendszeréből kiolvasott adatok szerint összesen 4442 kWh energia lett betöltve az elmúlt egy évben, de ebben benne van 636 kWh regeneratív fékezés visszatöltése is, ami az összes betáplált energia 14 százaléka. Ezzel a trükkel egy hagyományos autó képtelen versenyezni, mert nemcsak, hogy nem termeli vissza a benzint, de még koptatja is a fékeket.

Az első évvel szemben most igazán hosszú, külföldi utam nem volt, a legtávolabbi célpontokra repülővel mentem. A töltések 82 százaléka otthon történt, összesen 153 alkalommal használtam a fali töltőmet, 16 esetben töltöttem más AC forrásból (ismerősök, szálloda, kemping, stb.) és 17-szer használtam DC villámtöltőt. Túlzás nélkül mondhatom, hogy

aki családi házban lakik (~50%), vagy olyan társasházban él, ahol megoldható a mélygarázsban a töltés, annak már most is sokkal kényelmesebb a villanyautó használata, mint egy hagyományosé,

hiszen minden nap tele tankra ébredhet, csak hosszabb utakon fog eljárni töltögetni.

 

A fogyasztás kiszámítása picit trükkös, mert az autó kijelzőjén megjelenő érték a vezetés közben elhasznált energiából számított fogyasztás, de ebben nincs benne az állóhelyzeti fűtés/hűtés, a Sentry Mode, és a fedélzeti rendszerek fogyasztása, illetve az akku vesztesége.

A biztonsági kamerarendszer egyébként elég nagy étkű tud lenni. Legutóbb amikor 84 órára otthagytam a reptér parkolójában a kocsit, 30 százalék, nagyjából 15 kWh fogyott, igaz ez egy forgalmas helyszín, sok érzékelt mozgással. Én szinte egész évben, minden indulás előtt használom az előfűtést, illetve előhűtést is - ez alól nyilván a kellemes 15-25 fok közötti napok kivételek. Ez is energiaigényes, de a Sentry biztonsági funkciójához hasonlóan olyan extra, ami szinte minden pénzt megér, hiszen soha nem szállok 50 fokos, vagy jéghideg autóba, nem kell jeget, vagy havat kapargatni a szélvédőről sem, és ha beugrok egy boltba és velem van a szőrös gyerek, akkor őt is nyugodtan a kocsiban hagyhatom működő klíma mellett, Dog Mode-ban. Utóbbi funkciót használtam már a kocsiban hagyott sütemény védelmében is, tehát nincs négylábúakra korlátozva.

A Tesla fedélzeti kijelzője szerint így az elmúlt egy évben 3233 kWh energia fogyott vezetés közben, ami 15,3 kWh/100 km fogyasztást jelent, azonban, ha az összes kívülről betöltött energiát veszem figyelembe, akkor, 17,8 kWh/100 km jön ki.

Innen már filozófiai kérdés, hogy valaki a fogyasztásba beleszámolja-e az ingyen visszanyert fékezési energiát, vagy azt, hogy télen kiolvasztotta a behavazott, nulla fokos kocsit.

Karbantartás

A Teslánál nincs kötelező szerviz, éves vagy 15 ezer kilométeres karbantartás, 100 ezer forintos hűtőközeg-cserés lehúzás. Ez persze nem azt jelenti, hogy nem árt néha átnézetni az autót, hiszen mint minden járműben, ebben is vannak kopóalkatrészek.

Mivel a Model 3 légszűrőit kétévente kell cserélni, úgy döntöttem bejelentkezem a márkaszervizbe az opcionális kétéves átvizsgálásra és karbantartásra, ami esetemben bruttó 74 ezer forintba kerül. Ebben benne van a fékek tisztítása, lubrikálása, a fékfolyadék ellenőrzése, a futómű átvizsgálása, indokolt esetben, garanciális javítása, valamint a légszűrők cseréje és az autó általános vizsgálata is. Más márkák éves 50+ ezres kötelező szervizéhez képest ez szerintem, kétévente egy bevállalható, korrekt ár. Hogy a szerviz mit talál, arról majd év végén tudok beszámolni, addigra volt időpont. Választható lett volna 34 ezer forintért még az ablaktörlő lapátok cseréje is, de mivel nekem ezek még tökéletesen működnek, nem húznak csíkot, nem láttam indokoltnak. Majd legközelebb.

Aki úgy dönt, hogy maga is meg tud csinálni mindent, azt a két légszűrőt bruttó 19 ezerért megveheti a márkaszervizben. Ha inkább magunk szereznénk be az alkatrészt, az egyik legnagyobb magyar autóalkatrész webáruházban több gyártó kompatibilis pollenszűrőjéből vásárolhatunk, de ezek darabja 8-22 ezer forint, és kettő kell belőlük, úgyhogy én maradok a márkaszerviznél. A munkadíj erre eső része egyébként is csak 4500 forint - ennyit nekem megér, hogy nem török le pár műanyag patentet, ha magam bontom szét a burkolatot.

