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 Az elektromos hajtású járművek a motor hatalmas kezdeti nyomatéka miatt sokkal alkalmasabbak terepre mint egy robbanómotoros, ezt a SWINCAR e-Spyder is bizonyítja. Az elképesztő terepjáró képességekkel megáldott elektromos jármű trükkösen kihasználja a gravitációt és a fizika egyéb törvényeit. És ez nem csak egy elborult agyú feltaláló álma, hanem az Unió területén engedélyekkel rendelkező, és világszerte megvásárolható jármű, akár mozgássérülteknek is! De hogyan szőtte története fonalát a „villanypók”? A SWINCAR e-Spyder nem ismer határokat, ha terepről van szó. (fotó: Swincar) A megszállott barkácsoló, Pascal Rambaud zseniális ötlete az inga működési elvét másolta a SWINCAR e-Spyder-ben. Az ötlettől a termékig tartó út hosszú volt, nyolc évet vett igénybe, amit Jerome Arsac és Thierry Jammes segítségével abszolvált. A mozgástudomány és egy igen eredeti konstrukció ötvözésével a jármű rendkívül alacsony súlyponttal rendelkezik, ezen túl a természetes egyensúly, stabilitás és biztonság érzését nyújtja, mert kanyarodás, emelkedő vagy lejtők esetén a gondola és a vezetőülés vízszintes marad. A négy csuklós láb hihetetlen mozgékonysága miatt a Swincar meredek lejtőkön és a legnehezebb terepen is biztosan mozog. Az ötlet valahol itt fogant meg. (fotó: Swincar) Az e-Spider kanyarban bedől, mint egy kerékpár a centrifugális erőt használva, lejtőn vízszintes marad, miközben a kerekek érintkeznek a talajjal – még a legnehezebb helyeken is. Kis méretének és sokoldalúságának köszönhetően a SWINCAR mindenféle terepre alkalmas – az utakról bátran letérhet, sőt a hegyi lejtőkön is biztosan mozog. Gondolában ül a vezető, amely ingaként van felfüggesztve. (ábra: Swincar) Mind a négy kerék kormányzott és agymotorok dolgoznak benne, az akkumulátorok pedig a gondola aljában bújnak meg. Ez jelentősen hozzájárul a gondola alacsony súlypontjához. Lejtőn fékezéskor az agymotor visszatáplál az akkumulátorba, a regeneratív fékezés növeli a hatótávolságot is. A gondola az első illetve hátsó kerékpár összekötőjén hosszirányú tengelyeken, majd csuklósan van felfüggesztve, ami lehetővé teszi, hogy a gondola oldalirányba billenjen lejtőn oldalazva. A mechanizmus, amely lehetővé teszi a billenést, úgy működik, hogy a lejtőn oldalazva a kerekek párhuzamosak a gondola szögével, amely felfüggesztve lóg. A vezető tömegközéppontja a kerekek között és a tengelyek alatt marad, így a SWINCAR képes mászni, ereszkedni és oldalazni lejtőkön, miközben hosszú, különálló csuklóval kapcsolódó lábai mind a négy kereket a földön tartják. Egyik kerék fent, másik lent, a pilóta vízszintesen ül. (fotó: Swincar) Az inga mozgás azért lehetséges, mert a gondola tömegközéppontja jócskán a felfüggesztő tengelyek alatt van, a kerék és a láb összekötő csuklópontjai pedig a keréktengelyek alatt helyezkednek el. A gondola és a lábak is külön-külön inga elven mozogni tudnak, de csuklópontokkal és összekötő rudazattal vannak egymáshoz rögzítve. A lábak mozgását nem elektronika vezérli, a természeti törvényeket használja ki az elmés szerkezet, azok mozgása azonnal leköveti a terep egyenetlenségeit. Az elektronikus egyensúlyozó megoldásoknál gyakran késik a reakció és ez veszélyes helyzeteket eredményezhet. A masszív terepgumik a sarat feltorlasztó keret hiánya miatt nem ragadnak be, így hóban, sárban is vígan muzsikál. (fotó: Swincar) A jármű érdekes módon mozgássérültek számára is használható, legalábbis azoknak, akik a kezüket kormányzásra tudják használni. A villanypók lábai ugyanis derékszögben kihajthatók, így kerekesszékkel kényelmesen mellé lehet gurulni és átszállni a gondolába. A fekvő rallyülés nagyon jó oldaltartású, így a mozgásukban korlátozottak is biztonságosan ülnek benne. A kezelőszervek mind a kormányon, illetve a közelében helyezkednek el, így nincs szükség