Villanyautó teszt: Peugeot Partner Tepee Electric

Amikor először megtudtam, hogy lehetőségem lesz kipróbálni a Peugeot Partner elektromos változatát, nagyon megörültem, hiszen végre egy olyan autót vehetek szemügyre, amivel nincs tele az internet, sem az utca, mint például a Nissan LEAF-fel, a BMW i3-mal vagy a C-Zeroval. A Peugeot Partner egyébként a haszongépjármű világból lehet ismerős, ugyanis ez egy dobozos autó 5 személyes változata, ráadásul teljesen elektromos hajtással rendelkezik! Újonnan jelenleg nincs a Peugeot kínálatában, de várható, hogy a frissített változat is megkapja majd az elektromos hajtásrendszert.

A teszt alanya egy 2017-es, alig 12000 km-t futott metálkék példány, ami makulátlan állapotnak örvend, hiszen gyakorlatilag új autóról beszélünk. Nem lehet elmenni a legfontosabb tény mellett, hogy a kocsi kívülről kisteherautónak néz ki. A lemezelt oldalfal és raktérajtó ugyan kapott egy sötétített üvegezést, de ennek ellenére a dobozos forma meghatározza a kinézetet. Közvetlenül az autó mellé állva pedig megláthatjuk, mennyire durván magas, tetézve ezt egy tetősínnel. 180 cm alatti emberek csak a lépcsőn állva fogják látni a kocsi tetejét, ugyanis 181 cm magasan ér véget a plafon.

A Peugeot Partner méretei. Forrás: Peugeot.ie

Nézzünk rá!

Oldalnézetből hamar kiderül, hogy földútra is simán ki lehet vele menni, mert mind a hasmagassága, mind a terepszögei, mind pedig a rugóútjai sok személyautót megszégyenítőek. Igazi jó teherautós tulajdonság még, a hátsó tolóajtó, amivel a gyerekek garantáltan nem fogják megkarcolni a szomszéd helyen álló autókat. Cserébe a hátsó ablakok csak billenthetők, de van klíma szóval nagy baj nem lehet belőle. Amúgy az elölnézet a LED menetfénnyel egyáltalán nem csúnya, hátulról nyilván egy nagy kocka, ami még a mögöttünk haladó SUV tulajokat is zavarja a szabad kilátásban.

Motívumokat és díszítéseket nem érdemes rajta keresgélni, de vannak olyan szögek, ahonnan jól néz ki. Ez a metálkék szín pedig nagyban hozzájárul ahhoz, hogy ne „fehérfurgon” érzése legyen az embernek, amikor visszanéz a rá a parkolóban. Személy szerint én a kis autókat szeretem, de pont a teherautós arányok miatt nem egy tahó dög, inkább egy aranyos családi doboz. Összességében tetszik!

Szálljunk be, de sokan!

És miért mondom azt, hogy ez egy családi autó? Mert kényelmesen elfér benne 5 ember. Nem úgy mint egy átlagos, csak papíron 5 személyes autóban, ahol középen gyakorlatilag csak egy könyöktámasz fér el a két hátsó utas között, hanem tényleg. Már csak azért is, mert a Partnerban hátul három darab különálló ülés található, mindegyik 3 pontos biztonsági övvel, ráadásul a háttámlák – ha nem is túl tág határok között, de – dönthetők. A hátsó utasok kényelmét szolgálják továbbá a kihúzható fejtámlák, a lehajtható tálcák pohártartóval, és a teljesen sík a padló. Szóval egy öt tagú család bátran elindulhat vele kocsikázni, még akkor is, ha a gyerekek már felnőttek. Ez a legnagyobb plusz egy személyautóhoz képest, na meg a hatalmas csomagtér. Nem vicc, de még egy nagy méretű babakocsi is befér összehajtogatás nélkül, csupán a kalaptartó eltávolításával. Pótkerék, vagy egyéb tárolórekesz viszont nincs a csomagtér padlója alatt az akkumulátorok miatt.

A pakolható térfogat az autó hátuljában
A kalaptartó alatt a csomagtartóban 675 l
Öt üléssel kalaptartó nélkül plafonig pakolva 1350 l
Az ülések előre hajtásával a teljes raktérben 2650 l

Az autó középvonalától hátrafelé lévő részek kipipálhatók, minden megvan, amit csak kívánhatunk, de mi a helyzet a két első ülésen helyet foglalókkal? Hely természetesen elől is van bőven minden irányban. Ezt tetézi a mindenfelé állítható ülés és az eleve hajlított térdes üléspozíció. A ki-beszállás is kényelmes, leszámítva hogy egy kicsit nyújtózkodnom kellett, hogy elérje a lábam a földet.

