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 Hivatalosan is bemutatkozott Magyarországon a kínai Geely autógyár Farizon néven ismert haszongépjármű-márkája. Az AutoWallis Distribution által képviselt márka Magyarországon két tisztán elektromos hajtásláncú modellel debütál, melyek az utolsó kilométeres szállítási feladatok terén nyújtanak tiszta üzemű alternatívát. A Farizon ebben a szegmensben a GXA-M platformra kizárólag tisztán elektromos hajtású járműveket épít, míg a nehéz tehergépjárművek terén az elektromos hajtás mellett a metanol-hidrogénes hajtásnak is szánnak szerepet. Farizon V6e A két új jármű közül a kisebbik a Farizon V6e, ami a Ford Transit Custom méretkategóriájába érkezik 4845 mm-es hosszával, 1730 mm-es szélességével és 1985 mm-es magasságával. A kereken 3100 mm-es tengelytávú kisteherautó kimondottan városi használatra, csomagkiszállításra és más, jól tervezhető útvonalakra készült, így nem cipel magával feleslegesen nagy akkupakkot. A CATL által gyártott 41,86 kWh-s lítium-vasfoszfát (LFP) akkumulátor WLTP adatok szerint ideális esetben akár 195 km-es hatótávot is biztosíthat. A hátsó kerekeket hajtó 100 kW-os maximális teljesítményű állandó mágneses szinkronmotor 105 km/h-s maximális sebességet tesz lehetővé. Egyenáramú töltővel az akkumulátor 50 perc alatt tölthető fel 80%-os szintre. A Farizon V6e 6 m3-es raktere 1600 mm széles, amit az 540 mm-es rakodóperem magasságnak köszönhetően könnyű pakolni. A jármű terhelhetősége 1500 kg (más adatok szerint 1150 kg). Az alacsony peremen túl a rakodást segítik a 270 fokban a karosszéria mellé visszafordítható, 60:40 arányban osztott hátsó raktérajtók is. A jármű utastere egyszerű és praktikus, de a kínai gyártók személyautóihoz hasonlóan alapáron is jól felszerelt. Alap a 10,1 colos, Apple Carplay és Android Auto támogatást is nyújtó érintőképernyő, a (mű)bőr ülés, az ülésfűtés, az ülésszellőztetés és a fűthető kormány is. Az importőr kizárólag a legmagasabb felszereltséget hozza, így a V6e-be további extrák nem is rendelhetők. A Farizon V6e egyik különlegessége az autóra és azon belül az akkupakkra vállalt garancia. A gyártó 6 év vagy 300 ezer km garanciát vállal az akkumulátorra, ami 500 euró felárért további két évre kiterjeszthető. Az elektromos nagyfeszültségű rendszerre (fedélzeti töltő, motorvezérlő, stb.) 5 év vagy 200 ezer km, az autó többi részére pedig 3 év vagy 100 ezer km garancia érvényes. A Farizon V6e nettó listaára 13.355.000 forint, de bevezetéskor a jármű nettó 11.468.000 forintos promóciós áron rendelhető. Farizon SV A 2024-ben bemutatott Farizon SV egy európai szemnek kellemesebb, modernebb formatervet kapott, és egy mérettel nagyobb, jobban személyre szabható járműkategóriát képvisel. A most bevezetésre kerülő dobozos változat háromféle hosszban és háromféle magassággal, összesen hatféle kombinációban lesz rendelhető 6,9 m3-től 13 m3-ig terjedő raktérrel. A kifejezetten elektromos hajtású járművekhez fejlesztett platform azonban nem csak zárt áruszállítók építéséhez használható fel. A későbbiekben készülhet belőle személyszállító, pickup vagy akár csupasz alvázas változat is. A Farizon SV összesen ötféle akkumulátorral rendelhető. A legnagyobb, a CATL által gyártott 106,35 kWh-s pakk kizárólag a legnagyobb, 13 m3-es rakterű L3H3 változathoz választható. A többi kivitel csak a 49 kWh-s (VREMT, LFP), a 66 kWh-s (VREMT, NMC), a 66 kWh-s (CATL, LFP) és a 82,88 kWh-s (CATL, LFP) akkupakkok valamelyikével rendelhető. Ennél a modellnél az állandó mágneses szinkronmotor az első kerekeket hajtja, azok teljesítménye az akkumérettől függően változó. A 400 V-os rendszerű, folyadékhűtéses akkupakkok a kínai márkáknál megszokott 120-140 kW-os maximális teljesítményű töltést teszik lehetővé, amivel 20%-ról 80%-ra 30-36 percet igényel a töltés (a legnagyobb akkunál 40 perc). A járművekhez felár ellenében V2L funkció is rendelhető, amivel 3,3 kW maximális teljesítmény kivétele válik lehetővé. A Farizon SV-t biztonsági rendszerekkel is jól felszerelték. Az alapcsomag részét képezik az autóval, kerékpárossal és gyalogossal való ütközést megakadályozó rendszerek, a sofőr éberségét figyelő rendszer és a sávelhagyás gátlás is. Ezen funkciók tesztelésekor a Farizon SV H3L2 változatának 66 kWh-s akkuval szerelt példánya tavaly 85%-os eredményt ért el az EuroNCAP kisáruszállítók biztonsági rendszereit értékelő teszten, megkapva a legmagasabb Platinum 2024 minősítést. Ha pedig mégis bekövetkezik a baj, akkor az utasokat két légzsák védi meg a sérülésektől. A Farizon SV érdekessége, hogy az első ajtó és a hátsó tolóajtó közé nem került B oszlop. Ez a teherautó kivitel esetén nem jelent feltétlen nagy előnyt, de a személyszállító változatoknál kényelmesebb beszállást tesz majd lehetővé. Haszongépjárművek esetén viszonylag ritkán beszélnek a gyártók a légellenállási együtthatóról, mintha ez ezeknél a járműveknél nem lenne fontos szempont. Pedig az elektromos változatoknál rengeteg múlik azon, hogy mennyire jó ez az érték. A Farizon SV 0,29-es légellenállási együtthatóval büszkélkedhet, ami egy ilyen praktikus kialakítású, doboz formájú járműnél nem tűnik rossz adatnak. A Farizon SV ára nettó 16.399.000 forinttól indul, de a bevezető kampányban nettó 14.875.000 forinttól rendelhető. Az extra lista ennél a típusnál sem hosszú, mindössze a V2L funkció, a fűthető első szélvédő, a metálfényezés és az alumínium raktérpadló rendelhető opcionálisan. A magyarországi forgalmazás Budapesten a Duna Autónál indul, de az AutoWallis célja az országos kereskedői hálózat kiépítése. Antalóczy TiborA Villanyautósok.hu alapítója és főszerkesztője, e-mobilitás szakértő. 2014 óta elektromos autó használó, és külső tanácsadóként számtalan hazai elektromobilitási projekt aktív segítője. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!