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
auto
2024. 04. 26. péntek

Méregdrága népautó, avagy megéri-e az árát a Model 3? – Második rész: benzingőzben

elektromos autó

Hogy a Model 3 megéri-e az árát, az egy sokkal összetettebb kérdés, mint elsőre gondolnánk és nyilván érzelmektől, elkötelezettségektől sem mentes. Amikor mégis nekiálltam, hogy megpróbáljak választ találni, hamar rájöttem, hogy egy cikkbe ez egyszerűen nem fér bele. Ezért háromrészes sorozatunk első részében megpróbáltam a kiindulási pontot tisztába tenni, ebben a másodikban a belsőégésű versenytársakkal fogom összehasonlítani, a záró részben pedig a ma kapható villanyautók között keressük majd a helyét.

Nem is prémium

Gyakori vitatéma a Teslával kapcsolatban, hogy vajon prémium autónak számítanak-e a modelljei. Persze, hogy mi a „prémium” definíciója, az eléggé szubjektív. Mégis a legtöbb embernek gusztusos, kézzel varrott bőr kárpit, igazi fa berakások, megannyi extravagáns extra felszerelés jut az eszébe. Ezek közül van sok, ami a Teslákba nem is rendelhető.

Van ebben is logika, de az elmélet az ellenkező irányba is működik. Van egy vásárlói réteg, akit már ezek a dolgok nem hatnak meg, ha cserébe az autó állandóan zúg, vibrál és gyorsuláskor meg kell várni amíg a fordulatszám megengedi a váltást, elhagyjuk a turbó lyukat, aztán be kell állnunk a benzinkútra, hogy otthagyjunk egy vagyont. Arról már nem is beszélve, hogy milyen prémium autó az, ahol megannyi archaikus kapcsoló funkcióját kell megtanulni, a szoftver csak szervizben frissíthető,  soha nem kapunk hozzá új funkciókat és nem vár minket minden reggel tele tankkal? Esetleg még a garázsból sem gurul ki elénk, hanem nekünk kell bepréselni magunkat a gyerek biciklije mellett a vezetőülésre és a téli reggelen 10 percig még látszik a leheletünk is az előmelegítés nélküli autóban.

Szóval vásárlói igény van ilyen is meg olyan is, a piac pedig majd eldönti valami megér-e annyi pénzt. Ha nekem van 100 ezer dollárom (egy közepes budapesti lakás ára), amiből vehetnék 7-es BMW-t, vagy S Mercit is, de én egy Model S-t veszek, akkor az igazolja, hogy megállja a helyét a Tesla. Márpedig már több mint 250 ezer ember a Model S mellett szavazott. Ahogy olyan 115 ezer vásárló 3-as BMW vagy A4-es Audi helyett Model 3-at vett, további 300 ezer pedig harmadik éve vár, hogy átvehesse az autóját. Ha a kis Tesla csak egy Toyota Corolla színvonalát hozná, mégis ki fizetné ki érte egy C Merci árát? Szerintem ebben a kérdésben az amerikai piac már szavazott, most Európán a sor.

Mission Impossible

Rendben, de ha a fentieket el is fogadjuk és azt mondjuk a Model 3-nak az Audi A4/A5, BMW 3/4 és a Mercedes C osztály a versenytársa, a pontos összehasonlítás szinte akkor is lehetetlen. Az Audi A4-es családjának brossúrája például 46 oldalon át (!) sorolja a különböző változatok és az ahhoz rendelhető extrák, illetve az ezeket kombináló csomagok sokaságát. Ezt már a BMW, vagy a Merci hasonló modelljeivel is egy doktori disszertációnak megfelelő tudományos kutatás összehasonlítani, nemhogy a Model 3 felszereltségével egybevetni.

Ráadásul az információkhoz hozzájutni sem egyszerű. A legtöbbet az Audi weboldalával küzdöttem – itt gyakorlatilag a csinos dizájn mögötti érdemi tartalom a nullához közelít. Nem tudom egy adott modell különböző motorizáltságú verzióit egymás mellett összehasonlítani, a paramétereket összevetni. Konfigurálni csak egy márkakereskedés kiválasztása után tudok, ráadásul pár modellt ki sem rak a cég a magyar honlapra, így pl. az A4 is megáll a 190 lóerős verziónál, összkerékmeghajtást csak dízelhez kérhetek, az S4 és RS modellek pedig sehol. Így itt a német oldalon kellett vadásznom, de ez sem volt egyszerű. A sportosabb kis Audikból már a legtöbbre nem vesznek fel rendelést az idén, ezért a cég nemes egyszerűséggel úgy döntött a konfigurátorból ki is veszi őket, így jövőbeli potenciális vásárló sem az árról, sem a felszereltségről nem tud tájékozódni. Még szerencse, hogy a Google talált nekem egy a német szerveren fent felejtett katalógust.

