Itt a Daimler válasza a Tesla Semire

Egyre izgalmasabb a verseny a villanymeghajtású kamionok szegmensében, ahol a legnagyobb gyártók, a Daimler és a Volvo folyamatosan próbálnak egy olyan járművet felmutatni, aminek lehet esélye a Tesla Semi ellen a piacon, s mindezt tovább tetőzi, hogy egyre több start-up vállalat is csatlakozik a nagyok csatájába a legjobb elektromos teherautó megépítéséért. A Tesla egyértelműen a németországi székhelyű Daimler AG vezetőinek szemét szúrja a leginkább, akik évtizedekig a legsikeresebb képviselői voltak a tehergépjármű-gyártásnak, és most az elektromos hajtáslánc terjedésével hátrányba kerülhetnek Elon Musk villanykamionja miatt. A Daimler eddigi egyetlen megmozdulása és legjobb próbálkozása a Semi bemutatója óta a FUSO eCanter program volt, ami egy közel 100 kilométeres hatótávú városi kisteherautót eredményezett. A kis távolságú áruszállításra és a városon belüli kiszállításokra ez a jármű tökéletes, ezért nem is kellett sokat várni, hogy a DHL és a hasonló csomagszállító cégek lecsapjanak rá. Még 2016-ban, jóval a Tesla-kamion híre előtt egy 26 tonna kapacitású, 212 kWh-s akkuval felszerelt teherautó is bemutatkozott eTruck néven, kevéssel a Semi leleplezése előtt pedig a Daimler Vision One névre keresztelt koncepciót is láthattuk, de még ezek sem érik el a Semi 8-as besorolású súlycsoportját, és egyértelműen nem jelentenek kihívást számára. A Daimler viszont most úgy döntött, hogy itt az ideje bekeményíteni, és megmutatni a Teslának, hogy ki a kamionok királya, ezért létrehozta az E-Mobility Group elnevezésű divíziót, mely a vállalat elektromos tehergépjárművekre irányuló tevékenységeit egységesíti, és ezzel párhuzamosan egyből két villany-teherautót is bemutatott, nyomatékosítva a szándékait, melyeket Martin Daum, a buszok és teherautók részlegének igazgatója foglalt össze:

„Mi vagyunk a tehergépjármű-gyártás vitathatatlan globális vezetői, és az elektromos kamionok terén is szándékozzuk megőrizni ezt a pozíciót. Elsőként léptünk be az elektromos teherautók világába, és törekszünk felállítani a mércét minden egyes szegmensben, amiben jelen vagyunk. Az új globális E-Mobility Group részlegünk megalakulásával maximalizáljuk a beruházásaink hatását ebben a stratégiai fontosságú technológiában. Ezáltal a legjobb akkumulátor-, töltési-, és energiagazdálkodási megoldásokat tudjuk kutatni.”

Az új elektromos részleg mellett a Daimler két új járművéről is lerántotta a leplet, melyek a korábbiakkal ellentétben már meglévő füstös modellek elektromos hajtáslánccal felszerelt változatai. A kisebbik a Freightliner M2 106-os villanyos testvére, ami a Fuso eCanter-hez hasonlóan a helyi disztribúciós feladatok ellátására készült. A 480 lóerős kisteherautó nagyjából 370 kilométert tud elgurulni egy töltéssel, amihez pedig közel egy órára van szükségünk, ha további 300 kilométert menni szeretnénk vele.

EZT OLVASTAD MÁR?  Spekuláció: 1 hónapon belül jöhet a Model Y

A másik tehergépkocsi, ami szintén a Freightliner márkajelzés alatt mutatkozott be, már a Tesla Semivel egyazon 8-as osztályba érkezett. Ez a jármű a Cascadia elnevezésű népszerű, és egyben az észak-amerikai piacon a legkelendőbb modell elektromosított változata, aminek a környezetbarát hajtáslánca 730 lóerős teljesítményt, és 400 kilométernyi utazást enged egy töltéssel, az akkumulátor pedig 90 perc alatt tölthető 80%-ra.  Az eCascadia műszaki paraméterei tehát még mindig szembetűnően alulmaradnak ahhoz képest, amire a Semi képes, de az is jól kirajzolódik a Daimler által mutatott képeken, hogy a vállalat sokkal inkább a kamionok megjelenésére fókuszált, semmint az aerodinamikára, talán azt remélve, hogy a konzervatívabb formatervezéssel könnyebben értékesíteni tudja őket az eddig dízeles kamionokhoz szokott fogyasztók között. Érdekesség egyébként, hogy a Tesla kamionprogramjának feje, Jerome Guillen vezette a Daimler Cascadia kamionprogramját, mielőtt Elon Musk vállalatához szegődött volna. Az pedig, hogy Jerome Guillen olyanokat varázsol a Teslánál, amire a Daimlernél nem volt képes, jól magyarázza Martin Daum kétkedését a kaliforniai gyártó vezérigazgatójának szavaiban a Semi specifikációit illetően.

A két villanykamion kizárólag Észak-Amerikában lesz elérhető, ahol az első 30 darab már 2018 vége előtt gazdára talál a leginnovatívabb vállalatok flottájában. A sorozatgyártás majd csak 2021 környékén fog megkezdődni.

Elektromos autót használsz?