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
auto
2024. 03. 19. kedd

Méregdrága népautó, avagy megéri-e az árát a Model 3? – Első rész: alapozás.

2018. 12. 13 - Biró Balázs - 0

Amikor a múlt héten megírtuk a Tesla Model 3 európai árait és az első konfigurációk elérhetőségét, meglehetősen élénk forgalom volt az oldalunk komment boxában és a Facebook csoportban is – nem mintha másra számítottunk volna. A legérdekesebb beszélgetések és viták akörül voltak, hogy vajon megéri-e az árát az autó. Háromrészes cikksorozatunkban erre keressük a választ.

Népautó?

Mielőtt belekezdenénk az első összehasonlításba, nem árt pár közkeletű félreértést tisztába tennünk. Kezdjük mindjárt ezzel a bizonyos „népautó” jelzővel.

A Tesla eredeti „Titkos terve” arról szólt, hogy két (nos, a Model X-el végül három) 70-120 ezer dolláros luxusautó után, a költségeket és árakat megfelezve egy, a szélesebb rétegeknek is elérhető villanyautót hozzanak ki, amelyet tömegtermeléssel gyártanak majd. Ez lett a Model 3.

Az autó induló árának 35 ezer dollárt határoztak meg és nem véletlenül: az Egyesült Államokban évek óta nagyjából ennyi az „átlagautó” ára. És, hogy ez mit jelent a gyakorlatban? Nyilván nem azt, hogy a legtöbb ember 35 ezer dolláros autót vesz, hiszen az átlagban van a nagyobb számban eladott 20-25 ezer dolláros modellekből és a kevesebb példányban fogyó, de drága luxuskocsikból, mint például a Model S-ből és X-ből is. Ez ugye kicsit olyan, mint, hogy az átlagos magyar nő 1,45 gyermeket szül…

Bár a Tesla eladásai tradicionálisan mindig a negyedév végére futnak fel, Novemberben sem volt rossz a 16. hely az USA teljes eladási listáján. Eddig összesen kb. 115 ezer Model 3-at szállítottak ki a hazai piacon. Forrás: goodcarbadcar.net

A másik félreértés ezzel kapcsolatban, hogy az Egyesült Államokban akár TV, internet, plakát, vagy más hirdetési felület, akár az üzletek polcai mutatják az árat, mindig nettó számot látunk. A tengerentúlon ugyanis államonként és termék kategóriákként eltérő az adó, ami egyébként nem is teljesen úgy működik mint az ÁFA és nem is így hívják. De ez messzire vezet. A lényeg, hogy a 35 ezer dollár az nettó.

Ha ezt átfordítom magyarra és figyelmen kívül hagyom az európai vámokat (egyelőre úgy néz ki a Model 3 nem Tilburgban lesz végszerelve, így nem lesz vámmentes) és a szállítás tetemes költségét, akkor is szinte kereken nettó 10 millió forintot kapok a mai MNB dollár árfolyammal számolva. Ez a világbajnok magyar ÁFÁ-val bruttó 12.700.000 Forint.

Ehhez képest, egy 2015-ös adat szerint hazánkban az átlagos új autó bruttó 6.882.414 forintba kerül.

Tehát az amerikai „átlag”, azaz az ottani nemlétező népautó ára nagyjából a duplája, mint a magyaré. Nem meglepő, de ezt mégis sokan elfelejtik és számon kérik a Teslán az elmaradt „ígéretet”, miszerint a magyar bérek szerinti népautót ígért és egyébként is bruttó 10 millió forintért.

Emiatt a félreértés miatt lehet az is, hogy aki talán éppen, hogy be tudott volna hitelezni mondjuk egy új Leafet, úgy gondolhatta, ha vár egy picit, akkor ennyiért inkább vesz egy Model 3-at. Pedig a két autó között még Amerikában is nettó 5 ezer dollár, tehát nagyjából bruttó 1,8 millió Forint a különbség. Ráadásul a Teslára itthon (egyelőre) nincs állami támogatás.

Soha nem is lesz 35 ezres verzió!

A másik sokat hangoztatott kritika, hogy a mai napig nem kapható a beígért alapmodell. Ez részben jogos, hiszen mindjárt 2019-et írunk, de azért ez sem volt váratlan fejlemény.

