A brit kutatók ismételten megvillantották tudásukat, és csakúgy, mint az általunk is bemutatott múltkori vizsgálatukban – amikor azt a kicsit sem meglepő jelenséget sikerült feltárniuk és tudományosan bizonyítaniuk, hogy a villanyautókat vezetők sokkal nyugodtabbak és jobban képesek koncentrálni a kevesebb zavaró tényező, például a motorzaj miatt, mint a benzines autók volánja mögött ülők – most arról számoltak be, hogy a hagyományos közlekedéssel járó légszennyezés milyen elképesztő mértékű egészségügyi költségeket jelent a britek számára. Az Oxfordi Egyetem kutatása szerint a személygépjárművekből kibocsátott mérgező gázok több mint 10 000 korai elhalálozásért felelősek évente, és összességében minden évben körülbelül 40 000 ember hal meg idő előtt a légszennyezés valamely formája miatt Nagy-Britanniában. A rossz levegőminőségnek azonban pénzügyi vonzatai is vannak: a személygépkocsikhoz és kisteherautókhoz köthető kibocsátás évente nem kevesebb mint 6 milliárd fontnyi egészségügyi költségként jelenik meg, aminek majdnem 90 %-a a dízeles meghajtás bűne.
Forrás: Daily Mail
Ennek ellenére a kutatók elsősorban nem az elektromos autózásra buzdítják a lakosokat, így azt sem állíthatjuk, hogy a vizsgálat elfogult lenne a villanymeghajtás iránt, sokkal inkább az életmód megváltoztatását és a kevesebb utazást hangsúlyozzák. Az oxfordi professzorok azt tanácsolják például az embereknek, hogy a bevásárlásokat gyakrabban végezzék online, az autótól való függésük csökkentése érdekében pedig sétáljanak vagy biciklizzenek, hiszen ha minden negyedik autóút helyett inkább az atletikusabb módját választják a közlekedésnek, azzal már 1,1 milliárd fontnyi egészségügyi kártól mentik meg az államot. Ha pedig nem találnak a benzines és dízeles autóknál tisztább megoldást, akkor maradjanak otthon, és élvezzék a távmunka, távszocializálódás előnyeit. Ez utóbbit olyannyira komolyan gondolják, hogy szerintük a személyes baráti találkozókat gyakrabban kellene felváltania az online beszélgetéseknek, amivel azért elég sokat lehetne vitatkozni, ám ezzel együtt az is nyilvánvaló – és a kutatók is hangsúlyozzák – hogy az elektromos autózás sokat segítene a légszennyezésből származó egészségügyi problémákon.
Távmunkára nincs mindenkinek lehetősége, így marad a séta, bicikli, vagy a villanyautó
,,Ha egymillió dízeles autót elektromosra cserélnénk, azzal évi több mint 360 millió fontot takaríthatnánk meg az egészségügyi kiadásokban a helyi légszennyezés következtében” – mondta el a kutatás egyik résztvevője. A szakértők szerint a dízeles járművek okozta negatív egészségügyi hatás ötször nagyobb, mint a benzineseké, és legalább húszszor nagyobb, mint a tisztán villanyosoké.
Egyértelmű, hogy amíg az áramtermelésben a fosszilis üzemanyagokat égető erőművek is részt vesznek, a villanyautósok pedig ezt az áramot használják töltésre, addig a kibocsátásmentes autók sem lesznek annyira kibocsátásmentesek, mint a biciklizés, vagy sétálás. A legideálisabb megoldás az lenne, ha az áramtermelés és a villanyautók töltése kizárólag megújuló energiaforrásokból történne, amire már látunk számtalan törekvést. Amíg pedig ez nem teljesül maradéktalanul, addig se felejtsük el, hogy a kibocsátás helye igenis számít: ahogyan az oxfordi tanulmány is rávilágított, a közlekedésből fakadó légszennyezéssel járó egészségügyi költségek a városokban a legnagyobbak – többszörösei a vidéken tapasztaltaknak – a népességkoncentráció miatt.
Nincs időd naponta 8-10 hírt elolvasni? Iratkozz fel a heti hírlevelünkre, és mi minden szombat reggel megküldjük azt a 10-12-t, ami az adott héten a legfontosabb, legérdekesebb volt.Feliratkozás »
Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.
Az „ELFOGADOM” gomb megnyomásával és/vagy a website további használatával hozzájárulsz a cookie-k használatához.
Ez a website cookie-kat alkalmaz, hogy a website használata a lehető legkényelmesebb legyen. A nélkülözhetetlenként kategorizált cookie-k a böngésződben kerülnek mentésre, és feltétlen kellenek a website helyes működéséhez. Ezeken felül harmadik féltől származó cookie-kat is használunk, hogy megérthessük, hogy az olvasók miként használják a website-ot. Ezeket a cookie-kat csak a hozzájárulásod esetén tároljuk el a böngésződben. Természetesen lehetőséged van bármikor törölni ezeket a cookie-kat, de a cookie-k törlése negatív hatással lehet a website-on tapasztalt felhasználói élményre.
A nélkülözhetetlen cookie-kra feltétlen szükség van a website helyes működéséhez. Ezek olyan cookie-k, amik az alap funkcionalitás és a biztonság szempontjából fontosak. Ezek a cookie-k nem mentenek semmilyen személyes információt.
Minden olyan cookie, ami nem feltétlen sükséges a website funkcióinak helyes működéséhez, illetve amik statisztika, hirdetési és tartalombeágyazási célból való adatrögzítést biztosítják nem létfontosságú cookie-nak számítanak. Ezeket csak a hozzájárulásod esetén alkalmazzuk.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.