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
auto

Ismét a kis Model Y hírét kelti a sajtó

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

Igen, megint hírét kelti a sajtó a Tesla olcsóbb autójának és nem, megint nem egyértelmű, hogy mit jelentenek majd be a következő három hónapban.

Most egy mindig jól értesült koreai lap és a Reuters csapja a hullámokat.

Nem zörög a haraszt?

A sokszor jól értesült koreai 36kr nevű oldal március 13-án adta hírül, hogy információi szerint

a Tesla egy új, olcsóbb Model Y gyártását tervezi a kínai gyárában, amelynek előállítási költségei úgy lesznek alacsonyabbak, hogy lényeges specifikációkban, hatótávban, teljesítményben nem köt kompromisszumot.

A fejlesztést állítólag egy olyan új házon belül kitalált fejlesztési metodikával végzik Sanghajban, ami lényegesen felgyorsítja az új variánsok piacra dobását. A lépés a fokozódó kínai árháborúra lehet válasz. A lap szerint a gyártás kezdetének pontos dátuma függ attól is, hogy mennyire lesz sikeres a most frissített Model Y a helyi piacon.

A 36kr azt is megszellőztette, hogy az új variáns neve ezúttal egy számokból és betűkből álló kódsor lesz.

Egy nappal később, most pénteken, a Reuters saját forrásaira hivatkozva megerősíteni látszott a koreai híreket, ám a hírportál értesülései egy jelentős ponton eltérnek.

Ők ugyanis két forrástól is azt hallották, hogy az új, olcsóbb modell egy az Y-nál kisebb autó lesz és 20 százalékkal kerül kevesebbe majd a gyártása.

A hírportál még a kódnevet is tudni véli: E41 néven fejlesztik a típust, amit Amerikában és Európában is gyártani fognak, mégpedig 2026-tól.

A két kissé eltérő értesülés nem hoz minket sokkal közelebb az igazsághoz, mivel az elmúlt egy év két legnépszerűbb, ám egymással nem teljesen kompatibilis elméletét támasztják alá.

Egy éve talány

A Tesla 2024 április végén, a tavalyi első negyedéves pénzügyi jelentése kapcsán beszélt arról először, hogy több új modellel, köztük olcsóbb járművekkel készülnek, amelyeket 2025 első félévében fognak bemutatni. Ez a mondat azóta minden negyedéves jelentésben, így a legutóbbi, január végén kiadott 2024-es éves jelentésben is szerepelt.

A hivatalos információ egy éve nem változik.

Az idevágó sorok azután kerültek be a hivatalos, nyilvános tervek közé, hogy egy életrajzi könyv megszellőztette, hogy Musk kukázta azokat a korábbi terveket, miszerint a robotaxi és egy új, olcsóbb, hagyományos (ember vezette) kis(ebb)autót közös platformon készülnek majd. Ez volt a Redwood kódnéven fejlesztett modell. A fejlesztések eltérő üteme miatt a Cybercab sorozatgyártását csak 2026-ra tervezik, viszont a jelenlegi gyártósorok jobb kihasználása érdekében a cég vezetője már korábban, 2025 közepén szeretne lefelé nyitni a kínálattal.

Ezeket a terveket és az ominózus mondatokat azóta sokan sokféleképpen értelmezik és a szokásos hírforrások is gyakran ködösen, néha egymásnak ellentmondóan fogalmaznak.

Az egyik népszerű elmélet szerint a Tesla a Model Y gyártósorán egy olyan kisebb SUV-t készül gyártani, ami az alkatrészek kétharmadát-háromnegyedét megosztja a legnépszerűbb típussal. A másik, kicsit földhözragadtabb értelmezés szerint inkább csak egy olcsóbb felszereltségű Y várható, hasonlóan a csak Mexikóban kínált olcsóbb Model 3-mal, amelyben szövet ülések vannak és elhagy pár extrát.

Mi inkább az utóbbi csoportba tartozunk, de nem bánnánk, ha tévednénk.

A vállalat egyébként azt is állítja egy éve, hogy az újdonságok a következő generációs (értsd Cybercab, robotaxi) platform egyes elemeit is használják majd, de a meglévő gyártósorokon készülnek. Mi  itt leginkább a ritkaföldfémek nélküli új villanymotorra tippelnénk, aminek tervezett gyártási költsége 1000 dollár körül lehet a jelenlegi hajtómű 2500 dollárja helyett.

Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, Tibor vagy Balázs ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást.

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.