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
auto
2024. 04. 27. szombat

Tesla 2. negyedéves jelentés: itt fordult a kocka

üzlet

Nagyon sok szalagcímet és cikket fog a kedves olvasó látni a következő napokban a hazai és nemzetközi sajtóban a Tesla tegnap éjjel közzé tett pénzügyi jelentése kapcsán. Egyet előre borítékolhatok: a legtöbbjük szenzációhajhász szavakkal fog operálni és a negyedéves veszteségen fog szörnyülködni.

Mi itt most igyekszünk kiemelni minden olyan lényeges információt, amely a pénzügyi jelentésben, vagy a magyar idő szerint majd hajnali 2-ig tartó elemzői konferencia híváson hangzott el. Lesz itt sok érdekesség és csemege a villanyautózás, az informatika és az autóipar jövője iránt érdeklődők számára. Mégis, ha csak egy mondatra emlékszik majd az olvasó ebből az írásból, akkor az legyen ez: ez volt az a pillanat, amikor egyenesbe jött a Tesla.

Gyártás és értékesítés

Kezdjük mindjárt pár nyers adattal. A kaliforniai gyártó 2018 második negyedévében 53.339 autót gyártott – csak összehasonlítás képpen, ez nagyjából annyi volt mint a cég teljes 2015-ös termelése. Leszállításra ebből 40.768 autó került.

Model 3 „hegyek”. forrás: DarkSoldier360 – Reddit

Bár a gyártás és a leszállítás (más néven értékesítés) soha nem egyezik meg teljesen, most a szokásosnál is nagyobb volt az eltérés, ennek pedig jó oka volt. Egyrészt a negyedév során fejezték be a Model S és X logisztikájának átalakítását. Ez a gyakorlatban azt jelentette, hogy míg eddig az európai és ázsiai rendelések több mint fele mindig az adott negyedév utolsó hónapjára zsúfolódott össze, mostantól sokkal egyenletesebben lesz ez elosztva a 3 hónap alatt. Ez egy kb. fél éve tartó átalakítás volt. Másrészt vagy 10 ezer Model 3 átadását tolták át tudatosan a következő negyedévre, hogy maximalizálják az autókra elérhető kedvezményt.

Most, a 3. negyedévben 50-55 ezer Model 3 gyártását prognosztizálják és, a fent említett 10 ezer autó terhére ennél kicsit több kis Tesla kiszállítását ígérték. Ehhez jön majd még a szokásos 25 ezer körüli S és X leszállítása.

Amit már eddig is tudtunk, vártunk

Azt is lehetett tudni, hogy a cég, most még utoljára, masszívan veszteséges lesz, mielőtt fordul a kocka a harmadik negyedévben. A Model 3 termelésének elindítása és a gyártósorok módosítása körüli költségek, az eredetileg tervezettnél nagyobb élőmunka arány, a növekvő, de a gyártósor tervezett kapacitásához mérten túl alacsony darabszám mind-mind sokba került. Ráadásul a cég a munkaerő mintegy 9%-át is leépítette a hatékonyság növelése érdekében és ennek negatív hatásai (végkielégítések) most realizálódtak, míg előnyei (alacsonyabb bérköltség) majd még csak ezután jelentkeznek. Ez egy olyan 100 millió dollárba fájt.

Hogy mennyire a következő negyedévek profitjára koncentrálnak, azt mi sem mutatja jobban, mint hogy egyetlen fillérnyi ZEV kreditet sem adtak el, pedig ez kicsit kozmetikázna az eredményeken. Szárazon tartják a puskaport a következő félévre. Így aztán nem meglepő a 717 millió dolláros veszteség, ami, egyébként, nagyjából 8 millióval több mint az előző 3 hónapé volt.

De, ugye, ez várható volt. A releváns kérdés sokkal inkább az lenne, hogy 1) fenntartja-e a cég a 3. és 4. negyedévre várt nyereség előrejelzést és 2) maradt-e annyi készpénz tartaléka, ami kitart a profitig. A rövid válasz igen és igen, hosszabban kifejtve továbbra is nyereséget várnak és 2,2 milliárd dollár maradt még a bankban. Sőt, megerősítették, hogy mostantól minden negyedévet szerény nyereséggel terveznek majd. Ez nem jelenti a beruházások túlzott visszafogását, mivel továbbra is szinte minden fillért befektetnek majd.

Folytatódik a Model 3 diadalmenete

Máshogy ugyanis nem nagyon lehet jellemezni a kis Tesla értékesítési számait. Az amerikai villanyautós listákat eddig az év minden hónapjában vezette a Model 3, de mostanra eljutottunk oda, hogy lassan már semmilyen rekord nem szent. Persze ezt is lehetett előre sejteni, hiszen onnantól, hogy elérte a heti 5 ezres gyártási küszöböt a típus, már tiszta sor volt, hogy a kiszállítások is felpörögnek.

Forrás: Forbes

Júliusra jelenleg 2 becslésünk van, az InsideEVs 14.250-re, a Forbes magazin 16.000-re teszi a USA-ban kiszállított 3-asok számát. Biztosat majd csak október elején tudunk mondani a negyedévről, de az már most nyilvánvaló, hogy több Model 3 fogyott, mint a Teslán kívüli összes villanyautóból együtt és – és ez az igazi fegyvertény – a fremonti szedán a szegmensének 52%-át magának tudhatta. Tehát több Model 3 fogyott mint a közvetlen versenytársnak számító Merci, BMW, Audi, Lexus és Jaguár modellekből együtt, vagy a Forbes grafikonját nézve a BMW 2,3,4 és 5-ös eladásai együttesen is csak a második helyre voltak elegendőek.

