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
auto

Újabb villanyautós startupot ért el a vég

elektromos autó

Támogatta a Walmart, dolgozott a NASA-val és az amerikai védelmi minisztériummal, és a Hyundai-jal is összefogott közös elektromos autókért – néhány évig ígéretesnek tűnt a Canoo pályafutása, ám végül legyőzte őket a kezdő villanyautós cégek átka.

A 2017-ben alapított amerikai startup közleményben jelentette be, hogy csődeljárás alá került, azonnali hatállyal befejezi tevékenységét, s megkezdi vagyonának felszámolását, amelyet a hitelezők és a fedezetlen számlák kifizetésére fordít.

A Canoo egy moduláris gördeszka-padlólemezről, és az arra épített „életstílusjárművéről” vált ismertté. A technológiában rejlő lehetőségeket felismerve a Hyundai 2020-ban együttműködést kötött a céggel, abban bízva, hogy a platform költséghatékony alapként szolgálhat majd a Hyundai és Kia elektromos modelljeihez, az olcsó kisautóktól kezdve, az egyterűkön át a kisteherautókig.

A nem hétköznapi megjelenésű haszongépjármű a világ legnagyobb kiskereskedelmi üzletláncának, a Walmartnak is megtetszett, amely 4500 példányra adott le rendelést. Emellett az amerikai postaszolgálat is vásárolt, és 2024 elején a brit posta is tesztelni kezdte az autót.

A 80 kWh-s, körülbelül 400 km hatótávú járműre a NASA is felfigyelt, és kiválasztotta az Artemis projekthez az űrhajósok és kísérőik zéró emissziós fuvarozásához. A Canoo továbbá az amerikai védelmi minisztériummal is együttműködött nagy teljesítményű akkumulátor fejlesztésén.

Az ígéretes projektek ellenére a Canoo sosem tudott nyereségessé válni. Fénykorában körülbelül 800 főt foglalkoztatott, ez tavalyra jelentősen megcsappant, novemberben pedig újabb leépítést jelentett be a cég, és a még ott dolgozó alkalmazottainak negyedét elküldte. Noha ezt csupán egy ideiglenes állapotnak tartotta, a távozó dolgozók egyike azt nyilatkozta, hogy a Canoo helyzetét látva csodálkozna, ha a vállalat még sokáig húzná – írja az InsideEVs.

Az elmúlt hetekben a Canoo amerikai hitelekhez, és külföldi tőkéhez egyaránt próbált hozzájutni, sikertelenül, s ezzel az utolsó reménysugár is elveszett. Tony Aquila vezérigazgató a közleményben megköszönte az alkalmazottaknak és a partnereknek a vállalatba vetett bizalmat.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.