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
auto
2024. 12. 05. csütörtök
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

Ha csak a média fősodrának hírei alapján tájékozódik a kedves olvasó, könnyen lehet az az érzése, hogy az idegösszeroppanás szélén billegő Elon Musk, küszködő Teslájának végnapjait nézi éppen végig. Így aztán szinte borítékolható majd a sok pénzügyi és autós újságíró és elemző meglepődése a jövő héten, amikor nyilvánosságra kerülnek a kaliforniai gyártó 3. negyedéves gyártási és értékesítési adatai. Mi azonban szeretnénk, hogy a Villanyautósok olvasói ennél tájékozottabbak legyenek, ezért összegyűjtöttük azokat a szivárgó híreket és beszámolókat amik alapján már most borítékolható: ismét szédületes növekedést produkál a fremonti vállalat.

T-4 nap

Merthogy ahogy közeleg a negyedév vége, egyre egyértelműbb, hogy a Tesla minimum eléri, de az is lehet, hogy meghaladja a szeptember végére kitűzött céljait. Csak emlékeztetőül, már az előző hónapok adatai alapján megírtuk, hogy a Model 3 Júliusban maga mögé utasította az összes villanyautót az amerikai piacon, sőt az is egyértelművé vált, hogy a benzines versenytársak sincsenek biztonságban. Aztán jöttek az augusztusi becslések és a fölény egyre nyomasztóbb lett – több Model 3 fogyott mint a BMW teljes személyautó palettájából együtt (az USA-ban). Ekkor már az amerikai értékesítési számok személyautó kategóriájában is 5. lett a kis Tesla, úgy hogy a Top 10 többi szereplője mind a felébe, harmadába kerül. Ha teljes autóeladásokat nézzük (az SUV-k és pick-upok is beleszámítanak), akkor pedig a szintén figyelemreméltó 15. helyet szerezte meg.

Villanyautós rekord az amerikai újautó eladásokban: A Model 3 az 5. helyen. Forrás: CleanTechnica.com

Nos a szeptemberi számok egyelőre még nincsenek meg, hiszen még 4 gyártási munkanap van a hónapból, de minden jel arra mutat, hogy még több 3-as készült és kerül a napokban leszállításra mint Augusztusban. Ez egyben azt is jelenti, hogy a negyedévre vállalt 50-55 ezer közötti gyártási számot biztosan hozni fogja a cég, ha pedig hozzávesszük a Model S-et és X-et is, akkor 80 ezer fölé is kúszhat a mutató. Nézzük, mire alapozzuk ezt.

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

Lenyűgöző növekedés

Bár az előző negyedév végére elérték a heti 5 ezres darabszámot, az elmúlt 3 hónap nem újabb heti rekordok döntögetéséről, sokkal inkább a folyamat optimalizálásról szólt. Ahhoz, hogy a cég profitot termeljen, nem elég, ha „minden áron” érik el a kitűzött célokat. Ennek jegyében folyamatosan finomították a gyártási folyamatot mind Fremontban mind a Gigafactoryban. Utóbbiban a Panasonicnak kellett a vártnál gyorsabban fokozni a cellák gyártását. Két hónapja még az volt a hír, hogy 30%-kal akarják növelni a gyártást az év végéig,  a héten pedig már arról beszélt a japán cég autós üzletágának vezetője, hogy gyorsabban haladnak mint tervezték.

A termelés optimalizálása azt is jelentette, hogy nem folyamatosan, egy szinten haladt a gyártás, az Electrek információ szerint volt olyan hét, amikor csak 3100 kis Tesla készült, de volt olyan is, hogy egy nap alatt 800 Model 3-mal döntötték meg a napi rekordot, ami heti 5600-as gyártási tempónak felel meg.

A várakozások szerint 52.582 Model 3 készül vasárnap éjfélig. Forrás: TMC/Troy

Az oldal információit megerősíteni látszik, a legnagyobb Teslás fórum, a TMC egyik adat-gurujának számítása. A vásárlók által szolgáltatott alvázszámok, illetve a hivatalos regisztrációs adatok elemzésével az előző két negyedévben 98,4, illetve 96 százalékos pontossággal becsülte meg Troy a Tesla gyártási adatait, így nyugodtan vehetjük irányadónak mostani számításait is. Eszerint a hét végéig nagyjából 52,5 ezer kis Tesla gördül le a gyártósorról a 3. negyedév során. Ha azt nézzük, hogy eddig mindig 2-4 százalékkal alábecsülte a valós számokat és 1% nagyjából 520 autót jelent, akkor az sem kizárt, hogy elérik a terv felső határát.

Akárhogy is alakulnak a végső számok – pár száz autó ide vagy oda – érdemes felhívni a figyelmet arra, hogy milyen félelmetes ütemben növekszik a termelés. Az alábbi grafikon önmagáért beszél, azt pedig már csak halkan jegyezném meg, hogy várhatóan októberben kigurul a gyárból a 100 ezredik Model 3.

