PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly93d3cua2lhLmNvbS9odS9tb2RlbGxlay9ldi1yYW5nZS9rYW1wYW55Lz91dG1fc291cmNlPXZpbGxhbnlhdXRvc29rJnV0bV9tZWRpdW09bGVhZGJhbm5lciZ1dG1fY2FtcGFpZ249dmlsbGFueWF1dG9zb2syMDI1JnV0bV9pZD12aWxsYW55YXV0b3NvazIwMjUmdXRtX2NvbnRlbnQ9ZXZyYW5nZSIgb25jbGljaz0iamF2YXNjcmlwdDp3aW5kb3cub3BlbignaHR0cHM6Ly93d3cua2lhLmNvbS9odS9tb2RlbGxlay9ldi1yYW5nZS9rYW1wYW55Lz91dG1fc291cmNlPXZpbGxhbnlhdXRvc29rJnV0bV9tZWRpdW09bGVhZGJhbm5lciZ1dG1fY2FtcGFpZ249dmlsbGFueWF1dG9zb2syMDI1JnV0bV9pZD12aWxsYW55YXV0b3NvazIwMjUmdXRtX2NvbnRlbnQ9ZXZyYW5nZScsICdfYmxhbmsnLCAnbm9vcGVuZXInKTsgcmV0dXJuIGZhbHNlOyI+PHBpY3R1cmU+PHNvdXJjZSBzcmNzZXQ9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjUvMDIva2lhLWV2LXJhbmdlLTYwMHg1MDAtMDIyNi5wbmciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI1LzAyL2tpYS1ldi1yYW5nZS0xMzAweDYwMC0wMjI2LnBuZyIgbWVkaWE9IihtaW4td2lkdGg6IDcwMHB4KSI+PGltZyBzcmM9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjUvMDIva2lhLWV2LXJhbmdlLTEzMDB4NjAwLTAyMjYucG5nIiBhbHQ9IiI+PC9waWN0dXJlPjwvYT4= Bár hivatalosan még nem jelentették be és a cég weboldalán tegnap estére vissza is váltott „építési alatt” státuszba, de elkészült az Ionity első hazai 350kW-os villámtöltője. Azért merem ezt ilyen magabiztosan állítani, mert én már töltöttem rajta. Frissítés (2019. 05. 27. 15:30): Az Ionity megerősítette, hogy az első kelet-európai valódi HPC (high power charger – nagy teljesítményű) töltő Bábolnánál üzemel, és használható. A négy állásból egynél vannak még apróbb technikai problémák, ezért az le van kapcsolva, de a héten az is elkészül. A lentebb említett számozási problémát hamarosan orvosolják. Mostanra az online rendszer is a valós állapotot kell már mutassa. A második helyszín kapcsán nem tudták megerősíteni, hogy júniusban elkészül, de nem tartják lehetetlennek. Félúton Kezdjük mindjárt a helyszínnel. A 4db, elméletileg egyenként 350kW csúcsteljesítményre képes CCS2 villámtöltő nagyjából félúton van az Osztrák-Magyar határ és Budapest között az M1-es autópályán. A régi hegyeshalmi átkelő 80km, a budaörsi Tesco pedig, amely gyakorlatilag a város kapujában van, szinte hajszálra pontosan 100km. A töltő a Budapest felé vezető oldalon van egy OMV kút és egy McDonald’s között. Mivel a helyszín még elég új, így a navigációs rendszerek, illetve a Google Maps sem ismeri, én azt ajánlom, hogy keressünk rá a Bábolna melletti Mekire vagy OMV kútra és úgy meglesz gyorsan.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 A helyszín olyan szempontból ideális, hogy nem kell letérni egy városba az autópályáról és egy meglévő pihenőben helyezték el – így amíg töltünk van lehetőség mosdóba menni, enni, inni, sőt a gyorsétterem még kültéri játszótérrel is rendelkezik. (Mivel forgalmas helyszín, a WC állapotától nem szabad sokat várni.) A technika A 4 különálló Ionity oszlop még félig-meddig építési terület – már be lehetett állni, de a parkoló körül még ideiglenes kerítés és rendezetlen talaj, valamint „hamarosan nyílik” molinó tanúskodik róla, hogy itt még nem vágták át a szalagot. Amikor nap közben néztem, az Ionity weboldalán fekete színű volt a jelölő háttere, ami azt jelenti, hogy él a töltő és az ikonra kattintva a részletek meg is erősítették ezt – mind a négy töltőt szabadnak jelezte a rendszer. Mikor ez a cikk készül, vasárnap éjfél körül azonban már ismét fehér a marker és „coming soon” státuszú a töltő. Mindenki ennek ismeretében tervezzen vele, legyen még elég elektron egy átstartolásra Tatabánya vagy Győr irányába a legközelebbi villámhoz. A 4 oszlop egyike, a 3-as, már látszólag sem működött, mivel az érintőképernyő sötét volt, de a többi mind használhatónak tűnt. A