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
auto
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

Új kedvezménycsomag bevezetésével támogatja az elektromos autók terjedését az osztrák kormányzat, mely amellett, hogy engedélyezi a zéró emissziós járművek számára a buszsáv használatát, és felszólítja az önkormányzatokat az ingyenes parkolásra való rábólintásra, egy egészen egyedülálló engedménnyel is bátorítja a fogyasztókat a villanyautózásra. Adott feltételek mellett ugyanis a tisztán elektromos meghajtású járművekre más sebességkorlátozás fog vonatkozni az autópályán, mint a belsőégésű motorral felszerelt autókra. Néhány kivétellel jelenleg 130 km/h a megengedett maximális sebesség Ausztria autópályáin, ám miután a döntéshozók felismerték a közlekedésből fakadó légszennyezés kritikus mértékét, a nagyvárosok környékén úgynevezett IG-L (Immissionsschutzgesetzes-Luft) zónákat alakítottak ki a sztrádákon, ahol szmogriadó esetén csupán 100 km/h-s sebességgel lehet hasítani, hiszen az alacsonyabb sebesség kevesebb nitrogén-oxidokat, és szálló port eredményez. A 2002-ben bevezetett IG-L rendszerre érdemes odafigyelni, hiszen jóllehet egy 20 km/h-s sebességtúllépés esetén nagyjából 35 eurós bírságra számíthatunk az osztrák utakon, a határértéknél magasabb légszennyezettség idején ezeken a szakaszokon egy több mint 2000 eurós csekkel is szembe találhatjuk magunkat, környezetvédelmi bűncselekmény jogcíme alatt. Az új rendelet szerint viszont a villanyautóval közlekedőknek nem kell majd figyelembe venni a korlátozást, azaz az összesen közel 440 kilométernyi IG-L szakaszon 30 km/h-val gyorsabban haladhatnak benzines és dízeles autót vezető társaiknál, hiszen villanyhajtású autóhoz semekkora tempó és fogyasztás mellett sem tartozik kipufogógáz. A kezdeményezés ennek megfelelően nem vonatkozik a plug-in hibrid, és egyéb nem teljesen elektromos modellekre.

Forrás: Urban Access Regulations

Az ország 2030-as klíma- és energiastratégiájában megfogalmazottak szerint a közlekedési szektorból származó szén-dioxid kibocsátásnak körülbelül 7,2 millió tonnával kell csökkennie, amihez elengedhetetlen az elektromobilitás népszerűsítése. Elisabeth Köstinger, Ausztria fenntarthatósági minisztere elmondta, hogy egy ilyen célkitűzés megvalósításához gyökeres változás szükséges a mobilitásban, amit viszont nem tiltásokkal kell kivívni, hanem kedvezményekkel. A magasabb sebességhatár is csupán egyike lesz annak a számos előnynek, ami miatt a vásárlók inkább egy tisztán elektromos járművet visznek haza a hagyományos helyett.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.