Audi A4 2018

A BMW oldala már egy kicsit barátságosabb volt, itt modellenként könnyen összehasonlíthattam a motorok közötti különbségeket. De sajnos a verziónkénti 3-4 felszereltségi szint (csomag) összehasonlítása itt sem volt lehetséges egymás mellett, ráadásul a konfigurátor nem volt a legintuitívabb. Például a felszereltségi szint /csomag hozzáadása után nem lépett magától tovább a következő pontokra, belső és külső extrák után meglepve tapasztaltam, hogy ismét van egy „csomagok” menü. Úgy látszik a felhasználói tesztelést (User Acceptance Testing) itt is csak hírből ismerik. Hogy lehet ezt jól is csinálni, azt a Merci oldala mutatta meg. Az oldal jól navigálható, informatív, össze tudok hasonlítani technikai paramétereket és felszereltségeket, bár azért a konfigurátorban a sok véletlenszerűen bedobott csomag között itt is elveszik az ember.

Egy biztos, egy az egyben nem lehet különböző márkák modelljeit és felszereltségi szintjeit megfeleltetni egymásnak.

Így egy választásom maradt, alapnak vettem a jelenleg rendelhető Model 3-at, felsoroltam a fellelhető extráit és megpróbáltam úgy felcicomázni a versenytársak modelljeit, hogy a lehető legtöbb paraméterben megegyezzenek. Természetesen ettől még a német benzinesekben simán lehetnek olyan extrák az árban foglalva, ami a Teslában nincs, de ez fordítva is igaz pár funkcióra.

Melyiket szeressem

Persze először el kellett döntenem, melyik motorizáltságú modelleket vetem össze. Először nézzük mi volt a kínálat és mit kell tudni a típusokról. A táblázatban nem szerepelnek a modellek speciális sport verziói, mint a Performance Tesla, az RS Audi, az M BMW és az AMG Merci, ezeket majd külön nézzük meg.

Az Audi S4 ára a nettó német Eurós árból, 324 forintos árfolyam, 27%-os áfa és a regisztrációs adó hozzáadásával lett kiszámolva. A benzinesek méretei és tömege a Teslához képest értendő.

Ami rögtön látszik, hogy a 3 német lejjebb tud menni árban a belépő modellel, igaz a teljesítményből is áldozniuk kell. Kíváncsian várjuk a fapados Model 3 felszereltségét, hogy összevethessük majd a legolcsóbb német prémiumokéval és ne felejtsük el, hogy ha a kis Teslához lesz másfél milliós támogatás, akkor tovább változik a kép. Ami pedig a spektrum másik végét illeti, a felső határnál a Tesla 2,5-4 millióval föléjük megy, ugyanakkor a kötelező Prémium Csomag elhagyásával később ez az olló majd csak a felére, az állami támogatással pedig szinte nullára csökkenhet. Majd az extrák elszámolásánál erre még visszatérünk.

A 2019-es 3-as BMW

A második érdekesség az autók súlya körül van: a nehéz aksi nélküli belsőégésűek akár 290 kiló súlyelőnyt is élvezhetnek a Teslához képest, de ez majd még érdekesen alakul, tessék figyelni! Ha pedig az autók méreteit nézzük, látjuk, hogy a kis Tesla hossza a C Mercivel egyezik, az Audinál és a BMW-nél 2-4 centivel rövidebb, ugyanakkor tengelytávja mindhárom benzines modellnél 3-6 centivel több. Ez jó előjel a lábhelynek. Az autók szélességénél, viszont nem árt tudnia az európai vásárlónak, hogy egy átlag német prémiumhoz képest még behajtott tükörrel is 9-12 centivel szélesebb a Model 3. Mondjuk az utasoknak belül ez biztosan jó, szűk parkolókban viszont problémás lehet. Mivel a Model 3 hagyományos szedán csomagtartóval rendelkezik, és a hátsó szélvédő nem nyílik a csomagtér ajtóval együtt, ezért itt a raktér kisebb. Ez volt az ára a csapott hátsó tetővonal mellett is jónak mondható fejtérnek, amit az üvegtető tesz lehetővé.

Most pedig csak az érdekesség kedvéért nézzük meg a super sport párosítást: Performance Tesla kontra RS, M és AMG:

Az RS Audi ára a német katalógus ár, magyar ÁFA és regisztrációs adó hozzáadásával.

Itt már sokkal kiegyenlítettebb a mezőny, sőt a Model 3 kifejezetten „jutányos” áron van, teljesítményben pedig mindegyik riválissal felveszi a versenyt. Mondjuk 24 millió oka van, hogy ez sem lesz népautó, de nem is azzal a céllal készül. Minden eladott Performance verzió segít közelebb hozni a belépő szintű 13 milliós Model 3-at, úgyhogy az erre várók nevében is köszönjük a jobb módúak „áldozatvállalását”!