a lábakra a vezetéséhez. A 230 kilogrammos járművet a négy kerékbe épített, egymástól független, szénkefe nélküli, csendes agymotor hajtja. Mindegyik kerék külön kormányozható, de ez összhangban történik, nem szalad szét a négy kerék mint egy zsák bolha. A motorok összesített teljesítménye 4 kilowatt, de csúcsterhelés esetén a 12 kilowattot is tudja 340 Nm nyomaték mellett. (Melyik robbanómotor tudja szükség esetén a névleges teljesítménye háromszorosát?) Az áramellátásról lítium-vas-foszfát akkumulátorok gondoskodnak, amelyek a gondola alján helyezkednek el, és 4 kWh energiát tárolnak. Ezzel akár 4 órát lehet menni, beleértve 1000 méter szintkülönbség leküzdését is. A hatótávot növeli, hogy fékezéskor és lejtőn visszatölt az akkumulátorokba. A kerekek a karok végén egyenként rugózottak. Egy kábel az agymotoré, a másik a fék hidraulika. (fotó: Swincar) A fékkar és a gáz a kormányon helyezkedik el, ha az agymotor fékereje nem elég, 220 milliméter átmérőjű féktárcsát szorítanak össze a hidraulikus működtetésű fékpofák. Természetesen van rajta rögzítőfék, világítás és rendszám is szerelhető rá. A vezető mögé teherhordó keretre nagyobb tárgyakat is rögzíthetünk, például hátizsákot vagy bőröndöt, de jár hozzá egy 34 literes permetező 12 Voltos szivattyúval, hiszen mezőgazdasági járműről van szó. Ha már van 12 Volt, a szivargyújtó csatlakozót sem hagyták le. A jármű váza alumínium zártszelvény, a karok zárt ipari csapágyakon mozognak. A kerekek egyenként rugózottak is. Az üléstávolság állítható, üléshuzattal szállítják. A töltőelektronika nem a járműbe van építve, hanem egy külső egység, és 2,5 óra alatt tölt fel teljesen. A töltő külön egység, de akár magunkkal is vihetjük, ha egy hosszabb út során lehetőségünk van bedugni egy konnektorba. 58,4 Volt, 30 Amper a töltőáram. (fotó: Swincar) A gondola 26 centiméterre van a talajtól, tehát elég nagy kövek elférnek alatta menet közben, nem kell aggódni, hogy odakoppan az alja. Elképesztő mászóképessége van, 50%-os emelkedőn is felmegy, vagy ilyen meredek lejtőn oldalazva halad úgy, hogy a vezető vízszintesen ül a gondola inga-felfüggesztésének köszönhetően. A két átellenes kar akár 50-50%-os eltéréssel is állhat, tehát derékszöget zár be, ez a beillesztett videón is jól látszik. Ha mégis olyan extrém szituációba kerül, hogy felborul, a 4 pontos biztonsági öv és a bukócső sokat véd. Természetesen a tortára hab is kell, ez pedig a tandem változat, ahol egymás mögött ül a vezető és utasa. A helytakarékosság érdekében az utas terpeszben ül és a lábai közé veszi az első ülést, mint pl. a Renault Twizy-nél. Itt már 1,5 kilowattos kerekenként a motor és 18 kW az összesített csúcsteljesítmény, a hátsó kerekeket külön fékkar fékezi, ez szintén a kormányra került, hiszen a tömeg is nagyobb üresen, 260 kg. De hogy állunk az engedélyekkel, hiszen ez egy jármű, hogy mehet ki a forgalomba? Franciaországban mezőgazdasági járműként van engedélyezve, ezen kívül az európai jog alapján könnyű négykerekű motorkerékpár kategóriába sorolták (L6e) és típusengedélyt kapott. Franciaországban farmokon 16 éves kortól vezethető jogsi nélkül, egyébként 18 éves kor után jogosítvánnyal. Nálunk pedig segédmotoros kerékpárnak számít, tehát már 14 éves kortól AM jogsival vezethető, vagy B-s jogosítvánnyal külön motoros vizsga nélkül. A 30 kilométer/órás végsebesség természetesen nagyban mérsékli a súlyos balesetek kockázatát. Akár a permetezőgépet is kiviszi a szőlőbe ami tartozékként jár hozzá. (fotó: Swincar) Az e-Spyder 12.500 euróba kerül ÁFA nélkül, a tandem változat pedig 15.000 euró + ÁFA. De akár bérelhető is, bár nekünk Kolozsvárig kellene utazni érte, ott próbálható ki és vásárolható meg legközelebb. https://youtu.be/jDNGGa3u-B8 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 Lenkei Péter Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!