Családi utazás Nissan LEAF-fel

Jó látni, hogy a frissen elektromos autóra váltók is milyen gyorsan ráéreznek az elektromobilitás ízére. Általánosan jellemző, hogy aki egyszer átül, az hallani sem akar többet a rezonáló, hangos és környezetszennyező autókról. Hudák Bálint beszámolja következik:

Családdal a Balaton körül

Gyorsabb vagy sem! Mit se számít!

Azzal kezdeném talán, hogy baromira nem szeretem mikor azzal jönnek akik nem is értik ezt az egész villany autózást, hogy „Nah, majd többet áll a töltőn, mint gurul…” Ez akaszt ki a legjobban!

Hát nem!

A munkámból kifolyólag sokszor látogatok meg partnereket az országban sokfelé! Amikor csak tehetem a családdal megyek, legalább addig is együtt vagyunk (egy 2 éves kis csaj és egy 7 éves rosszcsont fiú). Mindezt megfejeltem azzal, hogy átültem egy nem akármilyen családi egyterűből egy új LEAF-be! Nem bántam meg az már biztos!

Talán azzal kezdeném, ami a legfontosabb, hogy elég gyors-e vagy sem! Nos annak aki A-B útvonalon (hatótávon jóval kívül eső távolság) akar minél gyorsabban eljutni, annak lehet, hogy lassabb, mivel tölteni meg kell álljon! Mindannyian tudjuk, hogy valamit áldozni kell vagy az élményért, vagy a gazdaságosságért vagy a környezettudatosságért! Azért az esetek 99,99%-ban egy LEAF is bőven elég! Íme egy példa:

Nem csak útközben, de otthon is praktikus az AGT Combo

Bajáról Veszprémbe vezetett az utam két partnerhez is, gondoltam állatkertezünk egyet a két találkozó után a gyerekekkel. Fel is pakoltam! Meg kell jegyezzem, hogy a LEAF azért egy jól pakolható autó és elég a csomagtartója sok mindenre! Benne a két gyári töltő és egy AGT Combo is, hátha valahol akad egy ötpólusú ipari aljzat is a végállomáson, ami jóval Veszprém után volt! Babakocsi és minden motyó, amit a gondos feleségem ilyenkor bepakol. Nem is tudom olykor, hogy tudja-e hány napra megyünk, mert annyi cuccot pakol. 🙂

Kimondottan tágas a LEAF csomagtere

290 km hatótávval indultunk hét óra tájban. Szépen tartotta is a megtehető távolság csökkenését, egészen addig, amíg le nem szakadt az ég! Szó szerint! Nem is hittem a szememnek, de az esőben hosszú távon villanyautózás sok plusz energiába kerül! Szó szerint láttam, ahogy a hatótávból el tűnik hirtelen 10-12 %. Látványosan el tűnt 25 km! Nem estünk kétségbe, mert a cél csak 170 km elvileg és 2,5 óra út lett volna.

Indulás Bajáról

Volna! És itt jön a lényeg, hogy gyorsabb, vagy lassabb?! Bizony ugyanannyit álltam az út szélén bilivel, mint egy belső égésűvel! Aki családos, az tudja, hogy több száz km-t nem lehet egyben megtenni két gyerekkel! Mi 2 kényszer bili szünetet is tartottunk mire Veszprémbe értünk! Szóval többet álltunk odafelé bőven, mint a Veszprém, Jutasi úti villámtöltés! 🙂 De ez van, nekem nem esik nehezemre és a kislányom imádja a csendet és rezonancia mentességet! Hatalmasakat alszik a LEAF-ben! Folytattuk utunkat, ami közben, ha jól láttam a szakadó esőben egy békéscsabai EV társ is (egy Zoe) is fel tűnt. Innét is üdv neki! A gyerekek nagyon örülnek mindig, hogy ha zöld rendszámot látnak. Örülök is, hogy váltottunk és Ők már ebben nőnek fel! 10:10-re értünk a Jutasi úti CHADEMO-hoz. Igen, 3 óra volt az út! DE NEM AZÉRT MERT LASSAN MENTEM! Sőt, úgy vezettem, mint egy belső égésűvel, csak ugye két jókora nem tervezett pihenő lett útközben. És mint mondtam ugyanannyit álltam az út szélén a gyerekek szükségleteivel is! 🙂

EZT OLVASTAD MÁR?  Így kerüli el a baleseteket és ment akár életeket a Tesla robotpilótája
Érkezés Veszprémbe

A család vásárolni, az autó a töltőn! Sajnos a „figyelmetlen parkolók” mindenhol jelen vannak, de volt hely, a töltő meg szabad volt! Viszonylag gyorsan (kicsivel több, mint 20 perc) 32-ről 80% lett az akkuban, de mivel a család sehol, sorban álló várakozó sehol, ezért hagytam, mert Zalaszentgróti aznapi célállomásunkon nem volt semmilyen töltési lehetőség. Így hát hagytam feltöltődni amíg a család reggelizett és shoppingolt. 67 perc alatt 100% lett, de a család még sehol! Én vártam… ezúttal egy EV-ben nem egy belső égésűben! Szóval a mi életvitelünkben még egy villámtöltés se plusz idő! 🙂
Közben egy VW hibrid is befutott, amit nem nagyon láttam még. A klímával nyáron kb. 35km nem rossz azért tisztán elektromosan. Tetszett, de még mindig pöfög!

