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
auto
2024. 04. 26. péntek

A világ első kizárólag napenergiával meghajtott vonata

egyéb

Ausztráliában működik a világ első kizárólag napenergiával meghajtott vonata, amely egy több mint 120 éve épült 3 km hosszú vasútvonalon szállítja az utasokat egy üdülőhelyen a szállodák és a strand között. Röpke 100 éves működés után 2004-ben leállították az akkor még dízel üzemű vasútvonalon a közlekedést. Szerencsére 10 évvel később valaki fantáziát látott az újraindításában, méghozzá fenntartható szemlélettel. A régi motorvonatot felújították, a két dízel motor egyikét villanymotorokra cserélték, beépítettek egy akkumulátort és speciális hajlékony napelemeket helyeztek el a vonat tetejére, melyek összteljesítménye 6 kW.

A napelemek termelése tölti az akkumulátort és a meghajtás mellett fedezi az összes fedélzeti eszköz energiaigényét is. Az energiatakarékosság érdekében a világítótesteket LED-re cserélték és fékezéskor a motor generátor üzemben visszatermel az akkumulátorba.
A „fűtőház” tetejére további 30 kW napelemet helyeztek el, amely visszatermel a közcélú hálózatba és természetesen igény esetén feltölthető az álló vonat akkumulátora is.
A megmaradt második dízelmotort biztonsági célból hagyták a vonatban, a mindennapi működés során nem használják.

Érdekes összehasonlítani a Svédország és Dánia között közlekedő órási komppal, míg a hatalmas hajó több mint 1 MWh áramot igényel a mindössze 4 kilométeres út megtételéhez, ez a vonat a 3 km hosszú útvonalon csupán 4 kWh áramot használ fel, így a beépített 77 kWh akkumulátor kapacitás egy egész napi működésre elegendő lehet.

 

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.