Ami viszont nem tetszett, hogy az üléseket leszámítva nagyon puritán az egész utastér. A lehetőségekhez képest nagyon kevés a tárolórekesz, Az ajtóban ugyan elfér a másfél literes palack és a vezető előtt is van egy felnyitható picike rekesz, valamint a fejünk fölött is van egy bőséges űr, amibe egy nagy esernyő is befér keresztben, de a vezető és az utas között nincs lényegében semmi. A földre kell lenyúlni, hogy le tudjuk tenni a telefont a poharat pedig hosszas keresgélés után sem tudjuk biztonságosan elhelyezni. Sokkal többet is ki lehetett volna hozni az ülések közötti hatalmas térből.

Aki ült már teherautóban, annak ismerős lesz az érzés. A képek nem adják vissza teljesen, de biztosan állíthatom, hogy ez egy kisteher műszerfal. Nézzük csak meg alaposabban. Az ajtón egy szál gomb sincs, az ablakemelő kapcsolói a középkonzolra kerültek. Az ülések között nincs könyöklő, helyette van két virsli vastagságú (és szilárdságú) lehajtható kartámasz. A kormányon is csak a dudát kürtöt nyomogathatjuk, cserébe viszont a van négy bajuszkapcsoló és jó pár gomb a középkonzolon. Ugyanitt találjuk a klíma kis kijelzőjét és egy ~7″ nagyságú színes érintőképernyőt. Kicsit fura hogy mindkettő szinte teljesen függőleges, mintha kőművesek tervezték volna.

A műszerfal is inkább egyszerű mint szép. Az analóg műszerek között egy narancsszínű háttér világítású szegmenses LCD kijelzőn láthatjuk a kilométer számlálót és a hátralévő hatótávot. A látszat ellenére egészen modern funkciók vannak a kocsiba építve. Van trip komputer fogyasztásmérővel, bluetooth kihangosító, navigáció valamint Carplay és Mirrorlink az okostelefonok tükrözéséhez. A telefon kábeles összekötéséhez az USB portot egészen alul kell keresni.

Most már induljunk el végre!

Az első elindulás előtt a legnagyobb meglepetés az irányválasztó (ősi nevén váltókar) hiánya. Felkészületlenül csak vakarjuk a fejünket, hogy hol a fenébe van a D fokozat. Nyilván hamar megtaláljuk a műszerfalon a kis tekerőt, amin a PRND betűk vannak, de a kezelése 3-4 nap vezetés után sem vált rutin feladattá. Mindezt úgy, hogy az IONIQ gombjait már a első út után vakon nyomkodtam. Egy másik rossz pont, a kulcsos indítás. Egy 2017-ben gyártott villanyautónál igenis jogos elvárás lenne a gombos indítás. Lépjünk ezeken túl, az autó menetkész és D-ben van. Innentől kezdve viszont nem lehet rosszat mondani a kocsira. Hiába az 50 kW-ot sem elérő teljesítmény és a több, mint 1600 kg-os tömeg, a városi forgalomban nem érződik lomhának egy kicsit sem!

A meglepetés inkább akkor jön, amikor felhajtunk az autópályára és szeretnénk egyet előzni a belső sávban, de a mutató az istennek sem kúszik fel 115 fölé. Sajnos a valós végsebesség még ennél is kevesebb, de valószínűleg a brutális homlokfelület és a pocsék alaktényező miatt, annyira megnőne 110 km/h felett a fogyasztás, hogy a legtöbben úgysem választanák ezt a tartományt.

Teljesítmény 49 kW
Nyomaték 215 Nm
Gyorsulás (0-100 km/h) 18,7 s
Végsebesség 108 km/h
Önsúly 1604 kg

A Partner rugózása fekvőrendőrökön picit teherautós, menet közben azonban rossz úton sem rázós. Nem tudom, hogy a francia mérnökök hogyan érték el ezt a kettősséget, de nem is annyira érdekel, a lényeg, hogy egy teljesen élhető, pattogásmentes, földúton is jól teljesítő futóművet raktak a kocsi alá. A nagyobb úthibákon persze berezeg a bódé, ilyenkor újra meg újra rájövünk, hogy ez nem egy filigrán sportkocsi, hanem egy dobozosból származtatott családi igásló.

Töltsük fel és ámuljunk a technikán!

