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
auto
2024. 04. 26. péntek

Sajnos nem csak az Egyesült Államokban, hanem a világ minden táján találkozhatunk olyan emberekkel, akik szerint az elektromos autók a kisfiúk játékszerei, míg az igazai férfiak a dübörgő V8-as „zenéjére” nyomják tövig a gázpedált egy izomautóban. Volt is nagy meglepetés és felháborodás, mikor a Ford bejelentette, hogy a férfiasság jelképének számító, bálványként imádott Mustang vonalait felhasználva épít egy tisztán villanymeghajtású terepjárót, ráadásul azt Mach 1-ként, az 1968-ban bemutatott klasszikus álomautóról akarja elnevezni. Ha van még egy autómodell, mely a hagyományos meghajtás szent és sérthetetlen képviselőjének számít, az a Chevrolet Camaro, amely nélkül aligha létezik autóversenyzős hollywoodi filmsiker. A ‘60-as évek óta gyártott, azóta számos modellváltozatban megjelenő izomautóhoz több sebességrekord is fűződik, így nem véletlen, hogy gyakorta fordul meg a gyorsulási pályákon csikorgó gumikkal szórakoztatva a közönséget. A motorhang és a benzinszag megszállottjainak azonban érdemes lesz egy darabig elkerülni a hírportálokat, ugyanis a General Motors úgy döntött, hogy demonstrálja kipufogógáz-mentes gyorsulási verseny elképzeléseit, és a Hancock-kal, valamint a Lane Racing-gel közösen megalkotta az aszfalt új királyát a Chevrolet eCOPO képében.

Kereken 50 évvel azután, hogy a GM bemutatta az eredeti Camaro COPO-t a maga 427 köbhüvelykes, akkoriban technológiai remekműnek számító motorjával, a jármű most a modern kor hajtásláncát hordozva tért vissza, ámbár azért egy 69 darabos kis sorozat benzines meghajtással is készül belőle. A villanyautó egy 700 lóerős elektromotort kapott közel 810 Nm nyomatékkal, ami a gyáriak szerint elég arra, hogy a negyedmérföldes sprintet 9 másodperc alatt lefussa, azaz a Tesla Model S P100D-nél is gyorsabban, habár ez csupán becslés, valós próbára még nem került sor. Az akkumulátor legfontosabb tulajdonsága a 800 voltos rendszer, aminek hála az aksi villámgyorsan feltölthető két futam között. Az eCOPO a november 2-ig tartó Las Vegas-i SEMA Show-n látható élőben, és bár sorozatgyártásról egyelőre nem esett szó, némi bizakodásra adhat okot, hogy pletykák keringenek egy elektromos Camaro-ról a GM által a következő 5 évre ígért 20 új villanyautó között. Könnyen lehet tehát, hogy e vadító koncepció csupán egy újabb greenwashing produkció az amerikaiaktól, de tekintsünk rá inkább egy üzenetként a világ számára, hogy előbb-utóbb minden jármű áldozatul esik az elektromos meghajtás hódításának.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.