A végső párosítás

És akkor elérkeztünk az utolsó összecsapáshoz, nézzük hogy teljesít a most kapható 20 milliós Long Range Tesla a németekkel szemben:

A BMW 3-as sorozatából a Grand Tursimo modellre esett a választás, mert a szedánból még egyelőre csak egy jóval gyengébb benzinmotor kapható.  Az Audinál megint német árakkal számoltam (1 EUR = 324 Ft), mivel az S4 itthon nincs a weboldalon. Az „igen” azt jelenti, hogy a felszereltség része.

Mint látszik, teljesítmény alapján elég jól sikerült a párosítás, így eléggé fair a felállás. Én értem, hogy mondjuk C Merci 9 milliótól kapható, de a 129 lóerős 2 kerék meghajtású alapmodellt nem célszerű összehasonlítani egy majd 3x erősebb, összkerekes Teslával. Ezért én az ár/teljesítmény szempont alapján raktam őket párba és ezután néztem meg, mit nyújtanak ennyi pénzért.

Érdekes megfigyelni, hogy a benzinesek súlyelőnye egycsapásra eltűnt. Ez leginkább annak köszönhető, hogy a belsőégésű autók összkerékmeghajtásért felelős rendszere jelentősen megdobja a súlyukat, míg a Teslánál jóval kisebb a növekedés. A BMW egyenesen nehezebb lett 5 kilóval mint a Model 3.

A Mercedes 4Matic rendszere a C osztályban.

A vicc kedvéért beraktam némi fogyasztási adatokat is. Azért vicc, mert WLTP ide vagy oda, de aki azt állítja, hogy egy 320-350 lóerős benzinmotor 7-8 literrel elmegy az biztosan viccel. A Model 3 adatait a Wikipédiáról kölcsönöztem, szerintem az inkább EPA szerinti fogyasztás, de nem írták. A benzinárak is 30-40 forinttal vannak jelenleg a korábban megszokott alatt és egy olajcsere is belekerül vagy 50 ezer forintba a márkaszervizben – ez utóbbit nem is számoltam. De még így is, a magyar átlag évi 16 ezer kilométeres futásteljesítmény mellett évi 350 ezer forint előnye van a villanyosnak. Magasabb benzinárak és évi 1 olajcsere mellett van az 450 ezer is…

A táblázat következő része az extrák listája. A kiinduló pont a Model 3 Premium Csomag felszereltsége volt és ehhez kerestem ki a német modellek árlistájából a megfelelő tételeket. Természetesen ezen extrák egy része bizonyos csomagokban olcsóbban beszerezhető, de a megannyi különböző csomaggal képtelenség lett volna kalkulálni. Az Audinál nem találtam tisztán műbőr huzatot (a Tesla pedig elvi okokból nem kínál valódi bőrt), valamint az ingolstadtiaknál a LED-es fényszóró már eleve kanyarkövető is, így drágább. Ami a multimédia/GPS központot illeti, ott még ezek a bődületesen drága extrák is jóval kisebb képernyővel rendelkeznek mint a Model 3-é, de sokszor azért is kellett ezt választanom, mert az olcsóbb kijelzők nem rendelkeztek multitouch képességgel, vagy mobilos adatkapcsolattal, fejlett multimédia funkciókkal. Az Audinál így elég vastagon fog a ceruza, a másik két típus hibahatáron belül van a Teslához. És természetesen a különböző akciós csomagok segítségével akár százezreket spórolhatunk, de akkor nem tudtam volna pontosan összeszedni a Tesla felszereltségét a németeknél.

A 2018-as C Merci

Végül még egy szó a fényezésről. A Teslánál ez amolyan „büntetővám” lett mostanában, mivel a cég a ritkábban rendelt, vagy macerásabban felvihető színeket horribilis felárakkal látta el, hogy csökkentse a kérések számát és növelje a gyártási sebességet. Reméljük ez az intézkedés mihamarabb visszavonásra kerül, mivel ez tényleg pofátlan lehúzás. Csak nem reális, hogy kétszer annyiba kerül lefesteni egy Teslát mint egy BMW-t.

Nekünk drága de versenyképes

A fentiekből az látszik, hogy a hazai viszonyokhoz drága, de a versenytársakéval pariban van a Tesla ajánlata. Így várható, hogy ahogy Amerikában, úgy Nyugat-Európában is sok megrendelésük lesz. Ahol nem gond egy 60 ezer Eurós BMW ott a Tesla sem lesz az. Népautó ugyan az sem lesz, de kíváncsian várjuk a Mid és a Short Range modellek elérhetőségét, mert érzésem szerint valahol ott középen lesz a legjobb ajánlat. Addig is sorozatunk záró részében még megnézzük, hogyan viszonyul a Model 3 a jelenlegi magyar villanyautós kínálathoz-

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.