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
auto
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

Még több mint 2 évnek kell eltelnie, hogy az iVision Dynamics koncepció által felvázolt BMW i4-es sorozatgyártásba kerülhessen, ám a gyártó egy 200 millió eurós beruházással már most hozzálátott a müncheni létesítmény felkészítéséhez, mely majd az otthona lesz e tisztán elektromos autó termelésének. A tervek szerint a gyártás 2021-ben kezdődne, azonban egy teljesen elektromos jármű integrálása a meglévő termelési folyamatba annak leállítása nélkül egy igazi herkulesi feladat – mondta el Robert Engelhorn, a BMW 8000 embert foglalkoztató fő gyárának vezetője. A cél egy rugalmas termelési struktúra kiépítése, ahol ugyanazon a gyártósoron készülhetnek a kizárólag belsőégésű motorral felszerelt, a plug-in hibrid, és a kibocsátásmentes autómodellek is. Egy korábbi interjúból kiderült, hogy az i4-es típusjelzésű villanyautó alapját az a CLAR elnevezésű padlólemez adja, melyre a 3-as szériától a 7-es szériáig valamennyi autó épülni fog, és egyaránt alkalmazható benzines, dízeles, hibrid, és tisztán elektromos járművek építésére is. Adrian van Hooydonk, a gyártó dizájnért felelős igazgatója azt is elárulta még októberben, hogy az i4-es lesz az első elektromos autó, mely szakít a korábbi extravagáns formatervezéssel, és egy jóval hagyományosabb külsővel jelenik meg. A müncheni gyártásba való integrálás egyik nehézségének azonban éppen azt nevezi meg a termelés vezetője, hogy az i4 testfelépítése jelentősen különbözik azon autókétól, melyek a létesítményben készülnek. Felmerül tehát a kérdés, hogy milyen külsőre számíthatunk az i-divízió négyes számú tagját illetően: vérbeli BMW-re a gyártóra jellemző vonalakkal, vagy egy teljesen új arculatra?

BMW iVision Dynamics

Münchenben kezdődik meg a jövő évben a 330e plug-in hibrid gyártása is, mely nyártól lesz elérhető. A hibrid 3-as széria elődje a napi gyártás körülbelül 10%-át tudhatta magáénak, ám a BMW készül a megnövekedett keresletre, és azt ígéri, hogy ha kell, akár minden harmadik megépített autó egy 3-as sorozatú PHEV lesz. Jelenleg naponta 1000 gépkocsi gurul ki a gyárból, melyek a 3 series Sedan, 3 series Touring, 4 series Coupé, és M4 Coupé típusjelzést hordozzák magukon.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.