Így alakultak a Tesla gyártási adatai az elmúlt negyedévekben. 2018 Q3 egyelőre csak becslés. Forrás: TMC/Troy

Logisztikai Pokol

Mindenki ismeri Elon Musk híres-hírhedt mondását, miszerint a Model 3 első pár hónapja maga volt a „gyártási pokol”. Nos, mint a fenti számokból látjuk, ezen már túl vagyunk, azonban most a kiszállítások logisztikája került a figyelem központjába. Musk egy friss Twitter üzenetében úgy fogalmazott, hogy a gyártási pokolból, most a kiszállítások logisztikai poklába léptek, de ez a probléma sokkal könnyebben orvosolható. Még, ha olyan unortodox lépésekre is kényszerülnek, mint, hogy a saját autó trélereiket kezdik megépíteni, mert annyira nincs elég kapacitás.

A Tesla fremonti központjának várója – itt adják át az autókat a San Francisco környéki tulajdonosoknak. Forrás: Reddit/dynamyte43

A különböző Teslás fórumokon olvasható beszámolók szerint egyébként némely forgalmasabb Tesla boltban elég nagy a tömeg és hosszú a várakozási idő. Több üzlet 12 órában van nyitva, de olyan is akad Kanadában amelyik este 10-ig  fogadja az újdonsült Model 3 tulajokat. Az InsideEVs információi szerint csak ezen a héten 7000 Model 3 átadására készülnek San Francisco környékén és a fórumok tanúsága szerint az ország több Tesla boltjából, ha nem is ekkora, de helyi szinten rekordnak számító  céljaik vannak a hétre. Természetesen ezek nem leellenőrizhető források, inkább csak azért említem meg, mert az összes többi, valamivel hitelesebb adattal egybevág, tehát jó eséllyel valósnak mondható.

Ha már a Teslás fórumokat és a rajongókat, tulajdonosokat említjük, érdekes adalék, hogy voltak akik Twitteren ajánlották fel a segítségüket Musknak erre a hétre, amit a Tesla vezér szívesen fogadott. Azóta már élménybeszámolókat is lehet olvasni a neten olyanoktól, akik hétvégén leugrottak a Tesla boltba kisegíteni. Természetesen nem az értékesítő kollégák munkáját vették át, de mint jelenlegi Tesla tulajdonosok, sokat beszélgettek a várakozó ügyfelekkel, és igyekeztek minél több kérdést megválaszolni az autókkal kapcsolatban, miközben a Tesla alkalmazottai a papírmunkával foglalatoskodtak.

Tesla tulajok ajánlják fel a segítségüket a hajrában. Forrás: Twitter/Elon Musk

És, hogy mennyi kis Teslát sikerül így kiszállítani? Nos, simán lehet, hogy többet amennyit gyártottak. Ez azért lehetséges, mert az előző negyedév végén a Tesla igyekezett késleltetni a kiszállításokat, hogy kitolja a 200 ezres határ átlépését és ezzel 3 hónappal tovább legyen elérhető az amerikai vásárlóknak a villanyautós támogatás. Emiatt mindegyik autójukból a szokásosnál jóval több volt „kiszállítás alatt”, ezek az autók pedig a 3. negyedév során extra eladásokat generálnak.

A rendelkezésre álló adatok alapján elég jó becslésnek tűnik: akár 56 ezer Model 3 is gazdára találhatott a mostani negyedévben. Forrás: TMC/Troy

Tik-tak

A negyedév vége vészesen közeleg és mint oly sokszor, a Tesla versenyt fut az idővel. Az már biztos, hogy továbbra is bődületes iramban növekednek a gyártási és értékesítési darabszámok – mármint ami a Model 3-at illeti. Ismét több mint 100% lesz a növekedés negyedévről negyedévre. Az S és az X továbbra is jól halad a gyártási kapacitás maximumát jelentő évi 100 ezer darab felé és az előző negyedévhez képest itt is ugrás várható. Akkor, az amerikai támogatási rendszer miatt mesterségesen vissza voltak fogva a kiszállítások és ezt Európa és Ázsia csak részben kompenzálta. Most a visszatartott autók itt is kellemesen megdobják majd az eredményeket.

Ilyen konvojok lepték el az Egyesült Államokat ez elmúlt pár hétben. Ők éppen Oregonban járnak. Forrás: Twitter/Jason Lewis

A hivatalos számokat Október 1-3 között tudjuk meg – én Október 2-re tippelek, és természetesen vagy a tőzsdei kereskedés előtt, vagy után adják majd ki az adatokat. Ez a negyedév talán a vállalat elmúlt pár évének legfontosabbja, hiszen ha elkezdődik a profit termelése az alapvetően fogja megváltoztatni a befektetői, az elemzői és média-hangulatot is a cég körül. Ha 50-52 ezer Model 3-as és 25 ezer S/X fölött leszünk, akkor valószínűleg elérhető a cél – de erről biztosat majd csak November elején tudunk meg amikor kijön a pénzügyi jelentés is. A negyedév során leszállított sok összkerékhajtású (AWD) és Performance Model 3 biztosan segít majd ebben, hiszen ezeken az autókon vastagon van nyereség.

Természetesen mind a két bejelentésről beszámolunk a Villanyautósok hasábjain.

Game Changer modellek anno és most – Ford Model T és Tesla Model 3. Forrás: Reddit/verix11

Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, Tibor, Szöcske vagy Balázs ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást.

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.