Szerviz

Bár kötelező szerviz nincs, kétszer mégis ellátogattam a Váci úti Tesla központba az elmúlt egy évben. Az időpontokat pár kérdés megválaszolásával az autó telefonos applikációjában lehet lefoglalni, ahol a probléma leírása mellett képet is becsatolhatunk, és költségbecslést is kapunk.

2023 februárjában, a legnagyobb hidegekben egyre nehezebben és nehezebben nyílt a hátsó csomagtartó - ezt egy negyedóra alatt orvosolták, más kérdés, hogy, a foglalt időpont ellenére, másfél órát kellett várni a munka megkezdésére. A második nem tervezett boxkiállás májusban volt, ezúttal a bal hátsó lámpából nem akart hetek alatt sem eltávozni a pára, ezért cserélték. Ekkor mindössze 20 percet töltöttem a szalonban, gyakorlatilag a laptopomat is felesleges volt elvinnem.

Mindkét javítás ingyen, garanciában történt.

Üzemeltetés, töltés

A költségeket összefoglalva egyelőre csak a töltési díjról tudok beszámolni - ehhez maximum az évi kétszeri gumicsere jön még hozzá, ami nálam alkalmanként 14 ezer forint.

Betöltött energia (kWh) Költség (Ft)
Otthon 3440 240.800 + 14.070
Más AC 128 0
Supercharger 170 6234
Más DC 68 20.393
Összesen 3806 281.497

Az otthon betöltött 3440 kWh-t 70 forintos tarifával számoltam, de itt még rászámolhatunk a Teslafi szerint 6,5%, 201 kWh töltési veszteséget is, így a tényleges költség 254 ezer forint lett. A többi töltés veszteségét nem tudom pontosan, de a végösszegben ez is benne volt, így ezekhez nem kellett hozzáadni semmit. A kempingben, ismerősnél, hotelben, illetve egy áruház parkolójában ingyenesen betöltött áram 128 kWh volt, ezekért nem fizettem. A Superchargerek (170 kWh) március közepétől fizetősek, így részben ingyen használtam őket, és alig 6000 forintot hagytam a Teslánál. Egyéb DC töltőt még kevesebbszer vettem igénybe (68 kWh), és egy húszasba került a töltés rajtuk.

Így összesen 281 ezer forintba került az egy év alatt megtett 21.113 kilométer, ami 1333 Ft/100 kilométert ad ki. Ez nagyjából 2 liter benzin ára.

A spritmonitor.de adatbázisa szerint, a hasonló évjáratú és teljesítményű prémiumok átlagos fogyasztása, 320 autó adatai alapján, 9 liter, így a megtakarítás 600 forintos benzinnel számolva nagyjából 600 ezer forint.

Van, aki szereti kiszámolni az autó értékcsökkenését is, így szétnéztem a hazai használtautó-piacon, ahol 13,8-14 millió között találtam az enyémmel megegyező felszereltségű, korú, és futásteljesítményű példányokat. Mivel én 13,5 milliót fizettem az autóért, így a veszteségem praktikusan az elmúlt két év inflációja volt.

Gyakori kérdés még a típus kapcsán a kötelező és a casco díja is, de ez lakcímtől, nemtől, kortól és bonus-malus besorolástól erősen függő szám. Esetemben ez 26 ezer, illetve 260 ezer forintos tétel - utóbbi 10 százalék/100 ezer forint önrésszel.

Mérleg

Az elmúlt két év során komoly problémám nem volt az autóval, üzemeltetése olcsó és egyszerű, a folyamatos frissítések miatt pedig egyre jobb szolgáltatásokat és felhasználói élményt kaptam. A 320 lóerő és a folyamatosan elérhető nyomaték, valamint a közvetlen, sportos kormányzás továbbra is dinamikus, élvezetes vezetési élményt ad. A két apróbb hiba, amit tapasztaltam, viszonylag gyorsan és fájdalommentesen orvosolható volt, de persze én is jobban örülnék, ha nem csak Észak-Pesten lenne egy szerviz, ahova csúcsidőben 1-1,5 óra eljutnom, Ha már lenne Fejér megyében mobil szervizautó, mind a két garanciában intézett problémát a saját autóbeállómban is megoldhatta volna.

A világbajnok vételi ár miatt egyelőre az infláción felüli értékvesztésről sem nagyon tudok beszámolni, a legnagyobb fejtörést az okozza, hogy ha cserélnék, mit kapnék, ami ennyiért, ilyen jó ár-érték aránnyal rendelkezik.

Tartósteszt: egy év a Tesla Model 3-mal

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.