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
auto
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

A világ első és egyben legnagyobb, ipari léptékű akkumulátorokból és villámtöltőkből álló hálózatának megépítését tűzte ki célul egy 1,6 milliárd font értékű projekt keretében a Pivot Power számos más vállalakozás, például a neves Downing LLP. befektetési társaság, illetve több autógyártó és energetikai cég társfinanszírozásában az Egyesült Királyságban. Az összesen több, mint 2 GW teljesítményű hálózat létrehozásához a vállalat az ország 45 helyszínén telepít egy-egy 50 MW-os energiatároló egységet, melyek a villamos alállomásokon, közvetlenül a magasfeszültségű átviteli hálózatra lesznek kötve. A városok környékén, és fontosabb utak mentén kiválasztott helyszíneken első körben összesen 100 villámtöltő lép majd üzembe, eleinte 150 kW töltési teljesítménnyel, amely később 350 kW-ra növelhető.

Forrás: businessgreen.com

A villanyautózás kritikusai magabiztosan hangoztatják, hogy a gyorstöltők rohamos telepítése és az elektromos autók elterjedése mérhetetlenül nagy nyomást helyez a villamosenergia-hálózatra, ami borzasztóan drága fejlesztéseket von maga után. A szakértők szerint viszont a megújuló energiaforrásokat kiaknázó berendezések és az akkumulátorok összekapcsolásával ez a probléma kikerülhető – ezt kívánja bebizonyítani a Pivot Power a hatalmas akku-hálózattal, mely annyi elektromos áramot képes tárolni, ami 235 000 háztartás egynapi szükségletét ki tudná elégíteni. A projekt kezdeti szakaszában 10 helyszínen lép majd működésbe akkumulátor 18 hónap leforgása alatt, melyek mindegyike egy nyilvános villámtöltő-állomást, elektromos busz-pályaudvart, vagy valamilyen más villanymeghajtású járműflotta állomásának biztosít energiát. A legelső helyszínen, Anglia déli partvidékén már 2019 közepére befejeződhetnek a munkálatok.

„Számítunk rá, hogy az elektromos járművek használata gyorsan fog nőni. Ez az innovatív megoldás segít majd felpörgetni ezt a folyamatot az országszerte elhelyezett villámtöltőkkel, melyekkel az autók a lehető leggyorsabban, leghatékonyabban, és legköltséghatékonyabban tölthetők fel. Emellett a rendszerüzemeltető számára is több lehetőséget és rugalmasságot biztosít hálózat mindennapi kezelése során a szükségletek kielégítésében, valamint a tömeges villanyautó-töltést is támogatja” – fogadta nagy örömmel a kezdeményezést a National Grid, azaz a nemzeti villamosenergia-hálózat üzemeltetőjének projektigazgatója, Graeme Cooper.

Ehhez hasonló alállomások kapnak majd az 50 MW-os akkumulátorokból, Forrás: geograph.org.uk

A Pivot Power bejelentése egyébként éppen egy nappal azután történt, hogy az Egyesült Királyság energetikai kutatóintézete felszólította a kormányt, hogy hozza előrébb a benzines és dízeles autók értékesítésének betiltásának dátumát az eredetileg tervezett 2040-ről a kibocsátási célkitűzések elérése érdekében. A Downing befektetési társaság egyik vezető munkatársa szerint a hagyományos meghajtású járművek sorsának megpecsételése egy potenciális energiaválság fenyegetésével fűszerezve az országban óriási előnyhöz juttatja a szénmentes energiatermelést sürgető vállalatokat, melyek a megújuló energiaforrásokba és elektromos közlekedésbe fektetnek, köztük a Pivot Power-t is.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.