A Tesla és a pénzégetés legendája

„Burning money”, azaz „égeti a pénzt”. Egy, az angolszász pénzügyi sajtóban közkeletű és látványos szókép, amelyet a magyar média is előszeretettel használ már. Ha a kedves villanyautó-szívű olvasó is ismeri a kifejezést, az minden bizonnyal azért van, mert, menetrendszerűen, minden pénzügyi negyedév végén lépten-nyomon szalagcímként látja viszont a Tesláról szóló hírekben. (Mennyibe fogadunk, hogy a következő pár napban ismét elöntik a „pénzégető” szalagcímek az internetet? Na jó, úriember biztosra nem fogad…)

Na de most akkor a Telsa tényleg egy fenntarthatatlan piramisjáték ami égeti a pénzt? És egyáltalán, mit is jelent ez a kifejezés?

Burn, baby, burn

A pénzégetés fogalmát legtöbbször start-up cégek kapcsán emlegetik, úgy is mint az a pénztartalék amit a cég addig használ fel, míg az új forradalmi termékével le nem igázza a piacot és meg nem váltja a világot. Van azonban egy kis negatív kicsengése is a szónak, hiszen azt sejteti, kockázatos játékot űzünk, fogy a pénz de nagyon kicsi az eredménye, ennyi erővel akár a százdollárosokat a kandallóba is dobálhatnánk.

Prémium márka, prémium árak

De van egy elég egyszerű módja annak, hogy eldöntsük, haszontalanul dobáljuk-e a bankókat a tűzre: nézzük meg, hogy megy-e a cég terméke, a Tesla autó biznisze, vagy egy feneketlen pénznyelő a portfólió?

Az alábbi grafikonon azt láthatjuk, hogyan alakult a Tesla bruttó haszonkulcsa pár nagy prémium márka, illetve a legnagyobb iparági szereplők adataihoz viszonyítva. Apropó, bruttó haszonkulcs, ez nem más, mint az autók gyártására fordított közvetlen költségek (anyagok, munkások, stb.) és az értékesítési bevétel hányadosa. Ami nincs benne, az a kutatás fejlesztés, a back office és management bérek, illetve az értékesítő és a szerviz hálózat, valamint a pénzügyi műveletek költségei. Ez majd még később fontos lesz.

Lábjegyzet: senkit ne tévesszen meg a 2015 Q4 es 2017 Q3-as gödör, mind a kettő új modellek gyártásának kezdetével magyarázható. Ilyenkor a rengeteg fix költség nagyon kis számú legyártott autóra terhelődik, egy olyan cégnél pedig aminek összesen 2-3 modellje van, ez átmenetileg nagyon csúnya számokat eredményez. (És mivel a Model 3 gyártása csak az év végére éri el a heti több ezres darabszámot, a negyedik negyedév átlaga sem lesz túl szép.)

Vigyázat csalok! A fenti ábrán a Tesla adatait a cég negyedéves pénzügyi jelentéseiből nyertem, és megtisztítottam az egyéb üzletágaktól. A versenytársak számai az ycharts.com adatai alapján készültek és az elmúlt 5 év átlagát mutatják. Mivel ez nem teljesen pontos összehasonlítás, így  csak „miheztartás végett” szerepelnek itt.

Nos igen. Ez az első pont, ahol megdől a pénzégetés elmélete. Mert bizony a Tesla autóit viszik, mint a cukrot, a kb. évi 100 ezer autóra tervezett S/X gyártósor maximumon pörög és az iparágban kiemelkedő prémiumot lehet kérni a járgányokért. A ceruza olyan vastagon fog, hogy még mindig 100 ezer dollár körül van az átlagos eladási ár és (békeidőben, a gyártási indításokat leszámítva) nagyon tisztességes a profit minden egyes legyártott autón.

EZT OLVASTAD MÁR?  Hivatalosan is debütált Koreában a Kia Niro EV
Forrás: bloomberg.com

Bár a fenti táblázat már egy éves, a tendencia nem változott. A Tesla tegnap esti elemzői konferenciahívásán azt is megtudtuk, 2017 3. negyedévében az USA-ban 2x annyi Model S-t adtak el, mint Mercedes S-t és az értékesítés az Audi A7, A8 és a BMW 7 együttes számait is meghaladta.

Hová lett a lóvé?

Na várjunk! Te most teljesen hülyének nézel minket? Évek óta azt olvasom mindenhol, hogy a Tesla masszívan veszteséges, te meg azt mondod, hogy 20-30% a profit minden járgányon?

Értem a kedves olvasó jogos felháborodását és igaza is van, a történet így nem teljesen kerek. A Tesla valóban mínuszos és idén is több mint másfél milliárd dollárt fog bukni. De jól van ez így. Nem, nem őrültem meg teljesen, inkább elmagyarázom, mielőtt még meg is vernek.

Forrás: Tesla negyedéves pénzügyi jelentések.

