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
auto
2024. 04. 25. csütörtök

34 autógyártó vállalat közül a 34. helyen végzett a Tesla a Pied Piper amerikai piackutató intézet idei rangsorában, mely az autókereskedések hatékonysága, profittermelő képessége, és az alkalmazottak hozzáállása alapján értékeli az egyes gyártókat az Egyesült Államokban. A kutatás során országszerte 3466 vásárlót kért fel a Pied Piper 2017 júliusa és 2018 júniusa között, hogy 50 szempont alapján értékeljék a választott márkát, részletesen kitérve olyan kérdésekre, hogy például a kereskedésben dolgozók mennyire voltak segítőkészek, milyen információkkal szolgáltak az autókról, érdeklődtek-e afelől, hogy milyen módon fogja használni az autót a vásárló, mennyire követték az értékesítési procedúrát az alkalmazottak, és hogyan tudták rávenni az érdeklődőt a vásárlásra. A rangsor tehát tulajdonképpen arra próbál választ adni, hogy az autóvásárlás előtt álló személyek mennyire voltak elégedettek az adott gyártóval a kereskedésben tapasztaltak alapján, és a márka eladásaiban mekkora szerepet játszik a kereskedésben dolgozók munkája, azaz hány látogató sétál ki az üzletből egy új autóval a birtokában.

Forrás: Electrek

Felmerül viszont a kérdés, hogy érdemes-e ugyanazon szempontok alapján értékelni a kaliforniai villanyautó-gyártót, hiszen köztudott, hogy a Tesla a közvetett, kereskedések általi értékesítést elutasítva közvetlenül juttatja el a járművet a megrendelőhöz, s márkaboltjai sokkal inkább az érdeklődők felvilágosítása céljából üzemelnek, ezzel kivételt képezve a lista többi tagja között. Ez a számos államban tiltott értékesítési modell nem kevés nehézséget okoz a gyártónak, azonban az állandó jogi vita ellenére Elon Musk ragaszkodik ehhez a módszerhez, mondván az autókereskedéseknek nem érdekük ugyanakkora hangsúlyt fektetniük az elektromos autókra, mint hagyományos társaikra. A Tesla vezérigazgatója már 2012-ben kijelentette, hogy a márkakereskedéseiben dolgozó „termékspecialisták” feladata nem a betévedők agresszív rábeszélése a vásárlásra, hanem az információ-nyújtás, hozzátéve, hogy borzasztó dolog a szolgáltatásból hasznot húzni:

„Ők nem megbízással vannak ott, és sosem fognak kényszeríteni a vásárlásra. A céljuk, és sikerük egyedüli mércéje az, hogy olyannyira élvezd a látogatás élményét, hogy várakozva gondolj a visszatérésre.”

Nem meglepő módon a Tesla 2016-ban is utolsó helyen végzett a rangsorban, ráadásul akkor a Pied Piper múzeumőrhöz hasonlította az „értékesítési szakembereket”, akik csak akkor szólalnak meg, ha kérdezik őket. Természetesen Elon Musk tökéletesen elégedett volt az utolsó hellyel.

Néhány pontot azért csak sikerült összekaparnia a Teslának is az idei közvélemény-kutatásban, annak köszönhetően, hogy néhány boltban „kiváló, segítőkész eladók” dolgoznak, valamint gyakran alkalmaznak vizuális segítséget a kérdések megválaszolásához – magyarázta a kutatóintézet. Nem nehéz belátni, hogy a Pied Piper rangsora a hagyományos értékesítési procedúrát vizsgálja, amibe a Tesla nem sorolható be. Honnan tudhatjuk például, hogy a Tesla kereskedéseiben dolgozók milyen mértékben járultak hozzá ahhoz, hogy valaki hazaérve megrendelt egy Model 3-ast, és hogyan értékelhetünk egy vállalatot a kereskedésekben értékesített autók száma alapján, ha nem kereskedésen keresztül történik az eladás? A Tesla odabiggyesztése a 34. helyre sokak számára azt az üzenetet hordozhatja, hogy a vállalat menthetetlen az autó-értékesítésben, akik pedig még a rangsor mögötti vizsgálati módszereket sem látják át, azok szemében ez egy újabb bizonyíték, hogy a Tesla minden más autógyártó mögött kullog a sorban.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.