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 Jelenleg a világ összes forgalomban lévő autója egy fényévnyi távolságot, azaz mintegy 9 500 000 000 000 kilométert tesz meg együtt évente, javarészt fosszilis üzemanyagok felhasználásával. A World Solar Challenge a napenergiával működtetett autók legnépszerűbb versenye, a verseny háromszoros győztesei által alapított Lightyear nevű startup célja a zöld közlekedésre való átállás elősegítése. A ma már 100 fős vállalkozás tegnap bemutatta a Lightyear One nevű autó első működőképes prototípusát, amelyről természetesen mi is beszámoltunk. A Lightyear One a kiemelkedő energiahatékonyságának köszönhetően az integrált napelemekkel évi 8-10 ezer kilométer megtételére képes kizárólag napenergia felhasználásával. Az ötüléses, összkerékhajtású, kerékagy motoros, 60 kWh akkumulátorral ellátott modell hatótávolsága 800 kilométer. A tervek szerint a kereskedelmi használatra szánt Pioneer Edition változat 2020-ban jelenik meg a holland utakon, később pedig globális bevezetést is tervez a cég, azonban az autó ára meglehetősen borsos, hiszen a csúcstechnikás anyagfelhasználás, amivel a különösen alacsony fogyasztást igyekeznek elérni, nem olcsó. Ebben támogatja a csapatot a LeasePlan, amely a vállalatok számára kínált tartós bérleti lehetőséggel hozzájárul ahhoz, hogy minél szélesebb körben használják az autót. A két cég környezetvédelmi célkitűzései egybevágnak, hiszen a flottakezelő már tavaly eldöntötte, hogy 2030-ra az összes autóját zéró kibocsátásúra cseréli, azaz a mai jó hír, hogy nem csak megvásárolni, de a LeasePlan és a Lightyear startup együttműködési megállapodása alapján lízingelni is lehet majd az autót, így egy kedvező finanszírozási ajánlattal a magas vételár és az autó tetejébe integrált napelemeknek köszönhető későbbi filléres üzemeltetés közötti szakadék valamelyest kiegyenlíthető, így az is környezetbarát közlekedési eszközre válthat, akinek a magas vételár miatt erre nem lenne lehetősége, gyakorlatilag a korábbi üzemeltetési (szerviz és üzemanyag) költségekből fedezheti a havi lízingdíjat. Lightyear One (forrás: LeasePlan) A környezetbarát közlekedés egyre inkább fontossá válik, ahogy gyorsul a világunk működése úgy használnak egyre többen autót, de a városok utcái nem képesek követni a robbanásszerű fejlődést, ezért lassan kisebb városokban is mindennaposok a közlekedési dugók, ilyenkor pedig nagyon kritikus, hogy a dugóban ácsorgó dízelek eregetik a kormot, vagy egy elektromos autóban csendben és füstmentesen várjuk, hogy előre juthassunk. A Lightyear One emeli a tétet, napsütésben a dugóban állva még a klíma használata sem csökkenti az akkumulátor töltöttségi szintjét, mivel az autó tetejébe integrált napelemek jó eséllyel többet termelnek, mint a légkondicionáló fogyasztása. A villanyautosok.hu egy múlt heti cikke azt fejtegette, vajon miért nem elektromos autót adnak a cégek az alkalmazottaknak? A cégek a magánszemélyektől is érzékenyebbek a magas kezdeti költségre, azaz a villanyautók hagyományos autókhoz viszonyított 2-3-szoros vételárára, lízingen keresztül viszont vállalati felhasználók számára is közvetlenül elérhetővé válhat a Lightyear One. A Lightyear One a tetején elhelyezett napelemeken kívül külső áramforrásról is tölthető, szabványos konnektor mellett Type 2 és CCS Combo DC töltővel egyaránt, de az innovatív jármű koncepciójának lényege éppen az, hogy akár évente 7 hónapon át üzemeltethető kizárólag napenergiával. A startup weboldalán található kalkulátorral kiszámíthatjuk, hogy a megtett távolság alapján várhatóan hány külső töltésre lenne szükségünk évente. Ha például valaki Budapesten él és 10 000 kilométert autózik évente, akkor csupán hat alkalommal kell az elektromos hálózatról töltenie az autóját egy évben, ráadásul a tavasztól őszig tartó időszakban 221 napig egyáltalán nem kell ezzel bajlódnia. Lightyear One (forrás: Lightyear) „A céges autót használók fontos szerepet játszanak az új technológiák elterjesztésében, ezért nagyon örülünk, hogy egy olyan flottakezelővel dolgozhatunk együtt, amely stabil hálózattal rendelkezik és erős partnerként segíti a működésünket Hollandiában, illetve Európában. Reméljük, hogy ez a partnerkapcsolat nagymértékben hozzájárul ahhoz, hogy két év múlva már széles körben is bevezethessük a Lightyear One-t” – mondta Lex Hoefsloot, a Lightyear ügyvezetője. A Lightyear One külső vázszerkezetét alumínium és szénszálak kombinációjából alkották meg, amely egyszerre könnyű és biztonságos. Az 5 személyes autó csomagtartó kapacitása több mint 900 liter, ami a hátsó ülések lehajtásával legalább 1400 literre bővíthető, így nem csak a mindennapos munkába ingázásra, de a családi nyaralásokhoz is megfelelően tágas. Az alábbi videóban a Lightyear csapata mutatja be az autót: 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 Szűcs Gábor2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!