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
auto
2024. 04. 17. szerda

Csak nem akarják a Tesla svéd munkatársai, hogy megmentsék őket

üzlet

Nem akarnak kötélnek állni a Tesla svéd dolgozói, hiába próbálja őket most már pénzzel is erre bírni a szakszervezet. A szalonok dolgozói még egy kisebb ellentüntetést is szerveztek, miközben immár kilenc iparági szakszervezet csatlakozott az IF Metall akciójához és vonta blokád alá a vállalatot.

Úgy néz ki, azt sikerülhet is megakadályozniuk, hogy új autókat adjon át a cég.

Ha akarod, ha nem

Egy az X-en megosztott, a Tesla svéd leányvállalatától az ügyfeleknek küldött levél alapján az autógyártó szerint 300 alkalmazottjuk 90 százaléka úgy döntött, hogy dolgozik tovább, nem akar az IF Metall által szervezett sztrájkhoz csatlakozni.

A szakszervezet korábban teljes kompenzációt ígért azoknak, akik a kieső bérük miatt aggódnának, de most erre is rátettek egy lapáttal, és azt mondják, minden Tesla alkalmazott, aki csatlakozik a sztrájkhoz a normál bére 130 százalékát kapja meg tőlük. Az IF Metall egyébként öt éve próbálja a belépésre buzdítani a Tesla dolgozóit, de azok többsége eddig nem kért a tagságból.

Az elmúlt hetekben viszonylag keveset hallottunk közvetlenül az érintett alkalmazottaktól, állítólag azért, mert félnek a szakszervezet haragjától. Erre utal egy olvasói nyílt levél is az egyik lap szerkesztőségének, ahol egy anonimitást kérő állítólagos Tesla dolgozó arról számol be, hogy az IF Metall telefonon győzködi és fenyeget, amiért nem csatlakozik, ő viszont azt mondja, hogy a Tesla az eddigi legjobb munkáltatója.

Forrás: @NicklasNilsso14, X

Pár nappal ezelőtt a munkatársak egy része sárga, „köszi, de én jól vagyok” feliratú mellényeket vett fel és állta körül a Tesla egyik szalonját, ezzel jelezve, hogy köszönik szépen, de nem kérnek a szakszervezet segítségéből.

Rendszám nélkül

Az elmúlt hetekben összesen kilenc különböző szakszervezet csatlakozott szolidaritásból a tiltakozáshoz, így már nem takarítják a Tesla szalonokat, nem javítják meg a Superchargereket ha elmegy az áram, és az autószerelők és fényezőműhelyek egy jó része sem fogadhat Teslákat, mert az ő érdekképviseleteik is megtiltották ezt.

Mégis, egy szinte jelentéktelen részlet lehet a Tesla Achilles-sarka, a postások sztrájkja.

Az első csapat, aki az IF Metall mellé állt a kikötői munkások szakszervezete volt, így most már Svédország egy kikötőjében sem rakodják ki a márka autóit és más sem nyúlhat ezekhez. Ezt az autógyártó más országokból érkező trélerekkel, közúti szállítással hidalta át.

Akár el is hagyhatja Svédországot a Tesla

Csakhogy most csatlakozott a sztrájkhoz a postások szakszervezete is, ami nem várt galibát okozott. Svédországban ugyanis már az autó megrendelésekor legyártják a rendszámtáblákat, de az illetékes hivatal jogosultsága ezeket a gyártótól a kereskedésekhez eljuttatni, a szabályok értelmében közvetlenül nem vehetik át azokat. A hivatal exkluzív szerződést kötött a Postnorddal – amely a svéd és a Dán állam vegyesvállalata – minden küldeményük szállítására, így a rendszámokat is ők viszik, illetve vinnék ki, csakhogy munkatársaik tagjai a szakszervezetnek, ezért a Tesla csomagjaihoz nem nyúlnak. A sajtó kérdésére a hivatal úgy nyilatkozott, hogy az ő felelősségük a csomagok átadása a postának, más dolguk ezzel nincs, a postavállalat szerint pedig a sztrájk vis maior helyzet, így nem szegnek szerződést azzal, hogy a pakkok a raktárban állnak és nem jutnak el a kereskedésbe.

A Tesla negyedévente 5-6 ezer autót értékesít Svédországban, és jelenleg is több ezer kocsi tart a tulajdonosa felé – ennyi rendszám eshet csapdába. Egyesek szerint megoldás lehet a rendőrségnél igényelhető ideiglenes rendszám, de hogy ez járható út-e ezrek számára, az nem tiszta.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.