Bezár 5 gyárat és elbocsát majd 15 ezer munkatársat a legnagyobb amerikai autógyártó, a General Motors (GM). A rossz híreknek ezzel nincs vége, mivel azt is bejelentették, hogy jövő márciusban leállítják a kint Chevrolet Volt, Európában (régebben) Opel Ampera néven forgalmazott plugin hibrid gyártását is. Azt ígérik a megspórolt pénzt tisztán elektromos és önvezető autók gyártásába fektetik. A detroiti óriás A GM-et talán nem kell idehaza sem különösebben bemutatni, még ha itthon ilyen márkanéven soha nem is forgalmazták autóikat. A 110 éves cég a világ egyik legnagyobb vállalata, mintegy 180 ezer alkalmazottal és évi közel 10 millió eladott autóval és jelenleg többek között a GMC, Chevrolet, Buick és Cadillac márkák, valamint pár kínai embléma tartoznak hozzá. Sajnos azonban a cég 146 milliárd dolláros árbevétel mellett is majd 4 milliárdos veszteséget termelt tavaly – ez először fordult elő a vállalat 2009-es csődje óta. Akkoriban a cég négy év alatt mintegy 80 milliárd dollár veszteséget hozott össze és csak egy csődvédelmi eljárással és az amerikai adófizetők 10 milliárd dollárjával sikerült megmenteni. GM akkumulátor gyár Brownstownban (fotó: AutoBlog) Most talán nem ekkora a baj, hiszen az idei év első 3 negyedéve újra pozitív mérleget mutat, de ennek részben az is volt az ára, hogy tavaly év végén megváltlak az Opel/Vauxhall márkáktól. Most ismét fájdalmas lépésekre készülnek. A szükséges rossz A nagyvállalatok, különösen az egykor piacvezető nagy régi cégek, anyagi nehézségeinek, csődjének gyakran az az oka, hogy a vezetőség nem meri meglépni a nehéz, fájdalmas, de szükséges lépéseket. A cég az évek, évtizedek alatt hatalmasra nő, sok veszteséges üzletágat, gyárat halmoz fel, de ezeket ilyen-olyan politikai okokból nem lehet megszüntetni. Úgy néz ki Mary Barra, a GM első számú vezetője pontosan tudja ezt és van bátorsága is hozzá, hogy lépjen. Az egyik ilyen lépés a veszteséges európai márkák eladása volt tavaly, most pedig folytatódnak a reformok 1 kanadai és 4 amerikai gyáregység bezárásával és 15 ezer ember elbocsátásával. Az áldozatok között van az a Chevrolet Volt is, amit mi itthon Opel Amperaként ismerünk és ami az egyik legnagyobb elektromos hatótávú hibrid volt a piacon. 8 év alatt olyan 160 ezer fogyott belőle. Csak a félreértések elkerülése végett, a Bolt (Ampera-e) egyelőre gyártásban marad, bár nem valószínű, hogy az Opel eladása után sokat látunk belőle Európában. Az adatok forrása: carsalesbase.com és InsideEVs.com Elektromos jövő A GM a VW-hez hasonlóan 1 éve nagy elektromos offenzívát jelentett be. A vállalat közleménye szerint, a Bolt/Ampera modellt még további 2 villanyos követ a platformon – ezeknek egyébként már csak fél évük van a megjelenésig az eredeti tervek szerint, úgyhogy reméljük hamarosan kapunk felőlük életjelet. A 2017 novemberi prezentáció szerint további 18 villanyautó várható még 5 éven belül, bár ezek előfeltétele részben egy jövőbeni olcsóbb cella előállítása. Most azt ígérik, a fenti költségcsökkentésnek hála megduplázzák a villanyos és önvezető befektetéseiket. Kíváncsian várjuk a részleteket és a ténylegesen megvásárolható autókat – még ha ezek Európába valószínűleg hivatalosan nem is jutnak el. Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!