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 Michael Shu, a BYD európai leányvállalatának elnöke az Automotive News Europe-nak adott interjújában beszélt az autógyártó terveiről és a szegedi gyárról is. Hosszú távra terveznek. Maraton, nem sprint A BYD 2021-ben érkezett Európába, de akkor még csak Norvégiában árultak egy-két típust. Az igazi első évük a tavalyi volt a kontinensen, de a nagy felhajtás, az EU kínai-dömping aggodalmai és a felfokozott várakozások után kicsit kiábrándító volt látni, hogy a vállalat csak 15.644 autót értékesített a másfél milliós európai elektromos piacon. # Típus Értékesítés (db, 2023) 1 Atto 3 12.363 2 Dolphin 1.079 3 Tang 1.055 4 Han 849 5 Seal 284 6 Seal U 11 A cég regionális vezetője ezzel együtt elégedett a számokkal, és úgy véli, természetes, hogy lassan haladnak egy ilyen összetett piacon. Mint Shu az interjúban elmondja, a kínai tapasztalataikhoz képest teljesen más piac Európa, ahol megannyi ország, nyelv, külön-külön szabályozás van, ráadásul a vásárlók a tradícióban, a nagy múlttal rendelkező autógyártókban bíznak, ezt pedig nekik még fel kell építeniük. Logikus lenne úgy gondolni, hogy a vállalat majd csak a szegedi gyár megnyitása után kapcsol igazán rá, de addig is komoly terveik vannak. Tavaly a tisztán elektromos autók piacának 1,1 százalékát szerezték meg, de 2025-re már 5 százalékot szeretnének elérni, ami 70-115 ezer autót jelenthet, attól függően, hogy tisztán elektromosról beszélünk csak, vagy a plug-in hibrideket is beleszámolják-e ebbe a célba. Miért Szeged? Shu megerősítette, hogy kezdetben évi 150.000 darabos kapacitást építenek ki Szegeden, de ezt később 300.000-re is bővíthetik. A helyszínválasztás kapcsán elmondta, azért döntöttek Magyarország mellett, mert itt már több prémium gyártó is jelen van, aminek következtében jó minőségben, de még versenyképes költségekkel lehet autót gyártani, így hazánkat nagyszerű helyszínnek tartják. A BYD úgy látja, a szegedi gyártás növelni fogja az európai vásárlók bizalmát is. Shu úgy fogalmazott, hogy ők nem egy olyan kínai autógyártó akarnak lenni, amelyik úgy egyébként Európában is jelen van, hanem egy igazi európai céggé akarnak válni. A szegedi gyár Európában és Európának gyárt majd. Kezdetben természetesen Kínából importálják majd a szükséges gépeket és alkatrészeket, de nem csak helyi munkaerőt, helyi beszállítókat is keresnek, hogy az ellátási lánc is lokális legyen. A következő hónapban ezért kifejezetten az európai beszállítók megnyerésére szerveznek egy eseményt, mert már a gyár tervezésének és építésének kezdetétől be akarják őket vonni a folyamatba. A vállalat 2026-ra tervezi a magyar gyár indulását és az autók kizárólag hazánkban összeszerelt akkupakkokkal készülnek majd. Arról nem szólt az interjú, hogy az akkucellák honnan érkeznek ehhez. Bővülő kínálat A közvetlen értékesítés helyett a viszonteladókkal, kereskedő és szervizpartnerekkel működő modellt választotta a BYD Európában, és úgy érzik, jól döntöttek. Azt egyelőre még nem döntötték el, hogy a vállalat többi márkanevét is elhozzák-e a kontinensre, de az már biztos, hogy a plug-in hibridek jönnek, és a Seal U ilyen változata lesz az első fecske. Shu azt is elmondta, hogy nem szeretik, amikor a Teslához hasonlítják őket. Ezt olyan emberek teszik, akik sem a BYD-t, sem a Teslát nem értik igazán. Természetesen vannak olyan termékeink, amelyek versenyeznek egymással, így például a Seal és a Model 3, de nagyon különböző cégek vagyunk. A BYD széles portfólióval, több márkanév alatt, elektromos és plug-in hibrid autókat gyárt, míg a Tesla egyetlen márkával, csak villanyautókban utazik – fogalmazott Michael Shu. A BYD egyébként saját magát a megfizethető prémium márka jelzővel illeti és ennek megfelelőn árazták be modelljeiket is. Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!