Érdekes statisztikaként pedig azt is megtudtuk, hogy jelenleg a vevők több mint fele választja az AWD (összkerékmeghajtású) modellek egyikét, szemben a 3-as hátsókerék meghajtású verziójával. Illetve megosztották azt is, hogy 1 hónap alatt több mint 60 ezer tesztvezetést kértek a 3-asra és egyre több az új megrendelő.

A java még csak most következik

Pedig a július még korántsem jelentette a Model 3 támadás végét. Sőt.

Mint emlékezetes, miután elérték a heti 5000-es termelést, logikátlanul lefelé indult meg a cég papírjainak ára, mivel több elemző is úgy vélte, nem fenntartható a termelés üteme. Nos július első hete valóban visszaesést mutatott, de ez elsősorban az amerikai nemzeti ünnep körüli szabadságolásoknak volt köszönhető. A hónap hátralevő részében a vállalat többször is újra elérte ezt az ütemet és továbbra is heti 6000 fölé ígérik a gyártási  augusztus végére.

A termelés során folyamatosan számolják fel a szűk keresztmetszeteket, így jelenleg pl. a karosszéria üzemben dolgoznak az ütem fokozásán. Egyik nap már több mint 800 autó készült itt, de még 1-2 hét mire tartósan megy ez a tempó. Valamikor jövő év elejére ígérik a heti 10.000-et.

A hatékonyság növelésére egy példa a legújabb, 4-es számú végszerelő sor. A GA4 a cég udvarán, egy gyorsan összeszerelhető,könnyűfém szerkezetes, légkondicionált csarnokban kapott helyet és 3 hét alatt, meglévő alkatrészekből épült. Egyik megoldásának köszönhetőn a 3-as sorhoz képest 220-zal kevesebb munkás kell. Az ilyen és ehhez hasonló innovációknak köszönhetően, a Model 3 eddigi súlyosan negatív profitrátája elérte a pozitív 3%-ot és a harmadik negyedévre 15%, az év végére pedig 20%-ra várható. Jövőre a cél 25%, kicsivel az S és az X alatt.

Gigafactory 3 és 4

Miközben Európa nyugati fele azért verseng, hogy náluk legyen a Gigafactory 4, a Tesla erről csak annyit árult el, hogy legkorábban ez év végén jelenthetik be a helyszínt.

Többet beszéltek viszont a 3-as számú gyárról, amely Shanghajban épül. A gyár természetesen egy fedél alatt fog mind autókat, mind aksikat gyártani, azonban az építkezés költségei legfeljebb csak a felére rúgnak majd az amerikai gyárénak – tehát 2-2,5 milliárd dollárt költenek majd rá, mégpedig kínai bankkölcsönökből.

A gyár kezdeti kapacitása évi 250.000 autó lesz, elsősorban a regionális piacra, majd ezt emelik félmillióra, megduplázva a cég teljes termelését nagyjából 2-3 éven belül. Az akkumulátor gyártás célja évi 50 GWh.

Autopilot

A konferenciahívásban hosszú perceket szenteltek az önvezetésnek is. Megtudtuk, hogy szeptemberre tervezik az új, v9 főverzió számú operációs rendszer bevezetését a Teslákra, amely többek között új funkciókat hoz majd az Autopilotnak is.

Végre hivatalosan is beszéltek a saját fejlesztésű chipjükről, amely az NVidia megoldását váltja majd jövőre. A processzort kifejezetten a Tesla mesterséges intelligenciájához fejlesztették házon belül. eredetileg az iparági legenda Jim Keller felügyelete alatt. Az eszköz teljesítménye elképesztő: másodpercenként 2000 HD képet tud majd elemezni, ami a jelenlegi hardver erejének tízszerese. Csak a perspektíva kedvéért, az Nvidia GPU-ja jelenleg a legfejlettebb ilyen eszköz, egy tízszeres teljesítmény ugrásért pedig a nagy rivális AMD térdre borulna.

Nvidia Drive PX 2. Forrás: Nvidia

Az új hardver már tesztelés alatt van, jelenleg  egy Model 3-ban validálják, eddig sikerrel. Jó hír még, hogy teljesen csereszabatos az Autopliot 2.0 számítógépével, így igény szerint percek alatt cserélhető a régebbi technika.

Tesla Energy

Végül ejtsünk pár szót az energia üzletágról is.

A Tesla ipari és otthoni akkumulátorai jelenleg a Model 3 áldozatául estek, mivel az egyik aksi gyártósort átállították az autós részleg szolgálataiba. Ez hamarosan változni fog, ugyanis egy hatalmas, 1 GWh-s projektet nyertek meg az amerikai PG&E áramszolgáltatónál. Összehasonlításul, az elmúlt 5 évben összesen adtak el ennyi ipari aksit, most pedig 9-12 hónap alatt szállítják le az új rendszert.

A napelemes üzletág híre, hogy a buffalói Gigafactory 2 már termeli az újfajta cserepeket és már több száz házra szerelték fel ezeket. Most már itt is pörög fel a termelés.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.