Cégautónak villanyost! Kinek jó ez?

Arról, hogy melyik a világ legjobb autója, órákig lehet vitatkozni, kivéve ha valaki bedobja: a legjobb autó a céges autó. Persze, mert egy ilyen, inkább juttatásként adott szolgáltatás nem csak magát a járművet, hanem a szervizeket, gumicseréket, az egész procedúra fejben tartását és jó esetben még az üzemanyagkártyát is tartalmazza. Ilyen feltételek mellett nyilván nem annyira számít, mi van az emblémára írva vagy mennyire megbízható az adott típus. Legyen ez a munkáltató vagy a flottakezelő baja.

A Hyundai IONIQ electric kiváló alternatívája lehet a céges Skoda Octaviáknak.

Egy céges autó azonban nagyon el is kényelmesíti a használóját. Nem számít hány kilométerre lakik az ember a munkahelytől, csak legyen autópálya amin gyorsan be lehet érni. Nem számít milyen messze megy a család nyaralni, simán belefér a céges kocsival, mert ingyen van. Az sem számít, hogy a városlakók orra alá eregetjük a dízelfüstöt, mert az olajkályha kilométerköltsége papíron kevesebb a munkáltató pedig csak azt nézi. Egy cégautóval a reális anyagi, vagy társadalmi szempontok leértékelődnek és a kényelem kerül előtérbe. Persze ilyenek vagyunk mi emberek, de ha már egyén szintjén képtelenek vagyunk ezt belátni, legalább a munkáltatónak lenne annyi felelősségvállalása, hogy nem ad a dolgozói kezébe ekkora potenciális környezetszennyezést.

EZT OLVASTAD MÁR?  Csak a Tesla nyerhet?

Egy ilyen munkába járást segítő kényelmi extrára, mint amilyen a juttatásként adott cégautó, kifejezetten igaz, hogy nem mennek vele többet napi 50-150 kilométernél. Elvileg nem azért adja a munkáltató, hogy nyaralgatni járjon vele a kedves vezető, hanem azért, hogy a napi bejárását gyorsabbá, kényelmesebbé tegye. Maximum elnézi neki, ha picit gyorsabban pörögnek a kocsiba a kilométerek, mint indokolt lenne.

Egy okos munkáltató, már rég rájöhetett volna, ha a magas beosztású dolgozóinak villanyautót és céges töltőt adna dízelautó és üzemanyagkártya helyett, több szempontból is helyesen cselekedne. Egyrészt nem terhelné a környezetet, főleg a nagyvárosok levegőjét dízelkorommal. Másrészt a dolgozót sem csábítanák a felesleges ingyenes utazások, amivel végső soron extra kiadástól menti meg magát a vállalatot. Persze villanyautóval is lehet messze menni, de az otthoni vagy nyilvános töltéseket fizesse csak a munkavállaló. A munkahelyen való töltésnek bőven elegendőnek kell lennie a napi bejárásra.

A villanyautók üzemeltetése, karbantartása összességében jóval olcsóbb mint a hagyományos meghajtású társaiké. A telephely olcsóbb áramával töltögetés a lakossági díjakkal számolt csekély kilométerköltségnél is kedvezőbben alakul, a cégautóadó mentesség pedig csak hab a tortán.

EZT OLVASTAD MÁR?  Kötelező a hanggenerátor beépítése a villanyautókba

Akkor miért nem él minden munkáltató ezzel a lehetőséggel? A választ sajnos nem tudom!

További pozitív hozadéka egy villanycégautónak, hogy a dolgozó környezettudatosabbnak fogja értékelni a céget és hosszú távon önmagát is. Megszokja a villanyautó használatot és egyben rájön, mennyivel élhetőbb az elektromos hajtás a mindennapokban. És ki tudja, ha egyszer saját vállalkozást indít, talán ő is villanyautókat fog vásárolni alkalmazottai számára.

Elektromos autót használsz?

Magyar Péter

Végzettségem szerint villamosmérnök és közgazdász vagyok. 10-15 éve olvasok autós magazinokat. Azóta várom az elektromos autók elterjedését de még ma is hatalmas az ellenállás a műfajjal szemben. Írásaimmal szeretném érthetővé tenni az elektromos járművekkel kapcsolatos fogalmakat, mértékegységeket és szeretnék segítséget nyújtani abban, hogy milyen szempontok szerint érdemes közelíteni a villanyautózás felé.