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
auto
2024. 04. 24. szerda

A legelső teljesen elektromos Audi még túl fiatal ahhoz, hogy tonnaszámra küldje haza az elhasználódott akkumulátorokat, ám a tesztjárművek révén a vállalat így is rendelkezik annyi felesleges használt lítium-ionos akkuval, amely egy energiatároló létesítményben hasznos szolgálatot tud tenni. Így született meg az Audi 1 MW/1,9 MWh-s energiatárolója a berlini EUREF Campus területén, amely egy kísérleti projektként fog választ adni olyan kérdésekre, mint például hogy miként járulhatnak hozzá a második életüket élő elektromosautó-akkumulátorok a villamosenergia-hálózat stabilitásához. 2025-re évente legalább egymillió villanyautó eladásával számol a négykarikás autógyártó, ami azt jelenti, hogy éppen itt az ideje elgondolkozni azon, hogy mit lehet kezdeni az értékes ásványkincseket rejtő alkatrészekkel, melyek már az autó hajtására alkalmatlanok.

Mivel a megújuló energiák arányának növelésére az energiamixben egyre nagyobb szükség lesz a klímavédelmi vállalások teljesítése miatt, valamint mert egész egyszerűen ez lesz a leggazdaságosabb módja az energiatermelésnek, rögtön adódik a megoldás: akkumulátoros energiatárolók építése, melyek orvosolják a megújuló energiaforrások azon problémáját, hogy csak időszakosan termelnek áramot, miközben otthont biztosítanak az egyébként hulladéknak tekintett autóalkatrészek számára. Az Audi számításai szerint ha minden tizedik személyautó elektromos lenne Németországban, akkor majdnem 200 GWh-nyi kapacitást lehetne a hálózatra csatlakoztatni, ami nem kis mértékben tenné intelligensebbé és rugalmasabbá az energiarendszert.

A körülbelül 110 négyzetméteren elhelyezett tárolóegység az egész 5,5 hektáros tudományos kampusz és irodaközpont energiatermelését önállóan képes fedezni majdnem két órán keresztül. A berlini helyszína közeli szélturbinák miatt egyébként is ideális a megújuló energiák és az energiatárolás kapcsolatának vizsgálatára, így külön kutatás indul majd arra, hogy miként lehet a Brandenburg és Mecklenburg-Elő-Pomeránia tartományok szélfarmjai által termelt felesleges energiát az energiatárolóban elraktározni. Ez azért különösen fontos, mert így túltermelés esetén sem kell a szélturbinákat lecsatlakoztatni a hálózatról.

A tároló környékén továbbá számos 175 kW teljesítményű villámtöltő is található, így a projekt arra is választ ad, hogy ezek mekkora terhelést jelentenek a hálózatra, illetve miként lehet ezt a nagy energiaszükségletet a lehető legköltséghatékonyabb módon biztosítani. Az Audi fő partnere egyébként az a The Mobility House, mely többek között a Daimler energiatároló létesítményeinek létrehozásában is segédkezett.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.