Ezt az elektromos Mustangot bárki szívesen hazavinné

A július első hetében megrendezett goodwoodi Festival of Speed évről évre otthont ad a legkülönlegesebb autócsodáknak a világ minden tájáról, de idén az egyik legvagányabb jármű kétségtelenül egy tisztán elektromos meghajtású Ford Mustang lesz a ’60-as évekből. Ugyan már az amerikai autógyártó óriás is dolgozik a maga Mustang-alapú villanyautóján, ezt a klasszikust nem neki, hanem egy kis brit start-upnak köszönhetjük. A Charge tavaly novemberben fedte fel magát és remekművét, és egyből megnyitotta a foglalást is egy visszatérítendő 5000 fontos letét ellenében, ám élőben először az angliai autós rendezvényen lesz látható az izomautó. A csapat munkájáról azóta több részlet is kiderült, például az, hogy az elektromos Mustangok valójában nem átalakítás eredményeképp születnek, hanem a britek eredeti, hivatalos tanúsítvánnyal rendelkező Fastback és Convertible karosszériavázakat használnak, és abba illesztik bele az Arrival nevű vállalat által biztosított modern villanyos hajtásláncot. Így tehát a kocsik eleve elektromosnak születnek.

A specifikációk egyébként pont annyira izmosak, mint amit ránézésre várnánk egy ilyen masinától: a csúcsteljesítmény 350 kW, a forgatónyomaték 1200 Nm, a 100-as sprintet pedig 4 másodperc alatt futja, így nem lepődnénk meg, ha hamarosan ezek az autócsodák is feltűnnének a gyorsulási versenyeken a bivalyerős elektromos Camaro társaságában. Az elektromosságot 64 kilowattórányi lítium-ion akkumulátor tárolja, melyet 50 kW-os teljesítménnyel lehet villámtölteni. A hatótáv így nagyjából 320 kilométerre rúg, ami az akku méretéből adódóan vélhetően több is lenne, ha a klasszikus amerikai izomautók formatervezésénél egy kicsivel fontosabb szempont lett volna az aerodinamikai hatékonyság.

Így hát egy kis energiatakarékosságot fel kell áldoznunk a stílus kedvéért, de aki hajlandó mélyen a zsebébe nyúlni és megvenni az autót, az egészen biztosan nem fog emiatt bánkódni. Az összkerék-meghajtású villany-Mustangnak azonban tényleg komoly ára van: a brit csapat alsó hangon 300 000 fontot kér érte, ami még jócskán megnőhet az extrák kiválasztása után. Ez körülbelül 109 millió magyar forintnak felel meg, áfa nélkül. Nem fog tehát sok ilyen rohangálni kicsiny országunkban, igaz máshol sem, mert összesen 499 darab készül az elektromosított ikonikus izomautóból, melyek szeptemberben már megérkezhetnek megrendelőikhez. Mi pedig érjük be a videóval:

Nincs időd naponta 8-10 hírt elolvasni? Iratkozz fel a heti hírlevelünkre, és mi minden szombat reggel megküldjük azt a 10-12-t, ami az adott héten a legfontosabb, legérdekesebb volt. Feliratkozás »

Elektromos autót használsz?

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.