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
auto
2024. 04. 26. péntek

Gyakorlatilag a Model 3 premierje óta tudjuk, hogy a legolcsóbb Teslának lesz egy SUV testvére is, mégpedig Model Y néven. Ma hajnalban végre megmutatták az autót, sőt akár már most, nagyjából másfél évvel a gyártás megkezdése előtt le is foglalózhatunk egyet.

7 személyes városi cirkáló

Az SUV kifejezés kapcsán ma már talán senki nem asszociál terepjárókra, hiszen tudjuk, a legkeményebb környezet ahová ezeket az autókat szánják az a betondzsungel. Na jó, esetleg egy döngölt földút. Így talán senkinek nem okoz túl nagy meglepetést, hogy nem a Land Rover Defender vagy a G Merci versenytársáról beszélünk.

Ami a dizájnt illeti, az sem túl sokkoló, hogy egy nagyra nőtt Model 3-at kaptunk. Az viszont érdekes, hogy sikerült 7 ülést belepasszírozniuk a legkisebb Tesla alapjaira építette autóba.

Külső

Talán izgalmasabb lett volna valami merész húzás a Teslától, de most a racionális énjük kerekedett felül. A Model X kezdeti problémái és a legutóbbi Model 3 gyártási nehézségek után, Elon Musk úgy döntött, hogy fegyelmezetten követik az elvárt forgatókönyvet és felfújják a Model 3-at. A két modell között 75% a közös alkatrészek aránya, ami miatt kevésbé lett sokkoló a mostani premier, de valószínűleg tarthatóbbá tették a gyártási ütemtervet.

Felül a 3, alul az Y. Hivatalos számítógépes renderek a Tesla konfigurátorából.

A Model Y a 3-as vonalait követi és hagyományos hátsó ajtókkal rendelkezik. Profilból kicsit emlékeztet a Model X-re is, bár szerencsére kevésbé ormótlan, hiszen jóval kisebb is.

A hajnali élő közvetítésből kölcsönzött fenti képen például egészen kicsinek tűnik a mellette lévő Model X-hez képest.

A hivatalos nagy felbontású sajtófotón elsőre akár Model 3-nak is nézhetnénk.

Hátulról már jobban látszik a különbség és már sejthetjük, hogy orvosolták a Model 3 egyik leggyakrabban kritizált pontját is: ez bizony egy 5 ajtós autó, aminek a hátsó csomagtere teljes magasságában pakolható.

Belső

Az autó belseje talán még inkább a Model 3 vonalait követi – sőt, elöl tulajdonképpen egy az egyben át is veszi azt.

Megkapjuk ugyan azt a minimalista belsőt, a nagy képernyőt és a panoráma üvegtetőt is. Itt is választható lesz a fekete-fehér kárpitozás.

Az első képek alapján a hátsó 2 ülésre inkább gyerekek, mintsem kosarasok férnek majd és valószínűleg ez a 6. és 7. ülés a hátsó csomagtér kárára került be. Azonban a 2021-től rendelhető harmadik üléssor teljesen síkra hajtható, a második sor ülései pedig egyenként dönthetőek le. Ha csak elől vannak utasok, akkor közel 2 köbméteres a pakolható tér.

Műszaki tartalom és árak

Mint minden Tesla, a Model Y is az utasok biztonsága köré épült és a cég ígérete szerint ugyanazt a kiemelkedő törésteszt eredményt mutatja majd, mint a 3-as.

Az autó teljesítményére sem lehet panasz. A jóárasítás jegyében itt is lesz Standard felszereltségű kis aksis verzió mégpedig nagyjából – a WLTP-nél szigorúbb amerikai EPA szabvány szerinti – 370 kilométeres hatótávval. Ez a változat 2021 tavaszán lesz elérhető és úgy néz ki, hogy az SR+ Model 3 aksiját kapta, mivel 16 kilométerrel távolabb jut egy töltéssel mint a legolcsóbb hármas. Ebben valószínűleg a 0.23-as légellenállási tényező is segíti. Mire az autó hozzánk ér nagyjából bruttó 1,5 millióval lesz drágább mint a Standard Range Model 3, de a nagyobb hatótáv miatt a különbség már nem is olyan vészes. Ezzel az aksival 190 km/h körül szabályozták le a végsebességet és nagyjából 6 másodperc körül gyorsulunk majd 100-ra.

Ahogy a szedánból, úgy a kis SUV-ból is először a nagyobb akkumulátoros és drágább verziók lesznek majd kaphatóak. A hátsókerék meghajtású Long Range Model Y 480 kilométert megy majd egy feltöltéssel, 6 másodperc alatt gyorsul fel és kicsivel 200 fölött lesz a száguldás vége. Az árkülönbség itt is másfél millió körül van, így ezt a változatot 18,5-19 millió forint közé várhatjuk.

Az összkerékmeghajtású kiadás olyan 450 kilométer körül jut majd egy szuszra, a végsebesség 220 körül lesz és 5 másodperces gyorsulást várhatunk százra – mindezt nagyjából 20 millió forintért tudja. Akinek ez nem elég, kap az Y-ból is Performance változatot. Nagyjából 3,5 millió forint felárért 4 másodperc alatti gyorsulás és 240-es végsebesség jár.

Ezek a drágább verziók már jövő ősszel elérhetőek lesznek (Amerikában), 2021 tavaszától pedig a kisebbik aksin kívül a 7 személyes kivitel is rendelhető lesz nettó 3000 dollár, azaz körülbelül bruttó 1 millió forint felár ellenében.

Az autó már most előrendelhető 2500 dollár foglaló ellenében. A 900 ezer forint két és félszerese a Model 3 hajdani előjegyzési árának – ezzel a Tesla valószínűleg azt akarja elérni, hogy csak a komoly jelentkezők rendeljenek. Ez a pénz egyébként a gyártás kezdetéig a bankszámlájukon csücsül és nem költhetik el semmi másra, ellenben teljes egészében vissza is jár a vásárlónak, ha meggondolja magát.

Kis fricska a sajtónak

A bemutató egyébként egy hosszas visszaemlékezéssel kezdődött a Tesla történetéről és a korábbi autókról – ezt mindenki megnézheti majd a teljes videón, amint a cég kirakja Youtube csatornájára. Mi most csak egy pontot emelnénk ki belőle, még pedig azt, hogyan változott meg a sajtó, a hagyományos autógyártók és a kritikusok hozzáállása a villanyautózáshoz a Tesla sikere nyomán.

A Model S premierje előtt a nagy amerikai lapok butaságnak, rendkívül rossz ötletnek, túlajnározott golfautóknak, vagy egyenes felesleges kacatnak nevezték a villanyautókat.

Ma, kevesebb mint egy évtizeddel később pedig másról sem szólnak a szalagcímek, mint, hogy mindegyik nagy autógyártó az elektromos meghajtásban látja a jövőt, sőt, azt fontolgatja, hogy teljesen átáll a zéró emissziós autókra.

Szeretjük a Teslát, vagy sem, megváltóként, vagy szélhámosként tekintünk Muskra, a fenti változásban betöltött szerepe tagadhatatlan.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.