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
auto
2024. 04. 26. péntek

Peren kívüli egyezséget kötött Elon Musk a Tőzsdefelügyelettel!

elektromos autó

Nem akarunk a CNN babérjaira törni, nem szoktunk „rendkívüli híreket” közölni, de ezzel nem várhattunk hétfőig. Pár perccel ezelőtt, kevéssel szombat éjfél után jött ki a hír, miszerint Elon Musk egyezségre jutott az SEC-vel, az amerikai tőzsdefelügyelettel. Musk marad a Tesla CEO-ja, vezérigazgatója, de lemond a Chairman of the Board, azaz az igazgatótanács vezetői titulusáról. Ezek a legfontosabbak, a részletek alább.

Huhh

Azt hiszem már maga a hír szalagcíme láttán is hatalmas kő gördült le minden Tesla drukker, részvényes de talán a legtöbb villanyautós szívéről is. Nekem legalábbis ez volt az első reakcióm. A Tesla kétség kívül az elektromos forradalom zászlóshajója, Elon Musk pedig, nos, hogy a buta analógiát folytassam, a hadvezére. Akármi is lett volna a per vége, senkinek nem hiányzott az egész hercehurca és Damoklész kardja a cég felett.

A Tesla percekre van rendkívül fontos bejelentésektől: ha a hétfő és szerda között esedékes negyedéves gyártási és értékesítési adatok azt mutatják amit várunk, akkor eléggé valószínű, hogy végre megkezdte a cég a profit termelését és a saját lábán állva, minden eddiginél erősebben tud az új termékekre koncentrálni, beruházni, fejlődni. Arról nem is beszélve, hogy nagyon sokat gyengítene a vállalattal szembeni negatív kampányon, hiszen a legfőbb mantrát cáfolná meg, miszerint képtelenség nyereségesen villanyautót gyártani, illetve a Tesla üzleti modellje alkalmatlan rá.

Most ez, illetve a következő termékek, mint a kamion, a pick-up, no meg az új roadster a legfontosabbak. Nem egy bizonytalan kimenetelű, évekig húzódó per.

Elon Musk élete egy infografikára sűrítve. Forrás: Anna Vital / Visual Capitalist

A megállapodás

Ha valaki lemaradt volna az egész sztoriról, akkor itt olvashatja el a részleteket, most nem mennék újra bele. Annyit azonban meg kell ismételni, hogy állítólag csütörtök reggel már közel volt egy nagyon hasonló megállapodás, azonban azt akkor Musk igazságérzete nem vette be. Emberileg érthető, stratégiailag megkérdőjelezhető döntés volt. Szerencsére a Tesla vezére félre tudta tenni az egóját és nem lesz ember aki vitatná, bölcs döntést hozott.

Amit jelenleg tudni lehet az a következő:

  • Elon Musk 45 napon belül le kell, hogy mondjon a Teslánál betöltött Chairman of the Board, azaz Igazgatótanácsi Elnök pozíciójáról és 3 évig nem is pályázhatja meg újra.
  • Musk továbbra is a Tesla CEO-ja azaz vezérigazgatója marad. Ez a vállalat első számú vezetői pozíciója.
  • A Teslának ki kell nevezni két új független tagot a tanácsba és fel kell állítani egy csapatot amely Musk közösségi médiában tett bejegyzéseit ellenőrzi (magyarul előszűri).
  • Mind Musk mind a Tesla 20-20 millió dollár büntetést fizet. Előbbi azért mert felelőtlenül twitterezett, utóbbi pedig mert nem felügyelte ezt a kommunikációs csatornát megfelelően.
  • Sem Musk bűnössége sem ártatlansága nem kerül megállapításra.

Tesla gyár a kaliforniai Fremontban (forrás: insideevs.com)

Mit jelent mindez?

Röviden: a gyakorlatban szinte semmit.

Kicsit hosszabban kifejtve:

A Chief Executive Officer, azaz CEO, úgy is mint Vezérigazgató  a vállalat legfőbb döntéshozója. Tehát továbbra is Musk fogja irányítani a Tesla jövőjét és napi működését.

Mint minden tőzsdei cég, így a Tesla is rendelkezik egy igazgatótanáccsal. Ennek tagjait a részvényesek hagyják jóvá és, mint az ilyenkor szokásos, a cégen kívüli elismert üzletemberek vannak benne. A tanács a részvényesek érdekeit képviseli és természetesen megszabhatja a CEO munkáját, feladatkörét és elméletileg le is válthatja. Musk most ennek a tanácsnak az elnöki pozíciójáról mond le.

Csakhogy van egy csavar a történetben. Elon Musk ugyanis a Tesla legnagyobb részvényese is – 22% a tulajdonrésze. És az igazgatótanácsban ott van még öccse Kimbal is, aki szintén résztulajdonos. Szintén nagyobb részvénycsomaggal rendelkeznek Musk öreg harcostársai a Tesla CTO-ja, azaz Technológiai Igazgatója JB Straubel, és CFO-ja, azaz Pénzügyi Igazgatója Deepak Ahuja. Ahhoz, hogy egy olyan igazgatótanács álljon fel, amely egyszer a jövőben potenciálisan ki tudná rúgni Elon Musk CEO-t, így szinten csak elméleti eshetőség, hiszen Musknak csak további kb. 25% szavazatot kellene biztosítania, ellenlábasainak viszont 51-et.

Ami a megállapodás többi részét illeti, a pénzbírság aprópénz, a Twitter korlátozás/felügyelet, pedig, valljuk be, nem rossz hír.

Ha újabb fontos részletek derülnek ki, beszámolunk róla.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.