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
auto
2024. 03. 19. kedd

Rekorddöntésre készül a Tesla (és már megint nem megy csődbe – 1836. fejezet)

2019. 05. 24 - Biró Balázs - 0

Újabb belső levél szivárgott ki a Teslától – persze a szivárgást ilyenkor tessék nagyon idézőjelben érteni, mivel, ha egy cég több tízezer alkalmazottnak küld emailt, akkor tisztában van vele, hogy perceken belül megkapja a sajtó is. Magában a levélben nincsen túl sok eddig ismeretlen információ, de megerősíti, hogy a cég jó úton halad a kitűzött értékesítési cél, az új rekord 90.000+ leszállított autó felé.

Zuhanó kereslet /s

A villanyautózás kapcsán máig tartja magát az az elmélet, hogy ez csak egy szűk kört érdeklő drága hobbi és nincs rá igazán tömeges kereslet. Mindennek középpontjában természetesen a világ legnagyobb villanyautó gyártója, a Tesla szokott állni és sokan úgy hiszik, a kezdeti lelkesedés, a rajongók autóinak kiszállítása után majd hirtelen lezuhan a kereslet. Olykor-olykor, egy-egy gyengébb negyedév rá is játszik erre a teóriára és ilyenkor garmadával születnek a „na ugye, hogy megmondtam” cikkek és wall streeti elemzői írások.

Éppen ezért volt érezhető a szkepticizmus, amikor az előre beharangozott, gyenge Q1 után a cég 90-100 ezer autó leszállítását jelezte előre a második negyedévre. Csak emlékeztetőül ez a világ villanyautó eladásainak nagyjából az ötöde. Bár az eddig ismert április adatok jól alakultak – az amerikai értékesítés a duplája, az európai pedig a háromszorosa volt a 2018 áprilisinak, a most kiszivárgott levélben Elon Musk azt tudatja a cég dolgozóival, hogy minden jel szerint el fogják érni a kitűzött célt és megdöntik a 2018 3. negyedévében beállított 90.700-as rekordot.

Forrás: xueqiu.com

Az Elon Musktól származó üzenet, melynek valódiságát már megerősítették nevük elhallgatását kérő Telsa alkalmazottak, azt is megosztja, hogy ebben a negyedévben eddig 50.000 autóval nőtt a nettó rendelési állomány, azaz a kiszállítások ellenére ennyivel van több rendelésük mint az időszak kezdetén volt. A levélből még egy fontos adatot megtudtunk, miszerint napi 900 Model 3-ra nőtt a termelési átlag és a lánc egyes elemei már 1000 autó felett járnak – azaz valószínűleg idő előtt meglesz az év végére kitűzött heti 7000 autós cél. Emlékeztetőül: most már mind Amerikában mind Európa nyugati felén rendelhető  az SR/SR+ aksis 3-as és a napokban megnyílt a konfigurációs oldal a jobbkormányos autókat használó országok előtt is.

Csőd!

Szinte már-már pironkodva, de ismét beszélnünk kell a Tesla csődhelyzetének nagymértékű hiányáról is. Tényleg nincs szándékomban minden egyes csődöt kiáltó szalagcím kapcsán cikket írni, mert abból napi blog lenne, de amikor egymástól függetlenül általam rendkívül intelligensnek tartott kollégáim és pénzügyekben amúgy jártas öcsém keresnek meg aggódva a részvényeim és a csődről cikkező Index írások miatt, akkor úgy érzem elértünk a hisztériakeltés egy újabb fokára.

A legutóbbi hullámot szintén egy Elon Musk levél váltotta ki, amelyben arra figyelmezteti az alkalmazottakat, hogy ha továbbra is olyan veszteséget termelnének, mint az első negyedévben, akkor a 2,2 milliárd dolláros április eleji készpénzállomány mindössze 10 hónapra lenne elég. Innen emlékeztetnénk a Tesla első emberét – mert nyilván pont az én tanácsom hiányzik neki -, hogy a jelenlegi média helyzetben minden amit ír, vagy mond felhasználható és fel is lesz használva ellene, tehát nem ártana ennek ismeretében kommunikálnia. Nézzük mi is igaz ebből valójában.

A legutóbbi negyedéves jelentés és konferenciahívás alkalmával megkérdezték Muskot, hogy miért nem hajlandó friss tőkét bevonni, hogy felduzzassza a cég kofferjait. Musk ekkor kifejtette, hogy fontosnak tartja, hogy a vállalat alkalmazottai ne gondolják azt, hogy bármikor milliárdokat lehet varázsolni. Szeretné, ha a pénzköltés terén a cég érettebb lenne és megtanulná kigazdálkodni a kiadásokat, nem mindig a külső tőkére támaszkodna.

Na ez a nagyon fontos háttérinformáció az ami „véletlenül” kimaradt Musk múltkori üzenetének tálalásából – biztos egyik újságíró sem emlékezett rá, kollektív amnéziában elfelejtették. Ennek fényében már máshogy hangzik Musk intelme, miszerint  még 2,2 milliárd dollár is olyan „kolbász”, ami egyszer csak elfogy, ha negyedévente 700 milliót buknak.

A Tesla egyébként a második negyedévet 2,2 milliárd dollár készpénzállománnyal kezdte meg és ehhez vont be még 2,7 milliárd tőkét. A Fiat Chryslertől nagyjából 2 milliárd dollárt várnak a következő 3 év alatt. A legközelebbi adósságtörlesztésük az év végén esedékes és nagyságrendileg 500 millió dollár lesz – ha idén minden negyedévben 700 milliót buknának, akkor is közel 2,5 milliárddal zárnák az évet. Ezzel szemben a cég prognózisa szerint bár a második negyedév még kemény küzdelem lesz, az év második felében ismét pénzt termelnek majd.

Forrás: Tesla (Model Y premier)

 

De tegyük fel egy pillanatra, hogy összeomlik a világgazdaság, a Teslának valahogy elfogy minden pénze és a piacról sem tudnak új tőkét bevonni. (Ez persze a sci-fi kategóriája, mert eddig minden alkalommal túljegyezték a cég papírjait). Ebben az esetben biztos, hogy azonnal megjelenne pár kérő aki kész lenne  felvásárolni a céget – és nem fillérekért. A legfrissebb információk szerint az Apple például 2013-ban ajánlatot tett Musknak 240 dolláros részvényenkénti áron – csakhogy abban az évben a vállalat mindössze 22 ezer autót adott el, tavaly viszont már 245 ezret, akkor az árbevételük 2 milliárd volt, 2018-ba 21 milliárd lett. 2013-ban nem volt még az övék a Gigafactory 1,2 és 3 és nem volt ilyen fejlett saját önvezető programjuk, házon belüli AI chip tervezéssel. Ma az akkorinak a sokszorosát éri a vállalat.

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.