Itt a Daimler válasza a Tesla Semire

Egyre izgalmasabb a verseny a villanymeghajtású kamionok szegmensében, ahol a legnagyobb gyártók, a Daimler és a Volvo folyamatosan próbálnak egy olyan járművet felmutatni, aminek lehet esélye a Tesla Semi ellen a piacon, s mindezt tovább tetőzi, hogy egyre több start-up vállalat is csatlakozik a nagyok csatájába a legjobb elektromos teherautó megépítéséért. A Tesla egyértelműen a németországi székhelyű Daimler AG vezetőinek szemét szúrja a leginkább, akik évtizedekig a legsikeresebb képviselői voltak a tehergépjármű-gyártásnak, és most az elektromos hajtáslánc terjedésével hátrányba kerülhetnek Elon Musk villanykamionja miatt. A Daimler eddigi egyetlen megmozdulása és legjobb próbálkozása a Semi bemutatója óta a FUSO eCanter program volt, ami egy közel 100 kilométeres hatótávú városi kisteherautót eredményezett. A kis távolságú áruszállításra és a városon belüli kiszállításokra ez a jármű tökéletes, ezért nem is kellett sokat várni, hogy a DHL és a hasonló csomagszállító cégek lecsapjanak rá. Még 2016-ban, jóval a Tesla-kamion híre előtt egy 26 tonna kapacitású, 212 kWh-s akkuval felszerelt teherautó is bemutatkozott eTruck néven, kevéssel a Semi leleplezése előtt pedig a Daimler Vision One névre keresztelt koncepciót is láthattuk, de még ezek sem érik el a Semi 8-as besorolású súlycsoportját, és egyértelműen nem jelentenek kihívást számára. A Daimler viszont most úgy döntött, hogy itt az ideje bekeményíteni, és megmutatni a Teslának, hogy ki a kamionok királya, ezért létrehozta az E-Mobility Group elnevezésű divíziót, mely a vállalat elektromos tehergépjárművekre irányuló tevékenységeit egységesíti, és ezzel párhuzamosan egyből két villany-teherautót is bemutatott, nyomatékosítva a szándékait, melyeket Martin Daum, a buszok és teherautók részlegének igazgatója foglalt össze:

„Mi vagyunk a tehergépjármű-gyártás vitathatatlan globális vezetői, és az elektromos kamionok terén is szándékozzuk megőrizni ezt a pozíciót. Elsőként léptünk be az elektromos teherautók világába, és törekszünk felállítani a mércét minden egyes szegmensben, amiben jelen vagyunk. Az új globális E-Mobility Group részlegünk megalakulásával maximalizáljuk a beruházásaink hatását ebben a stratégiai fontosságú technológiában. Ezáltal a legjobb akkumulátor-, töltési-, és energiagazdálkodási megoldásokat tudjuk kutatni.”

Az új elektromos részleg mellett a Daimler két új járművéről is lerántotta a leplet, melyek a korábbiakkal ellentétben már meglévő füstös modellek elektromos hajtáslánccal felszerelt változatai. A kisebbik a Freightliner M2 106-os villanyos testvére, ami a Fuso eCanter-hez hasonlóan a helyi disztribúciós feladatok ellátására készült. A 480 lóerős kisteherautó nagyjából 370 kilométert tud elgurulni egy töltéssel, amihez pedig közel egy órára van szükségünk, ha további 300 kilométert menni szeretnénk vele.

EZT OLVASTAD MÁR?  Tisztán elektromos kisbuszt mutat be a Mercedes-Benz Genfben

A másik tehergépkocsi, ami szintén a Freightliner márkajelzés alatt mutatkozott be, már a Tesla Semivel egyazon 8-as osztályba érkezett. Ez a jármű a Cascadia elnevezésű népszerű, és egyben az észak-amerikai piacon a legkelendőbb modell elektromosított változata, aminek a környezetbarát hajtáslánca 730 lóerős teljesítményt, és 400 kilométernyi utazást enged egy töltéssel, az akkumulátor pedig 90 perc alatt tölthető 80%-ra.  Az eCascadia műszaki paraméterei tehát még mindig szembetűnően alulmaradnak ahhoz képest, amire a Semi képes, de az is jól kirajzolódik a Daimler által mutatott képeken, hogy a vállalat sokkal inkább a kamionok megjelenésére fókuszált, semmint az aerodinamikára, talán azt remélve, hogy a konzervatívabb formatervezéssel könnyebben értékesíteni tudja őket az eddig dízeles kamionokhoz szokott fogyasztók között. Érdekesség egyébként, hogy a Tesla kamionprogramjának feje, Jerome Guillen vezette a Daimler Cascadia kamionprogramját, mielőtt Elon Musk vállalatához szegődött volna. Az pedig, hogy Jerome Guillen olyanokat varázsol a Teslánál, amire a Daimlernél nem volt képes, jól magyarázza Martin Daum kétkedését a kaliforniai gyártó vezérigazgatójának szavaiban a Semi specifikációit illetően.

A két villanykamion kizárólag Észak-Amerikában lesz elérhető, ahol az első 30 darab már 2018 vége előtt gazdára talál a leginnovatívabb vállalatok flottájában. A sorozatgyártás majd csak 2021 környékén fog megkezdődni.

Elektromos autót használsz?