töltő csatlakoztatása után a képernyő két opciót kínál a fizetésre, vagy egy RFID chipet (tokent) érintünk az oszlop erre megjelölt részéhez, vagy közvetlenül fizetünk. Ez utóbbit választva lehetőségünk lenne a telefonunkon lévő appot használni, amely akár egy partner szolgáltatóé lehet, de én a legmezeibb megoldást választottam: mint egy normális, egyszeri autós, bankkártyával akartam fizetni, mindenfajta vesződés és regisztrációk nélkül, úgy ahogy azt minden boltban, vagy benzinkúton tenném. Láss csodát, a fejlett űrtechnika ezt is lehetővé teszi. A bankkártyás fizetéshez fel kellett mennem a payment.ionity.eu oldalra – ezt a töltőn lévő, a QR kód alatti matrica jelezte. Itt egy pillanatra azért megtorpantam, mert a bábolnai helyszínre 3 aktív oszlopot jelzett – ebből azonban a weboldalon kettő darab az 1-es számot, egy pedig a 4-est viselte én pedig pont a 2-esnél álltam. Bár valószínűleg a kettes töltő volt a hibás jelölésű „második egyes”, nem kockáztattam, gyorsan átálltam az 1-es sorszámú oszlophoz, csatlakoztattam a töltőt, majd kiválasztottam azt a menüből is a cég weboldalán. Ugyan a képernyő beszélt QR kódos oszlop azonosítási lehetőségről is, de ezt nem találtam a webes felületen, viszont semmiből nem állt rábökni az 1-es oszlopra a telefonom képernyőjén. Az említett fizetési oldalon egyébként most is elérhetőnek látszik ez a 3 oszlop, tehát valószínűleg továbbra is működnek. A regisztráció nélküli fizetésnél egyszerűen csak meg kellett adnom a kártyámat adatait a weboldalon (Mastercard, Maestro, Visa és PayPal opciók voltak) és másodperceken belül indult is a töltés. Összességében, a hivatalos üzem előtti apróbb elírásokon és inaktív 3-as oszlopon kívül abszolút intuitív és fájdalommentes volt a procedúra, a töltés pedig végig stabil volt. 30 perc alatt töltöttem 23kWh-át egy i3-as BMW-be, ami elvileg maximum 50kW-ot tud fogadni és 27%-on volt amikor begurultam, majd 81%-al hajtottam el. A töltés alatt egyébként a többi ABB töltőhöz hasonlóan ezek is hasznos animációval segítik az autóst. A szimulált elem ikonon van egy vonás, valahol 80% környékén és az oszlop eleinte az odáig hátralévő időt mutatja. Ha elértük a 80%-ot, akkor átvált a 80-100% közötti tartományra, azonban ekkor rögtön nyilvánvaló is lesz, hogy ehhez az utolsó 20%-hoz legalább annyi idő kell mint az első 80%-hoz, így jó eséllyel a tapasztalatlan villanyautós is észbe kap, hogy ha egy mód van rá, ezen a ponton szedje a sátorfáját. Így neki is gyorsabb lesz a haladás (több rövidebb töltéssel) és az oszlopok is több autóst tudnak kiszolgálni. A töltés megkezdésénél egyébként lehetőség volt számlát is kérni, amit a rendszer e-mailben, PDF formátumban küldött el. A DC villámtöltés díja a tankolt mennyiségtől és az eltöltött időtől függetlenül bruttó 2500Ft volt, ami elég korrekt, tekintve a brutális (potenciális) teljesítményt és a kényelmes bankkártyás rendszert. A számlán vannak ÁFÁ-s számlának megfelelő mezők is, így például az adószámot is beírhatjuk, ehhez azonban valószínűleg regisztrálni kellett volna a vásárláskor – én vendégként, gyorsan, anonim módon töltöttem. Reméljük még sok ilyen töltő lesz Magyarországon, ahol egyszerre akár 4 villanyos is tölthet brutális sebességgel (már, ha az autó támogatja) és nem kell különböző szolgáltatók tokenjeivel, appjaival bajlódni, csak egyszerűen fizetünk bankkártyával, mint mindenhol máshol az életben. A cég honlapja szerint a következő épülő állomás Kajászónál lesz az M7-es autópálya mellett a Balaton irányába, félúton Budapest és Velence között. 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 Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!