Eszelős növekedés

A Tesla nem csak a hivatalos víziójában hirdetett meg nagyívű célokat, de a befektetők számára is világossá tette, hogy kérlelhetetlenül növekedni fog a következő években. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy minden cent profitot visszaforgatnak az új termékek kifejlesztésébe (Model 3, Y, Roadster, pick-up, kamion…), egyedülálló, piacvezető technológiák kutatásába (önvezetés), a világ legnagyobb épületének megépítésébe, ahol a Panasonic-kal annyi aksit gyárthatnak mint a világ korábbi teljes termelése, és a többi és a többi. Ja és emellett, csak úgy mellékesen, az energiatermelés és tárolás forradalmát is le akarják vezényelni. Arról lehet vitatkozni, hogy ezek túlzó, vagy túl nagyravágyó célok-e, de felesleges: csak az számít a cég szempontjából, hogy a részvényesek és „a piac” ezt támogatják-e. Márpedig az elmúlt évek tapasztalata alapján igen, sőt. Minden egyes alkalommal, a mikor a Tesla tőkét vont be tervek finanszírozására, a kínált papírokat túljegyezték, a részvényárfolyam pedig növekedett.

Egyébként az üzleti modell sem teljesen új: az Amazon pont így falta fel a világot. Jeff Bezos cége évekig csak veszteséget termelt, minden centet és még egyet visszaforgatott, hogy mire a konkurencia felébred, behozhatatlan előnye legyen. Az elemzők persze huhogtak, ekézték a Musk-hoz hasonló karizmatikus vezető elképzeléseit, de mostanában elég nagy lett a csend, na meg Bezos vagyona, aki immár a világ leggazdagabb embere.

Azt sem lehet mondani, hogy a különböző pénzalapok és magánbefektetők, mindössze csak valami vallásos hittől vezérelve, teljesen irracionálisan támogatják a kaliforniai autógyártót, hiszen az már most is látszik: ha a Tesla akarna, akár már holnap nyereséges lehetne. Igen, tudom, most megint mondtam valami merészet, de a matek roppant egyszerű.

Fentebb láttuk, hogy a cég már az S és X típusokon is nagyon szép summát tesz zsebre, mégis veszteséges. Azonban a veszteség legnagyobb része olyan elemekből áll, amelyeket, ha akarná, a Tesla bármikor leszabályozhatná. Ha cég úgy döntene, hogy megelégszik mindössze 2-3 fajta 100 ezer dollár feletti modell árusításával, nem kellene több mint 300 saját bolt és szerviz a világon, se 33 ezer alkalmazott meg a Szilícium-völgy legdrágább programozói. Az idei évre prognosztizálható 3,5 milliárd dolláros bér és k+f kiadás, jelentős része megspórolható lenne és a majdnem 30%-os haszonkulcs mellett a 2017-re várható 9 milliárdos autóipari bevétel tényleges nettó hasznot hozna. Na ja. Meg az árfolyam össze is omlana másnap, mert a befektetők nem erre adták a pénzt, nem ezt várják el. A Tesla egy úgynevezett „high beta” cég, ami nagyjából azt jelenti, hogy a tőzsdei árfolyamában rendkívül nagy szerepet játszik a jövőbeli potenciálba vetett hit.

EZT OLVASTAD MÁR?  Ilyet sem gyakran látni: két kerékre állt a gyorsuló elektromos Camaro

Na jó, de mikor lesz ebből pénz?

Szerintem hamarabb, mint sokan gondolják. Én 4 éve követem a Tesla pénzügyeit és fektetek a részvényeibe és azt mondom: 2018-ban nagyon csúnya vége lesz a Tesla elleni pénzügyi spekulációnak, mert a cég elkezdi nyomtatni a pénzt. Megint csak nagyon leegyszerűsített számítás következik. Elemzők 300-325 ezer Model 3-at várnak 2018-ban, a cég pedig 25%-os hasznot ígér a bébi Teslán, de mi most legyünk nagyon pesszimisták.  Számoljunk 200,000 Model 3-al, 20%-os bruttó nyereséggel és 45,000 dolláros átlagos eladási árral: ez 2017-hez képest 9 milliárd dollár plusz bevételt és kb 1.8 milliárd plusz bruttó nyereséget eredményez.

Senkit ne tévesszen meg a mostani átmeneti gyártási mizéria. A Tesla szakemberei nem amatőrök, sok kulcsember a Toyota, az Audi, a Ford managementjéből jött, partnerük a világ legnagyobb aksi gyártója a Panasonic, a cég vezetője, pedig újra és újra bebizonyította már, hogy ha késve is, de mindig beváltja ígéreteit. Még ha a kezdet kezdetén, vért izzadva, csúszásokkal és technikai problémákkal küszködve, a csőd szélén táncolva, csak 2500 Roadstert tudott is legyártani, 5 évvel később immár 250.000 S és X hagyta el a gyárat. Kérdezzük meg a Daimler, vagy a BMW vezetőit, még mindig van-e kedvük a Model S-en gúnyolódni? Aztán ha letettük a telefont, hívjuk fel az Európai Űrügynökség, a Boeing és a Lockheed Martin vezetőit és kérdezzük meg, hogy most mennyire találják viccesnek ezt a féleszű dél-afrikai pasast aki azt ígérte, egy évtized alatt előbb ötödére majd tizedére csökkenti egy műhold űrbe juttatásának költségeit? Valószínűleg nem lesznek elérhetőek, mert még mindig azt a grafikont nézik hitetlenkedve, ami azt mutatja, jövőre a megrendelések 40%-án osztozkodhatnak, úgy mind, együtt, mivel Musk cége a Spacex elvitte a teljes globális piac 60%-át. Mindenki csak saját felelősségére fogadjon Elon Musk ellen.

Autok: ,

Elektromos autót használsz?