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 A 31 ezer kilométernyi úthálózatot kezelő Magyar Közút Nonprofit Zrt. és a Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (MKIF) szerdán 13 darab Murer gyártmányú e-oltólándzsát adott át a BM Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóságnak, hogy azokkal segítsék az MKIF kezelésében lévő gyorsforgalmi utakon az elektromos autók lehető leggyorsabb oltását, illetve hogy katasztrófavédelem munkatársai az érintett útszakaszokon a lehető leggyorsabban biztosíthassák a forgalom újraindítását. Fülep Zoltán tűzoltó dandártábornok elmondta, hogy bár nagyon ritka az elektromos autó akkumulátorához kapcsolódó tűzeset, ezek oltása hagyományos eszközökkel nehézkes és időigényes. Mivel az égés során a lítiumion-akkumulátorban oxigén is felszabadul, az oxigén tűztől való elzárása nem állítja meg a tüzet. Egyetlen jó megoldás az akkumulátorpakk visszahűtése. Ezt viszont kívülről nem lehet hatékonyan megtenni, ezért kell a cellákat közvetlen környezetükben, a pakkon belül hűteni. A Murer e-oltólándzsa moduláris felépítésű, hogy különböző szituációkban is alkalmazható legyen. Az átadó során egy üres akkupakkon demonstrálták a működését, de ugyanúgy alkalmazni tudják az autó ablakán keresztül, vagy az oldalára fordult autó esetén fenéklemez felől is. A lándzsa cserélhető feje olyan anyagból készült, ami nemcsak elég erős az akkupakkot védő lemezek átszakításához, de az égő akkumulátor extrém magas hőjét is károsodás nélkül elviseli. A mentést végző szakembereket áramütés ellen az eszköz felső részén lévő piros színű szigetelés védi, míg az égés során felszabaduló mérgező gázok ellen légzőkészülékkel védekeznek. Nem ezek az első példányok ebből az e-oltólándzsából a katasztrófavédelem arzenáljában, hiszen 2023. decemberében már kapott a szervezet 21 db szettet, így minden megyében rendelkezésre áll a 24 órás készenlétben lévő járműben egy ilyen. Ezeket az adott megyében bárhol be tudják vetni. A most átadott 13 készüléket a Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. által üzemeltetett gyorsforgalmi utak és autópályák (M1, M3, M4, M44 és M7, illetve az ezekhez kapcsolódó két számjegyű utak) baleseteinek mentéséhez vonuló egységei kapják meg, hogy minél előbb el tudják oltani a kigyulladt villanyautókat, és feloldható legyen a forgalmat blokkoló vagy lassító útzár. A 2-2,5 millió forintos eszközből ötöt a Magyar Közút, nyolcat pedig az MKIF biztosított a katasztrófavédelem számára. Fülep Zoltán kérdésünkre elmondta, hogy rendkívül ritka az olyan tűz, amiben az autó akkumulátora gyullad ki. Amikor az autó többi része ég, akkor annak az oltása nem különbözik a többi jármű oltásától. Balesetek esetén sem jellemző az akku kigyulladása, az elektromos autókat érő tűzesetek többsége töltés közben, a nem megfelelő elektromos hálózat hibájából történik. Tavaly két villanyautó is kiégett Magyarországon Antalóczy TiborA Villanyautósok.hu alapítója és főszerkesztője, e-mobilitás szakértő. 2014 óta elektromos autó használó, és külső tanácsadóként számtalan hazai elektromobilitási projekt aktív segítője. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!