Hihetetlen elektromos pickupot mutatott be egy start-up

A Rivian Automotive 2009 óta szép csendben fejlesztgeti elektromos technológiáját, és dolgozik azon, hogy megteremtse a körülményeket a járművei sorozatgyártásához. Az MIT egykori hallgatója, RJ Scaringe által alapított start-up vállalatról megjelenő eddigi legfontosabb hír az volt, mikor egy elhagyott Mitsubishi gyárat vásárolt meg azzal a céllal, hogy több százezer tisztán elektromos gépkocsit termelhessen az Illinois állambeli létesítményben. Az elmúlt hónapokban aztán már fel-felvillant a Rivian név a hírportálokon, miután a csapat beharangozta, hogy hamarosan elkészül első autója, egy elektromos pickup, mely az egész amerikai autópiacot gyökerestül felforgatja. Számos start-up vállalat állt már elő hasonlóan ambiciózus tervekkel, ám a Rivian R1T nevű platós kocsi két okból is kitüntetett figyelmet kapott: egyrészt, mert a Tesla is éppen egy zéró emissziós pickupon dolgozik, miközben a hagyományos nagy autógyártóknak eszük ágában sincsen a legjövedelmezőbb szegmensüket elektromosítani, másrészt pedig mert a vállalat olyan specifikációkat hirdetett meg, melyek enyhén szólva is hihetetlennek tűntek. Az amerikai csapat most hivatalosan is bemutatta a kocsit, és mindenki számára világossá tette, hogy bizony egyáltalán nem viccel, ha egy jól használható villanyos platós kell a népnek.

Az R1T alapját az autógyártók által mostanában gyakorta használt gördeszka alakú alváz biztosítja, amit a Rivian négy darab 147 kW-os villanymotorral turbózott fel. Ezek együttesen 562 kW-tal, azaz közel 750 lóerős teljesítménnyel, és 14 000 Nm-rel szakítják szét az aszfaltot a kerekek alatt, ám az összteljesítmény konfigurálható, így akár 300 kW-ra is levehető. A brutális erő és az elektromos hajtáslánc jelenléte azt eredményezi, hogy gyorsulásnál sem hagy minket cserben az autó, így specifikációtól függően akár 3,2 és 4,9 másodperc alatt is letudhatunk egy százas sprintet. Egy ekkora monstrum, mely főleg vontatáskor válik az ember legjobb barátjává, nem mehet sehova elégséges méretű akkumulátor nélkül. A Rivian gondolt a különböző igényű fogyasztókra, és három akkukapacitással kínálja autóját. A legkisebb aksi 105 kWh-s, ami a fejlesztők elmondása szerint 370 kilométer feletti hatótávra képes, a közepes 135 kWh elektromosságot tud eltárolni, amivel közel 500 kilométert tud megtenni a pickup, a legnagyobb pedig 180 kWh-s, ami már majdnem 650 kilométernyi töltés nélküli kocsikázással tesz minket boldoggá. A villámtöltőkön 160 kW-os töltési sebességet érhetünk el, Level 2-es töltés esetén pedig egy 11 kW-os fedélzeti töltő áll rendelkezésünkre.

Az 5,475 méter hosszú és 2,015 méter széles pickup öt személy számára biztosít kényelmes utazási lehetőséget, ám a tervezők ügyeltek rá, hogy bőven legyen hely mindenféle nagy méretű eszköz elpakolására a platón kívül is. Az autó elejében egy 330 literes csomagtartó várja a cuccainkat, a hátsó kerekek előtt pedig egy 350 literes zárható „alagút” is végigfut keresztbe a kocsin, ahova horgászbotot, síléceket, golfütőket, vagy egy összecsukható elektromos rollert is könnyedén elhelyezhetünk. Az R1T összesen nagyjából 800 kilogramm cuccot képes cipelni számunkra, de ha úgy érezzük, hogy inkább egy lakókocsit vinnénk a nyaralásra, akkor egészen 5000 kilogrammig bármit elvontathatunk az elektromos masinával. Természetesen az autónak egy alapos dagonyától sem lesz baja:

Ha mindez nem elég, a Rivian pickupja nem csupán erős, hanem okos is. A számos szenzornak és kamerának köszönhetően Level 3-as önvezetés segíti az utazást, azaz az autópályán nem muszáj szorongatnunk a kormányt, de azért érdemes továbbra is az útra figyelni. A start-up azt is elárulta, hogy a Teslához hasonlóan over-the-air frissítésekkel fogja naprakészen tartani a szoftvert, hogy a lehető legmagasabb digitális élményben legyen részük a vásárlóknak.

EZT OLVASTAD MÁR?  Itt az első vázlatrajz a Ford Mustang-alapú villanyautójához

A legelső darabok a tervek szerint 2020 második felében jutnak el megrendelőikhez, ám a Rivian először a drágább változattal, azaz a 180 kWh-s akkupakkossal kezdi a gyártást. A legolcsóbb verzió nagyjából egy évvel későbbre várható. Na de mennyibe kerül ez a teljesen elektromos, high-tech bestia? Indulóáron 69 000 dollárért, átszámítva körülbelül 20 millió forintért juthatunk hozzá állami és szövetségi támogatás nélkül egy visszatérítendő 1000 dolláros foglaló kifizetése után. Ez ugyan nem versenyképes a 25-35 000 dolláros pickupokkal az Egyesült Államokban, ám a felső kategóriás, full extrás  járművekkel már közel egy árban van. És persze ne feledkezzünk meg arról sem, hogy mennyi üzemanyagot zabál egy ekkora terepjáró.

Elektromos autót használsz?