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
auto
2024. 04. 26. péntek

A lítium-ionos Powerwall akkumulátort azok számára fejlesztette ki a Tesla, akik otthon, a tetőre szerelt napelemekkel megtermelt energiát el szeretnék tárolni, hogy azt később vagy fel tudják használni, vagy fel tudják tölteni a hálózatba, amikor arra éppen ott nagy szükség van. A háztartási energiatárolás kimondottan jól jön olyan térségekben is, ahol az extrém időjárási viszonyok gyakran megakadályozzák a zavartalan villamosenergia-ellátást – egy áprilisi viharban például csak annak a Puerto Rico-i lakosnak maradtak égve a lámpái, aki egy Powerwall berendezésben tartotta az aznap általa megtermelt és fel nem használt elektromosságot. Két nyugat-ausztráliai energetikai vállalat azonban most egy egyedülálló projekttel állt elő: a Tesla otthoni akkumulátora helyett az ipari energiatárolásnál használt, jóval nagyobb Powerpack berendezését vitték a háztartásokhoz, egyfajta közösségi energiatároló megoldást létrehozva. A Powerbank névre keresztelt 105 kW/420 kWh-s, egy Powerpack és inverterekből álló akkumulátor-rendszer célja nem más, mint letesztelni, megfelelő alternatívát nyújt-e a közösségi energiatárolás az egyéni helyett. A Western Power és a Synergy csapata Mandurah városában állította fel a berendezést Nyugat-Ausztráliában, ahol 52 napelemes háztartás osztozik majd rajta a következő két évben. A két vállalat elmondása szerint a kísérleti projekt iránt érdeklődő háztartások felkutatása már múlt hónapban megkezdődött, az indítást azonban csak jövő évre tervezték, hogy biztosan legyen elég résztvevő. A kínált lehetőséggel azonban olyan sokan akartak élni, hogy három hónappal az ütemterv előtt be is kapcsolták az akkumulátort.

Az ausztrál állam kormánya egy hivatalos közleményben tájékoztatta a lakosságot a projektről, melyből az is kiderül, hogy a 24 hónapos pilot projekt résztvevőinek napi 1 dollárba kerül 8 kWh energia eltárolása, mely a maximális egy főre jutó kapacitás naponta. Ez annyit jelent, hogy minden kWh energiáért, mely az akkumulátorba kerül, 0,125 dollárt kell fizetniük a résztvevőknek, miközben az elektromosság állami átlagára 0,283 kWh. Kíváncsian várjuk, hogy milyen eredményeket hoz az ausztrálok közösségi megoldása, de könnyen lehet, hogy egy újabb sikertörténetnek nézünk elébe a szigetország megújuló energiaforrásainak akkumulátorral való összekapcsolását illetően.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.