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
auto
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

Egyre izgalmasabb a verseny a villanymeghajtású kamionok szegmensében, ahol a legnagyobb gyártók, a Daimler és a Volvo folyamatosan próbálnak egy olyan járművet felmutatni, aminek lehet esélye a Tesla Semi ellen a piacon, s mindezt tovább tetőzi, hogy egyre több start-up vállalat is csatlakozik a nagyok csatájába a legjobb elektromos teherautó megépítéséért. A Tesla egyértelműen a németországi székhelyű Daimler AG vezetőinek szemét szúrja a leginkább, akik évtizedekig a legsikeresebb képviselői voltak a tehergépjármű-gyártásnak, és most az elektromos hajtáslánc terjedésével hátrányba kerülhetnek Elon Musk villanykamionja miatt. A Daimler eddigi egyetlen megmozdulása és legjobb próbálkozása a Semi bemutatója óta a FUSO eCanter program volt, ami egy közel 100 kilométeres hatótávú városi kisteherautót eredményezett. A kis távolságú áruszállításra és a városon belüli kiszállításokra ez a jármű tökéletes, ezért nem is kellett sokat várni, hogy a DHL és a hasonló csomagszállító cégek lecsapjanak rá. Még 2016-ban, jóval a Tesla-kamion híre előtt egy 26 tonna kapacitású, 212 kWh-s akkuval felszerelt teherautó is bemutatkozott eTruck néven, kevéssel a Semi leleplezése előtt pedig a Daimler Vision One névre keresztelt koncepciót is láthattuk, de még ezek sem érik el a Semi 8-as besorolású súlycsoportját, és egyértelműen nem jelentenek kihívást számára. A Daimler viszont most úgy döntött, hogy itt az ideje bekeményíteni, és megmutatni a Teslának, hogy ki a kamionok királya, ezért létrehozta az E-Mobility Group elnevezésű divíziót, mely a vállalat elektromos tehergépjárművekre irányuló tevékenységeit egységesíti, és ezzel párhuzamosan egyből két villany-teherautót is bemutatott, nyomatékosítva a szándékait, melyeket Martin Daum, a buszok és teherautók részlegének igazgatója foglalt össze:

„Mi vagyunk a tehergépjármű-gyártás vitathatatlan globális vezetői, és az elektromos kamionok terén is szándékozzuk megőrizni ezt a pozíciót. Elsőként léptünk be az elektromos teherautók világába, és törekszünk felállítani a mércét minden egyes szegmensben, amiben jelen vagyunk. Az új globális E-Mobility Group részlegünk megalakulásával maximalizáljuk a beruházásaink hatását ebben a stratégiai fontosságú technológiában. Ezáltal a legjobb akkumulátor-, töltési-, és energiagazdálkodási megoldásokat tudjuk kutatni.”

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

Az új elektromos részleg mellett a Daimler két új járművéről is lerántotta a leplet, melyek a korábbiakkal ellentétben már meglévő füstös modellek elektromos hajtáslánccal felszerelt változatai. A kisebbik a Freightliner M2 106-os villanyos testvére, ami a Fuso eCanter-hez hasonlóan a helyi disztribúciós feladatok ellátására készült. A 480 lóerős kisteherautó nagyjából 370 kilométert tud elgurulni egy töltéssel, amihez pedig közel egy órára van szükségünk, ha további 300 kilométert menni szeretnénk vele.

A másik tehergépkocsi, ami szintén a Freightliner márkajelzés alatt mutatkozott be, már a Tesla Semivel egyazon 8-as osztályba érkezett. Ez a jármű a Cascadia elnevezésű népszerű, és egyben az észak-amerikai piacon a legkelendőbb modell elektromosított változata, aminek a környezetbarát hajtáslánca 730 lóerős teljesítményt, és 400 kilométernyi utazást enged egy töltéssel, az akkumulátor pedig 90 perc alatt tölthető 80%-ra.  Az eCascadia műszaki paraméterei tehát még mindig szembetűnően alulmaradnak ahhoz képest, amire a Semi képes, de az is jól kirajzolódik a Daimler által mutatott képeken, hogy a vállalat sokkal inkább a kamionok megjelenésére fókuszált, semmint az aerodinamikára, talán azt remélve, hogy a konzervatívabb formatervezéssel könnyebben értékesíteni tudja őket az eddig dízeles kamionokhoz szokott fogyasztók között. Érdekesség egyébként, hogy a Tesla kamionprogramjának feje, Jerome Guillen vezette a Daimler Cascadia kamionprogramját, mielőtt Elon Musk vállalatához szegődött volna. Az pedig, hogy Jerome Guillen olyanokat varázsol a Teslánál, amire a Daimlernél nem volt képes, jól magyarázza Martin Daum kétkedését a kaliforniai gyártó vezérigazgatójának szavaiban a Semi specifikációit illetően.

A két villanykamion kizárólag Észak-Amerikában lesz elérhető, ahol az első 30 darab már 2018 vége előtt gazdára talál a leginnovatívabb vállalatok flottájában. A sorozatgyártás majd csak 2021 környékén fog megkezdődni.

Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, Tibor, Szöcske vagy Balázs ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.