A veszprémi Jutasi úti villámtöltő jó helyen is van, gyors is volt és szép a környezet is! Azt nem tudom, hogy árnyékos-e, mert szakadt az eső. Összességében még kellene pár száz ilyen az országba és megoldódna minden probléma! (ChAdeMO, CCS, 22 kW AC).

Ami a RAPIDGATE dolgot illeti, nem tapasztalom továbbra se! 32-ről 100%-ra villámtöltve (úgy hogy előtte 170 km-t mentem vele) nem melegedett számottevően az akku. Hozzá tartozik, hogy otthonról úgy jöttem el, hogy 32 A AC-ről húztam le!

Kötelező programok és az állatkert (Amit mindenkinek ajánlok! Minden EV-st a parkolóban egy majdnem kész 2×22 kW-os AC vár! Viszont a babakocsit ne vigyétek, ha nem akartok 3 millió lépcsőn fel-le cipelni!) után megindultunk Zalaszentgrótra látogatóba. Végül is 258 km hatótávval indultunk neki a 89 km távnak, amit hozott is a kocsi. Mondjuk a szakadó esőt trópusi meleg váltotta! Most meg azért ment a klíma. Bár a légkondit elég jól használjuk, ugyanis a klímás és a nélküli táv között néhány km szokott csak lenni az eltérés. Mikor megérkeztünk volt pár órám a gyári EVSE-vel tölteni, de ez csak egy kis szemfényvesztés volt, mert 205 km-t mutatott miközben 258 km várt ránk. A szálláson sajnos nem volt semmilyen lehetőség a töltésre, de volt „B” terv. Ami eredetileg is! Ha már elmegyünk együtt és meg kerüljük a Balatont, akkor miért ne lógassuk bele a lábunkat?!

Másnap pokoli júliusi melegre ébredtünk! Gondoltam ez majd jól betesz, de a hőszivattyús klíma nem kért több áramot! Tette a dolgát, kevés energiáért cserébe. Mondjuk azt megfigyeltem, hogy menet közben jobban hűt elv az elektromos autóknál is jelen van, de ez logikus is. A reggeli kávé után irány Balatonszemes! Remélve, hogy egy szabad dugalj azért akad a pár óra AC töltésre, ami nekünk kell. Ráadásul időre kellet hazaérni mert vendégek voltunk 5-kor már Baján. De kicsit se volt bennem pánik, hogy hazaérünk vagy sem! Tele a Balaton gyors töltővel, mi meg mindegy hol napozunk… Végső eset a siófoki villám lett volna. De Szemesen szerencsénk volt! 105 Km maradt a kocsiban mire megérkeztünk. Csobbantunk, ebédeltünk, napoztunk 2 órát és ezalatt az idő alatt a Leaf szépen 36-84%-ra töltött. Jó lenne a 3 fázisú töltés, de az a jövő zenéje. A töltés közben egy cseppet se melegedett az akku a 34 fok ellenére se! Frissen barnulva és széles mosollyal indultunk haza Bajára. Csodák csodájára és a csendes utazásnak köszönhetően a gyerekek végig aludták az utat, úgyhogy senki nem látott Balatonszemes és Baja között egy zöld rendszámos zöld bilit az út szélén egy türelmet gyakorló apukával! 🙂

EZT OLVASTAD MÁR?  Gyorsulási verseny: gepárd vs Formula-E versenyautó
Normál hőmérsékletű 84%-ra töltött akkuval és 242 km-et hatótávval indultunk haza.

Teljesen időben haza értünk, még talán előbb is mint gondoltam. Végül is 502 km-t mentünk a két nap alatt, amibe egy egész hétvégi programcsomag, állatkert, balatoni fürdés is bele fért! Egy percet se vett el a feltöltés! Hatótáv para nélkül, rengeteg élménnyel körbe autóztuk a fél országot a családdal.
Lehet kétségekkel fogadni meg lehurrogni az e autózást és lehet szeretni! Mi szeretjük! Már a hazaúton azon gondolkodtam hova is megyünk legközelebb! Vagy valaki megérti és élvezi, nem pedig rá vágja, hogy lassú és bonyolult! Mert se lassabb nem volt, se nem bonyolult! Inkább élvezetes!

Bőven volt még tartalék, mikor hazaértünk.

51 km-t mutatott mikor feltettem otthon töltőre, hogy hétfő reggel visszatérjen a városi életbe, ahol nem pöfögve, fillérekből teszi a dolgát. Az már biztos, hogy nem csak városi autó! Ez a megítélés téves! Örülök, hogy váltottunk! Mentünk már nagyobb útra vele, de a hétvége erősített meg benne, hogy jó döntés volt elfelejteni a benzinkutakat és nem kell aggódni, hogy oda érünk-e bárhová! Egy biztos! Pont annyi időbe telt az utazásunk, mintha egy belső égésűvel lettünk volna! Bizony nem lassabb! És ez még csak valaminek a kezdete!

Elektromos autót használsz?