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
auto

Európába tart a Tesla Model 3

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

Bár érdekes nyomon követni, hogy halad a Tesla Model 3 gyártásának felfuttatása és az autók kiszállítása a tengeren túl, minket itt Európában mégiscsak az érdekelne, hogy mikor lesz elérhető az autó itt, az öreg kontinensen. Egyelőre hivatalosan csak annyit ígértek, hogy 2019-ben megkezdődnek a kiszállítások. Hmm, sovány vigasz. Most azonban némi fény van az alagút végén.

Felkészül Európa?

Bár nem annyira köztudott, de már ma is van pár Model 3 az Óperencián innen, azonban ezek vagy privát importból származnak, vagy a versenytársak laborjaiban kötöttek ki. Már többször felmerült, hogy esetleg a Tesla saját maga is rója az utakat egy két  autóval, hogy leteszteljék az európai töltőhálózattal a kompatibilitást és elkezdjék a szervizek és boltok stábjának tréningjét. Bizonyíték azonban eddig legfeljebb közvetett volt. Legalább ekkora talány, hogy megkapja-e a CCS Combo töltőt az európai változat, de eddig ezen a téren is csak találgatások vannak. Igen a Tesla tagja a CCS konzorciumnak és igen, Kína kedvéért például az ottani autókra rákerült a helyi töltőcsatlakozó is és igen, alapvetően az Európai CCS (AC) csatlakozóval már most is kompatibilisek az itteni Teslák, a Combóhoz pedig „csak” 2 extra csatlakozó kellene alulra (meg ismernie kellene a protokollt). De biztosat senki nem tud, csak találgat.

Az első fecskék? Forrás: Twitter/Model 3 VINs

Most viszont a Model 3 VINs Twitter fiók üzemeltetői felfigyeltek rá, hogy a vállalat beregisztrált 7 darab európai konfigurációjú 3-ast. Ezt az alvázszám betűkódjának visszafejtéséből olvasták ki. Ez elméletben azt jelentené, hogy hamarosan gyártásba kerül 7 autó amit az európai piacra szánnak – tesztelni vagy oktatási célra -, ami elérhető közelségbe hozza az európai bevezetést. A képet kicsit árnyalja, hogy a Közel Keletre és Ausztráliába is ez a konfiguráció megy, de feltételezhető hogy Európa és Kína lesz a következő két régió, ahol elindul az autó forgalmazása.

36 ezer négyzetméter

Ami különösen hitelt ad a fenti gondolatmenetnek, az az, hogy a napokban más közvetett bizonyítékok is napvilágot láttak. Egy 36 ezer négyzetméteres komplexumot nehéz ugyanis elrejteni, pláne egy olyan kis országban mint Hollandia.

A jelenlegi tilburgi üzem. Igen, a tetején az ott mind napelem. Forrás: Dronestragam / Perception

A Tesal tilburgi központja sokak számára ismerős lehet, ugyanis itt zajlik az európai autók végszerelése. Annak érdekében, hogy ne kelljen vámot fizetni a Tesla nekünk szánt autóira, a gyártás valamekkora részének az EU-n belül kell történnie. Itt lép a képbe Tillburg, ahova az Európának szánt Model S-ek és X-ek akkumulátor csomag és kerekek nélkül érkeznek. Pontosabban a kaliforniai gyártás után lightosan szétszerelik a kocsit, hogy aztán itt újra összeszereljék. Teljesen logikus… Jó, mondjuk az EUs homologizációt is megcsinálják a hollandoknál.

Az új Tesla komplexum. Forrás: Teslarati / Twitter/ Hans Noordsij

Az eddig is tiszta sor volt, hogy a jelenlegi tilburgi üzem nem lesz képes a Model 3 fogadására, egyszerűen ez már nem fér bele. A napokban azonban egy szemfüles helyi Tesla fan, egy bizonyos Hans Noordsij, arra lett figyelmes, hogy kinőtt a semmiből egy új, 36 ezer négyzetméteres épületkomplexum, ami a táblák tanúsága szerint a Tesla használatában van. A cég természetesen nem kommentálta a felfedezést, így csak találgatni lehet, hogy alkatrész raktár, vagy összeszerelő üzem lesz. Egy biztos, mérget vehetünk rá, hogy a Model 3 áll a háttérben, hiszen a két idősebb testvér gyártása nem indokolja  a bővítést.

Még legalább 6 hónap

Bár új hivatalos információ továbbra sincs, szinte biztos, hogy még legalább 6 hónap mire megkezdődik a kis Tesla szállítása Európába. Persze akár az is megeshet, hogy már év elején elindul az export, amikor is a drágább verziókra éhes amerikai előrendelések nagy része már ki lett elégítve és megkezdődik a 35 ezer dolláros alapmodell forgalmazása az USA-ban. Ekkor ugyanis kifejezetten jót tenne a vállalat pénzügyi mutatóinak, ha újabb piacokra lépne be a drágább verzió, ezzel maximalizálva a nyereséget.

Nem, nem egy börtön udvara. Ez is a Tesla új tilburgi épülete. Forrás: Teslarati/ Twitter / Hans Noordsij

Persze sajnos pontosan ennyire benne van a pakliban, hogy az év közepéig kell várni az autó megjelenésére. Addig is, ahogy közeleg a forgalmazás megkezdése, remélhetőleg megtudjuk majd, hogy pontosan hány Euró lesz az autó itteni alapára és, hogy a tilburgi gyártással ki tudják-e kerülni az új keletű kereskedelmi háborúk okozta vámok kedvezőtlen hatását. A holland telephely ekkora fejlesztése viszont mindenképpen pozitív jel.

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.
Összehasonlítás