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
auto

Célba ért az Antarktiszon a Nissan Ariyás expedíció

villanyautózás a gyakorlatban
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

Pénteken (2023.12.15) elérte a déli sarkot a „Pole to Pole” expedíció, melynek keretében márciusban indult sarkvidéki utazásra a skót házaspár, Chris és Julie Ramsey, egy átalakított Nissan Ariyával.

Fotó: Pole to Pole EV / Facebook

A 27.000 kilométeres útra az Arctic Trucks nevű, erre szakosodott izlandi cég készítette fel az elektromos Nissant. A felkészítés jóval egyszerűbb volt, mint egy hagyományos meghajtású autó esetén. A legnagyobb és egyben leginkább látványos változtatás a 39″ méretű gumiabroncsok felszerelése volt, amelyhez módosítani kellett az autó karosszériáját is a kerékjáratoknál.

A felfüggesztés megemeléséhez gyári alkatrészeket alkalmaztak, ezen kívül néhány ponton megerősítették a jármű vázszerkezetét és vonóhorgot szereltek fel. A gyártó cég „AT39”-nek nevezte el az autót, de a pár út közben átkeresztelte az Ariyát, a „Sonrisa” (spanyolul mosoly) névre.

Az utazás egyik célja annak bizonyítása volt, hogy a jövőben elektromos modellek is használhatók az antarktiszi kutatásokhoz és expedíciókhoz a jelenlegi dízel járművek helyett. Sőt, előnye is van az elektromos hajtásnak: a 2800 méter feletti tengerszinten a hagyományos járműveknek meg kell küzdeni a ritkább levegővel.

Az utazás nem a töltések miatt nyúlt 9 hónaposra, hanem az éghajlat miatt: a sarki időjárás, az évszakok változása, valamint az éghajlatváltozás ezt tette lehetővé.

Az utazás eleje az északi sarkon rohanósra sikerült, ugyanis a szokásosnál előbb lezárták a sarki jégutakat az idén hirtelen bekövetkező olvadás miatt, ami az utóbbi időben egyre korábban következik be a globális átlaghőmérséklet emelkedése miatt. Az út végén azonban épp ellenkezőleg, az antarktiszi „meleg” évszak határozta meg a befejezés idejét, mivel télen nem engedélyezett a déli-sarki expedíció.

Az autó töltéséhez az eredeti terv szerint az elektromos hálózattól távol eső szakaszon egy utánfutóra szerelt kis méretű szélgenerátort szerettek volna használni, de a sarkvidéki utakon problémás volt az utánfutós közlekedés.

Az Antarktiszon ezért napelemekkel igyekeztek biztosítani az autó töltését, ahol erre szerencsére „éjszaka” is lehetőség van, mivel a sarki régióban a nap teljes részében állandó a napfény. Amikor az időjárás nem kedvezett a napelemeknek, kénytelenek voltak generátorokat is igénybe venni. Az autó akkumulátorát a pihenések során, azaz töltés közben, sátorral és hófalakkal is védték a gyakran -30º-os hidegben.

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.
Összehasonlítás