A világ nagy autógyárai nagyon ritkán mutatnak be teljesen új modellt. Amikor azt mondom, hogy teljesen új, akkor ezalatt azt kell érteni, hogy egy olyan autó, amelyiknek új padlólemeze van, semmi más testvérmárka vagy testvérmodell nem használt eddig a 10 ezer darabjából egyetlen alkatrészt sem és az elsőtől az utolsó csavarig vadonatúj tervek alapján készül. Ilyen szinte alig van és ez nem véletlen, hiszen ez rendkívül rizikós és költséges mutatvány. Márpedig a Model 3 egy ilyen autó, azzal súlyosbítva, hogy egy fiatal gyártó első igazi tömegterméke.

Forrás: CBS Television

Maga a Blue Star projekt – ezen a kódnéven fejlesztették a Model 3-at – egészen 2016 közepéig úgy számolt, hogy a gyártás 2017 végén indul, az igazi tömegtermelés pedig 2018 elején. A vicc az, hogy egyébként ez nagyjából így is történt. Ami nem sikerült, az a „hipertér ugrás” volt, amit 2016 májusa környékén jelentetettek be a közel félmillió előrendelés láttán, miszerint fél évvel előbbre hozzák a céldátumokat. Na ez volt a bukta és ez elég sok pénzbe került. Hozzáteszem, ilyet egy gyártó sem szokott nyilvánosan bevállalni és Musk is teljesíthetetlen célként emlegette.

Következésképp, nem igazán róható fel a Teslának, hogy elsőre a drágább, azaz magasabb profittal rendelkező verziókat szállította le – így volt ez az S és az X esetében is. Egyébként, még a nagy autógyártók is viszonylag szűk motor és verzió kínálattal szokták elkezdeni egy-egy új modell bevezetését. Például 3-as BMW-ből is jelenleg csak 1db benzinmotor van – a belépő és a csúcsmodellek csak később jönnek. A gyártás elején a darabszám alacsony, ugyanakkor már meg kell kezdeni az új gyártósorokat telepítő beszállítók és a munkások kifizetését. Ha ráadásul problémák is adódnak, akkor a költségek az egekbe szökhetnek, miközben a darabszám még mindig alacsony.

2017 Július 1 és December 31 között összesen annyi Model 3 készült Fremontban, mint manapság 2 nap alatt.

A variációk minimalizálása kulcskérdés volt a számok javításához, ezért van mindössze 5 szín és 1 felszereltségi szint és ezért kellett az alternatív fekete-fehér belsőre is több hónapot várni. A kötelező Premium Csomag egyébként nyilván a profitnak is jót tesz, de az is biztos, hogy így sokkal egyszerűbb volt az autó gyártása amíg megoldották a problémákat.

Néhány jelentős villanyautó gyártásának felfutása a 100 ezredik példányig. Forrás: a gyártók sajtóközleményei, Wikipedia, Electrek, TMC

A 35 ezer dolláros alapmodellel egyébként megvárják az akkucsomag egy újabb revízióját is. Az új pakk, könnyebb, egyszerűbben gyártható és valószínűleg az első negyedévben jön. Ez csakúgy, mint a megnövekedett darabszám a cella és az autógyártásban, tovább csökkenti majd a költségeket. Elon Musk becslése szerint, ha ma kellene gyártaniuk a belépő modellt, az nagyjából 38 ezer dollárjukba kerülne, tehát autónként 3 ezer veszteséget termelne. A fejlődés viszont folyamatos és 4-6 hónapon belül, valamikor a második negyedévben, ha szűk profittal is, de beindulhat a gyártása.

Csak, hogy megelőzzük az újabb csalódást, valószínűleg először itt is kötelező lesz a Premium Csomag és ezek az autók is először Amerikában és Kanadában jelennek meg. Mint fenti írtuk, a Tesla felülről lefelé halad a vásárlók között, tehát először kiaknázza az adott, magasabb felszereltségi szintre váró igényeket az adott piacon, majd egy szinttel lejjebb megy. Tehát aki az abszolút fapados, nulla extrás, 13 millió forint körüli alapmodellre vár, az Amerikában valószínűleg június-július magasságában kapja meg az autót, Európában pedig valamikor ősszel.

A versenytársak

Végül talán a legnagyobb vita akörül szokott lenni, hogy mely autókhoz mérjük a Model 3-at, no meg az árát a hazai körülmények között. Ezért cikksorozatunk következő két része erről fog szólni és megnézzük mind a két iskolát. Hogyan állja meg a kis Tesla a helyét a hasonló teljesítményű német prémium benzinesek között? És, ha a villanyautókhoz mérjük, versenyképes-e ezen az áron a Model 3, amikor jön a Kona és már egy ideje kapható az új Leaf, meg a nagyobb aksis i3?

Az első sorozatgyártású Tesla Model 3 2017 júliusából. Forrás: Tesla

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.