A Peugeot Partner töltésére kétféleképpen van lehetőségünk. Lehet tölteni váltakozó árammal a jobb lején elhelyezett Type1 csatlakozón keresztül (az elerjedt töltőoszlopokról Type1-Type2 átalakítókábellel), és a bal hátul található CHAdeMO csatlakozón keresztül egyenárammal. A kocsi papíron 3,5 kW-os fedélzeti töltővel és 50 kW-os DC lehetőséggel rendelkezik a tapasztalati úton szerzett információk alapján az ELMŰ oszlopairól 2,8 kW-tal (1 ó 17 p / 3,564 kWh), az NKM 50 kW-os DC töltőjéről pedig 27 kW-tal (8:40 perc / 3,993 kWh) töltött, ideális körülmények között, 15 °C-ban messze 80% SoC alatt. Persze ezek az értékek nem számítanak rossznak egy ilyen, viszonylag kis akkuval rendelkező autónál, de igazán jónak sem számít.

Akkumulátor kapacitása 22,5 kWh (nettó 20 kWh)
Hatótáv (EPA) 117 km
Töltőcsatlakozó CHAdeMO / Type1
Fedélzeti töltő teljesítménye 3,5 kW (4 óra / 100 km)
Maximális töltési sebesség (DC) 50 kW (20 perc/100 km)
Gyári EVSE 8/14 A (~10-12 óra a teljes töltés)

A töltöttséget egy analóg műszer jelzi, pont mint egy üzemanyag visszajelző és elég hamar, körülbelül 15-20%-nál kigyullad a figyelmeztető lámpa a mutató mellett. A hatótáv visszajelzőjén viszont nyomon követhetjük a megtehető kilométereket. A tapasztalatom alapján a becslés kicsit óvatos, mert amikor már csak 5 km-t mutatott a műszer, akkor is volt az akkuban 13%, pedig egy ilyen kis akkut érdemes minél jobban kihasználni.

Hatótávteszt gyanánt egy Budapest – Hatvan – Budapest szakaszt tűztem ki, kizárólag főúton haladva, de mivel 90%-ról indultam és odafelé kénytelen voltam nyomni neki (mert késésben voltam) nem biztos hogy sikerült volna hazaérnem, ezért csömöri Decathlonnál rátöltöttem pár percet. 100%-ról indulva, minden szabályt betartva viszont biztosan meglett volna a 115 km, ami valljuk be nem sok egy családi autótól, de városon belüli használatra még így is elég lehet.

A Peugeot Partner elektromos változatának egyik nagy meglepetése a Peugeot telefonos app. Egy ilyen fapados teherautó származékról azt gondolnám, hogy nem rendelkezik beépített internetkapcsolattal, pedig de! És az alkalmazás is kicsit gördülékenyebb mint sok modern villanyautóé. A párosításhoz csupán az autó alvázszámát és a futott kilométereket kell megadni és onnantól kezdve nyomon követhetjük az autó akkumulátorának állapotát, valamint kapcsolhatjuk az állóklímát. Lehetőség van rendszeres időpontra való temperálás beállítására is. Fantasztikus!

Mondjunk ítéletet!

Mindent összevetve egy nagyon kellemes meglepetés volt ez a kocsi. Végig az volt az érzésem, hogy szívesen elfogadnám, még akkor is, ha az én igényeim teljes mértékű kielégítéséhez dupla ekkora akkumulátorra lenne szükség. Nem szeretem a nagy dögöket, de valahogy ez a fajta nagyság nem tolakodó, nem feltűnősködő, ezért belefér az értékrendembe. Természetesen jogos az érv, hogy ennyi pénzért sokkal jobb autókat lehet venni, de a nagy hely, a hatalmas raktér, az öt teljes ülés és az olcsó üzemeltetés miatt lehet rá kereslet. Sok gyerek szállítására, második autónak, városi kiszállós munkavégzésre és még sok minden másra kiválóan alkalmas lehet.

A tesztautót egyébként a Futurecars biztosította, ahol a Partner mellett még sok más érdekes, jól felszerelt és makulátlan állapotú használt elektromos autó van a kínálatban.

Fotók: Magyar Péter

Elektromos autót használsz?

Magyar Péter

Végzettségem szerint villamosmérnök és közgazdász vagyok. 10-15 éve olvasok autós magazinokat. Azóta várom az elektromos autók elterjedését de még ma is hatalmas az ellenállás a műfajjal szemben. Írásaimmal szeretném érthetővé tenni az elektromos járművekkel kapcsolatos fogalmakat, mértékegységeket és szeretnék segítséget nyújtani abban, hogy milyen szempontok szerint érdemes közelíteni a villanyautózás felé.